Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr XXIII/20

P r o t o k ó ł  Nr XXIII/20

obrad XXIII sesji Rady Miasta Zambrów odbytej w dniu 29 grudnia 2020 roku
w Szkole Podstawowej Nr 5 w godzinach:
12:00 – 14:00

 

W posiedzeniu wzięło udział 21 członków.

Obecni:

1. Bogdan Andrzejczuk
2. Wiesława Arent
3. Radosław Bańkowski
4. Anna Chętnik
5. Ryszard Kaźmierczak
6. Michał Klimowicz
7. Zbigniew Korzeniowski
8. Tomasz Józef Kosek
9. Kamil Kowalczyk
10. Zbigniew Kulesza
11. Barbara Danuta Laszuk
12. Łukasz Miszak
13. Agnieszka Ogórkowska
14. Jacek Olszewski
15. Barbara Reinke
16. Henryk Rykaczewski
17. Anna Truchel
18. Wioletta Walasek
19. Cezary Witkowski
20. Grażyna Anna Wyszyńska
21. Jarosław Zalewski

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

  1. Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski
  2. Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda
  3. Sekretarz Miasta Zambrów p. Jolanta Gronostajska
  4. Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka
  5. Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan
  6. Naczelnik Wydziału Komunalnego p. Halina Brulińska

 

 

 

 

Porządek obrad:

 

  1. Ustalenie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu obrad poprzedniej sesji.
  3. Informacja Burmistrza w zakresie zarządzenia Miastem.
  4. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  5. Interpelacje i zapytania radnych.
  6. Podjęcie uchwał w sprawie:
    1. uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024;
    2. uchwalenia budżetu Miasta Zambrów na 2021 r. w tym:
      1. przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Burmistrza Miasta;
      2. przedstawienie opinii poszczególnych komisji Rady;
      3. przedstawienie opinii Komisji właściwej do spraw budżetu;
      4. przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o projekcie uchwały budżetowej;
      5. dyskusja nad projektem uchwały budżetowej.
    3. zmian w budżecie Miasta Zambrów na 2020 r.;
    4. przyjęcia "Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024 z perspektywą do 2028 roku";
    5. wyznaczenia aglomeracji Zambrów;
    6. Gminnego Programu Poprawy Zdrowia w Zakresie Rehabilitacji Leczniczej na 2021 r.;
    7. o zmianie uchwały w sprawie Zambrowskiego Programu Profilaktyki
      i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2020 r.;
    8. rozpatrzenia petycji p. …………………….
  7. Raport z realizacji Programu Ochrony Środowiska Miasta Zambrów za lata 2019 - 2020.
  8. Wolne wnioski oraz sprawy różne.
  9. Zamknięcie obrad.

 

 

Otwarcia obrad XXIII sesji Rady Miasta Zambrów dokonał Przewodniczący Rady p. Jacek Olszewski. Powitał radnych oraz zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu. Stwierdził prawomocność obrad.

1. Ustalenie porządku obrad.

Przewodniczący Rady p. Jacek Olszewski przedstawił porządek obrad sesji. Następnie zapytał, czy są uwagi do porządku obrad. W związku z brakiem uwag uznał, że porządek sesji jest przyjęty.

 

2. Przyjęcie protokołu obrad poprzedniej sesji.

 

Przewodniczący Rady p. Jacek Olszewski zapytał, czy są uwagi do protokołu obrad poprzedniej sesji. W związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie protokół.

Głosowano w sprawie:
Przyjęcie protokołu obrad poprzedniej sesji.

Wyniki głosowania
ZA: 21, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:
ZA (21)

Bogdan Andrzejczuk, Wiesława Arent, Radosław Bańkowski, Anna Chętnik, Ryszard Kaźmierczak, Michał Klimowicz, Zbigniew Korzeniowski, Tomasz Józef Kosek, Kamil Kowalczyk, Zbigniew Kulesza, Barbara Danuta Laszuk, Łukasz Miszak, Agnieszka Ogórkowska, Jacek Olszewski, Barbara Reinke, Henryk Rykaczewski, Anna Truchel, Wioletta Walasek, Cezary Witkowski, Grażyna Anna Wyszyńska, Jarosław Zalewski

3. Informacja Burmistrza w zakresie zarządzenia Miastem.

Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski uzupełnił powyższą informację.

 

(informację dołączono do protokołu)

4. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Wiceprzewodniczący Rady p. Tomasz Kosek poinformował, że na poprzedniej sesji wpłynęła interpelacja Radnego p. Radosława Bańkowskiego. Następnie odczytał udzieloną odpowiedź. 

5. Interpelacje i zapytania radnych.

Brak interpelacji i zapytań.

6. Podjęcie uchwał w sprawie:

1) uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024;

Wprowadzenia do tematu dokonała Skarbnik Miasta p. Barbara Gardocka. Poinformowała, że powyższy projekt uchwały był przekazany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku celem zaopiniowania. RIO wydała negatywną opinię, ponieważ w Wieloletniej Prognozie Finansowej została wykazana ujemna nadwyżka budżetowa. Przedłożony obecnie projekt uchwały został poprawiony zgodnie z uwagami RIO. Skarbnik Miasta wyjaśniła, że nie miała wiedzy, że nie można finansować wydatków bieżących z kredytu, lecz z dochodów bieżących. Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Zambrów została sporządzona na lata 2021 - 2024, ponieważ planowane jest zaciągnięcie kredytu długoterminowego, który będzie spłacany do 2024 r. Prognoza na 2021 r. została sporządzona na podstawie danych zawartych w projekcie budżetu Miasta Zambrów na 2021r. Prognozę na trzy kolejne lata sporządzono przy założeniu, że dochody bieżące i wydatki bieżące będą rosły o 2,0% każdego roku. Dochody zaplanowane na 2021 r. w kwocie 13 052 193,00 zł składają się m.in. z: dotacji Funduszu Dróg Samorządowych na budowę czterech dróg w kwocie 2 921 596,00 zł, dotacji ze środków europejskich na tereny inwestycyjne przy ul. Białostockiej w kwocie 2 100 597,00 zł i dotacji na projekt „Rewitalizacja Koszar AWP 54 i 58” w kwocie 1 700 000,00 zł.

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek poinformował, że projektem uchwały zajmowały się komisje Rady Miasta.

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Budżetowej p. Zbigniewa Korzeniowskiego o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącej Komisji Kultury i Oświaty p. Wioletty Walasek o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Rozwoju Gospodarczego  p. Bogdana Andrzejczuka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego p. Kamila Kowalczyka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej p. Łukasza Miszaka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Radna p. Barbara Laszuk zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie dalszej procedury opiniowania Wieloletniej Prognozy Finansowej przez RIO jeżeli w dalszym ciągu będą uwagi.

Skarbnik Miasta p. Barbara Gardocka poinformowała, że w przypadku nowych uwag WPF zostanie skorygowana przy najbliższej korekcie. Uwagi RIO zostały skorygowane, nadwyżka operacyjna jest dodatnia.

Głosowano w sprawie:

uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024;

Wyniki głosowania

ZA: 19, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 2, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0


Wyniki imienne:

ZA (19)

Bogdan Andrzejczuk, Wiesława Arent, Radosław Bańkowski, Anna Chętnik, Michał Klimowicz, Zbigniew Korzeniowski, Tomasz Józef Kosek, Kamil Kowalczyk, Zbigniew Kulesza, Łukasz Miszak, Agnieszka Ogórkowska, Jacek Olszewski, Barbara Reinke, Henryk Rykaczewski, Anna Truchel, Wioletta Walasek, Cezary Witkowski, Grażyna Anna Wyszyńska, Jarosław Zalewski

WSTRZYMUJĘ SIĘ (2)

Ryszard Kaźmierczak, Barbara Danuta Laszuk


(Uchwałę nr 129/XXIII/2020 dołączono do protokołu)


2) uchwalenia budżetu Miasta Zambrów na 2021 r. w tym:

 

a) przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Burmistrza Miasta;

W dniu 9 października 2020 roku Burmistrz rozpoczął pracę nad konstrukcją budżetu miasta na 2021 rok. Projekt budżetu miasta został opracowany zgodnie z art. 238 ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, w związku z art. 8 ust. 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2018 roku o zmianie Ustawy o finansach publicznych oraz procedurą sporządzenia budżetu miasta z dnia 28 września 2010 r. w sprawie trybu pracy nad projektem uchwały budżetowej. Podstawą do opracowania projektu budżetu były: Strategia rozwoju miasta na lata Zambrów na lata 2012 – 2022, Uchwała Rady Miasta z dnia 19.02.2019 r. w sprawie określenia zadań inwestycyjnych Gminy Miasta Zambrów przewidzianej do realizacji w czasie VIII kadencji organów gminy, planowane kwoty subwencji ogólnej na rok 2021. informacja Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego o wysokości przewidzianych kwot dotacji, wykonanie budżetu miasta za III kwartał 2020 roku, utrzymanie wysokości stawek podatku od nieruchomości i środków transportowych obowiązujących w 2020 rok. Ponadto zostały rozpatrzone wszystkie wnioski, jakie złożyli Państwo Radni, jednostki organizacyjne miasta, organizacje pozarządowe oraz naczelnicy wydziałów Urzędu Miasta. Sytuacja ekonomiczna polskich samorządów, w tym w samorządzie naszego miasta, z roku na rok jest coraz gorsza. Pierwszy raz w historii samorządu Miasta Zambrów w projekcie budżetu miasta na 2021 rok nie ma tzw. nadwyżki operacyjnej (różnicy między bieżącymi dochodami a bieżącymi wydatkami), co w konsekwencji skutkuje negatywną opinią projektu budżetu miasta nad 2021 rok wydaną przez skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej. Brak nadwyżki jest wynikiem wzrostu kosztów utrzymania placówek samorządowych, wzrost cen energii elektrycznej, usług, wzrost minimalnego wynagrodzenia,  podwyżki płac dla nauczycieli. Następni wymienił największe zagrożenia budżetowe: finansowanie zadań oświatowych od początku było dofinansowywane w ustawowo określonej proporcji z części oświatowej subwencji ogólnej. Jednak na przestrzeni lat to dofinansowanie systematycznie spada. Decyzje niezależne od samorządu w postaci „rządowych” podwyżek wynagrodzeń, wzrostu płacy minimalnej, nigdy nie znalazły odzwierciedlenia w adekwatnym wzroście subwencji. Miasto dołoży do funkcjonowania szkół w budżecie 2021 roku 5.006.750 zł, a w 2020 roku dopłaciliśmy ok. 4.100.000 zł.  Regulacje w zakresie przedszkoli i żłobków, ustalenie „rządowej” odpłatności rodziców  i wysokość dotacji z budżetu państwa na te zadania spowodowały konieczność wyłożenia na utrzymanie w 2021 roku miejskich przeszkoli kwoty 10.497.190 zł, a koszt utrzymania żłobka miejskiego będzie wynosił 1.800.000 zł. Tak drastycznie rosnące obciążenie budżetu miasta wydatkami powoduje spadek środków przeznaczonych na inne zadania. Problem, który pojawia się co roku, to niedoszacowana kwota na zadania zlecone ze strony administracji rządowej. Dotacja na ten cel jest w kwocie 266.300 zł zabezpiecza 20,9% całego zadania, które będzie nas kosztowało 1.007.862 zł. Do chwili obecnej nie jest podana do publicznej informacji decyzja Pana Wojewody na przyznanie samorządom środków z funduszu dróg samorządowych, do którego złożyłem trzy wnioski
z dofinansowaniem w wysokości 60%. Decyzja miała zapaść do 31.10.2020 roku. Nie wiemy, czy otrzymamy środki finansowe na złożone wnioski do RPO Województwa Podlaskiego: „Kreatywny przedszkolak” – kwota projektu 388.963 zł, dofinansowanie działalności Klubu Seniora  w kwocie 633.634 zł z działania 7.2.1. Poprawa dostępu do wysokiej jakości usług społecznych. Nie otrzymamy wnioskowanej kwoty 3.800.000 zł z budżetu rządowego funduszu inwestycji lokalnych, która znacznie poprawiłaby kondycję finansową naszego miasta. Niestety podział środków nie dokonał się w sposób merytoryczny, a polityczny i uznaniowy, co jest wielkim skandalem. Pragnę tylko nadmienić, że środki z tego programu są pieniędzmi wszystkich Polaków, a nie partii rządzącej. Jak to się ma do zrównoważonego rozwoju całej Polski, o której mówi partia rządząca. W dniu 6 listopada br. Burmistrz podpisał zarządzenie ws. projektu uchwały budżetowej miasta na rok 2021 i przekazał do Biura rady. W projekcie budżetu zostały uwzględnione następujące pozycje: podwyżki płacy minimalnej do 2800 zł dla wszystkim pracowników jednostek organizacyjnych, podwyżki wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych i pracowników urzędu miasta o 200 zł brutto, dotacja celowa dla szpitala powiatowego na kwotę 200.000 zł., środki w wysokości 500.000 zł na remonty szkół podstawowych i przedszkoli. Projekt budżetu przewiduje: dochody 113.766.080 zł, które będą wyższe o 6,6%, w tym: dochody bieżące wyniosą 100.713.895 zł, co stanowi 88,5% wszystkich dochodów, dochody majątkowe – 13.052.193 zł, co stanowi 11,5% wszystkich dochodów. Wydatki wyniosą 118.766.088 zł: wydatki bieżące wyniosą 101.742,747 zł i wzrosną
o 13,8%, będą stanowiły 85,7% wszystkich wydatków, wydatki majątkowe wyniosą 17.023,341 zł i stanowią 14,3 % wydatków ogółem, deficyt budżetu w kwocie 5.000.000 zł będzie pokryty kredytem długoterminowym zaciągniętym w Banku Spółdzielczych
w Zambrowie. Planowane wydatki w poszczególnych działach przedstawiają się następująco: administracja publiczna – 7.071.005 zł – 5,95%, oświata i wychowanie – 35.585.269 zł – 29,96%, pomoc społeczna – 39.723.618 zł – 33,4%, ochrona zdrowia – 927.000 – 0,8%, gospodarka komunalna i ochrona środowiska – 8.700.950 zł – 7,32%. kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – 3.158.000 – 2,65%, kultura fizyczna i sport – 3.435.000 zł – 2,89%, gospodarka mieszkaniowa – 2.854.036 zł – 2,40 %, transport i łączność – 14.473.305 zł – 12,2%, pozostałe działy – 2.837.905 zł – 2,4%. Należy podkreślić, że na oświatę i pomoc społeczną wydamy 75.388.887 zł, co stanowi 63,4% wszystkich wydatków. Razem na inwestycje i remonty planujemy wydać  18.033.341 zł, co stanowi 15,2%. Poinformował, że w dniach między 17 a 23 listopada br. odbyły się komisje Rady Miasta, które wyraziły swoje opinie w sprawie projektu budżetu, a Przewodniczący poszczególnych komisji przedstawią je wysokiej Radzie. Ponadto komisja zdrowia i opieki społecznej wnioskowała
o zmianę w projekcie budżetu w następującym wymiarze: przeznaczyć po 30.000 zł dla każdej szkoły podstawowej na zakupy do pracowni komputerowej. przeznaczyć 30.000 zł dla Komendy Powiatowej Policji w Zambrowie na dofinansowanie zakupu samochodu służbowego. W dniu 7 grudnia Burmistrz przeanalizował wnioski komisji i postanowił:
w dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70005, §6060 zmniejszyć wydatki na zakup gruntów o kwotę 30.000 zł do kwoty 3.074.036 zł. W dziale 754 bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa rozdział 75405 §6170 wpisać kwotę 30.000 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu służbowego dla Policji, wniosek o zakup komputerów zostanie zrealizowany w ramach projektu „Dobry start w przyszłość dla szkół podstawowych  w Zambrowie”, w którym na ten cel zapisano kwotę 398.108 zł, z czego SP nr 3 otrzyma na ten cel 102.148 zł, SP nr 4 otrzyma na ten cel – 144.093 zł, SP 5 otrzyma na ten cel 151.867 zł. Ponadto Burmistrz uwzględnił wszystkie uwagi Regionalnej Izby Obrachunkowej ujęte w uchwale z dnia 26 listopada 2020 roku, która wydała opinię negatywną o przyjęciu Budżetu Miasta na 2021 rok, jak również o wieloletniej prognozie finansowej miasta na lata 2021 – 2024. W planie dochodów w dziale 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek w rozdziale 75621 udział gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w §0010 wpływy z podatku dochodowego zwiększą się o 1.100.000 zł. W planie wydatków zwiększa się: w dziale 700 Gospodarka  mieszkaniowa,  w rozdziale 70005 w §6060 zmniejszą się wydatki na zakup gruntów o 400.000 zł do kwoty 2.674.036 zł, a zwiększą o kwotę 400.000 zł rozdział 70095 Pozostała działalność na dokończenie inwestycji „Rewitalizacja koszar”, w dziale 600 Transport i łączność w rozdziale 60016 Drogi Publiczne w §6050 zwiększą się wydatki na budowę dróg o kwotę 800.000 zł do kwoty 9.774.692,49 zł, w dziale 600 Transport i łączność w rozdziale 60016 Drogi Publiczne w §4270 zakup usług remontowych zmniejsza się o kwotę 50.000 zł do kwoty 650.000 zł,  w dziale 926 Kultura fizyczna, rozdział 92601 obiekty sportowe §4400 opłatę za administrowanie obiektem sportowym zwiększy się o 50 tys. do kwoty 500.000 zł. W planie dochodów: dział 600 Transport i łączność, rozdział 60016 Drogi publiczne §6257 wprowadza się kwotę 2.100.596,68 zł, która jest taka sama po stronie wydatków, zamiast kwoty 2.100.597 zł, dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska wprowadza się nowy rozdział 90026 pozostała działalność związana z gospodarka odpadami. Wysokość dochodów w tym dziale nie ulega zmianie. Przedstawiony projekt budżetu Wysokiej Radzie jest budżetem naszych możliwości,  nie potrzeb, ale jest budżetem zrównoważonym, uwzględniającym potrzeby naszych mieszkańców i różnych grup społecznych. Projekt nie zawiera wszystkich pozycji i zagadnień, nad którymi będziemy pracować w 2021 roku. Biorąc powyższe pod uwagę proponowane prowizorium budżetowe, które będzie wymagało zmian w trakcie roku budżetowego i dużego zaangażowania Państwa Radnych. Zwrócił się do Wysokiej Rady z prośbą o współpracę przy realizacji tego budżetu. Następnie przekazał projekt budżetu miasta Zambrów na 2021 rok z prośbą
o jego uchwalenie. 

b) przedstawienie opinii poszczególnych komisji Rady;

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącej Komisji Kultury i Oświaty p. Wioletty Walasek o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Rozwoju Gospodarczego  p. Bogdana Andrzejczuka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego p. Kamila Kowalczyka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący Rady  p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej p. Łukasza Miszaka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

c) przedstawienie opinii Komisji właściwej do spraw budżetu;

Wiceprzewodniczący Rady p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Budżetowej p. Zbigniewa Korzeniowskiego o opinię nt. powyższego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetowej p. Zbigniewy Korzeniowski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.


d) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku o projekcie uchwały budżetowej;

 

Następnie Przewodniczący Rady p. Jacek Olszewski przedstawił uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie wyrażenia opinii
o projekcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Zambrów na 2021 r.


e) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej.

Brak uwag.

Głosowano w sprawie:
uchwalenia budżetu Miasta Zambrów na 2021 r. w tym:.

Wyniki głosowania
ZA: 19, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 2, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:
ZA (19)

Bogdan Andrzejczuk, Wiesława Arent, Anna Chętnik, Michał Klimowicz, Zbigniew Korzeniowski, Tomasz Józef Kosek, Kamil Kowalczyk, Zbigniew Kulesza, Barbara Danuta Laszuk, Łukasz Miszak, Agnieszka Ogórkowska, Jacek Olszewski, Barbara Reinke, Henryk Rykaczewski, Anna Truchel, Wioletta Walasek, Cezary Witkowski, Grażyna Anna Wyszyńska, Jarosław Zalewski

WSTRZYMUJĘ SIĘ (2)
Radosław Bańkowski, Ryszard Kaźmierczak
 

(Uchwałę nr 130/XXIII/2020 dołączono do protokołu)

3) zmian w budżecie Miasta Zambrów na 2020 r.

Wprowadzenia do tematu dokonała Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka. Poinformowała, że przedłożony projekt uchwały przewiduje zmniejszenie planu dochodów budżetowych o kwotę 3 562 640,01zł,  w tym: plan dochodów bieżących zwiększa się o kwotę 1 164 941,00 zł, plan dochodów majątkowych zmniejsza się o kwotę 4 727 581,01 zł. Zmniejsza się plan wydatków budżetowych o kwotę 8.500.028,29 zł, w tym: plan wydatków bieżących zmniejsza się o kwotę 59 147 26 zł, plan wydatków majątkowych zmniejsza się
o kwotę 8 440 881,03 zł. Deficyt budżetu w kwocie 1 562 611,72 zł pokryty będzie nadwyżką budżetu z lat ubiegłych  w kwocie 1 495 401,08 zł i przychodami z niewykorzystanych środków na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi
w odrębnych ustawach w kwocie 67 210,64 zł.

Przewodniczący Rady p. Jacek Olszewski zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Budżetowej p. Zbigniewa Korzeniowskiego o opinię nt. powyższego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetowej p. Zbigniewy Korzeniowski poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.


Głosowano w sprawie:
zmian w budżecie Miasta Zambrów na 2020 r.

Wyniki głosowania
ZA: 21, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:
ZA (21)

Bogdan Andrzejczuk, Wiesława Arent, Radosław Bańkowski, Anna Chętnik, Ryszard Kaźmierczak, Michał Klimowicz, Zbigniew Korzeniowski, Tomasz Józef Kosek, Kamil Kowalczyk, Zbigniew Kulesza, Barbara Danuta Laszuk, Łukasz Miszak, Agnieszka Ogórkowska, Jacek Olszewski, Barbara Reinke, Henryk Rykaczewski, Anna Truchel, Wioletta Walasek, Cezary Witkowski, Grażyna Anna Wyszyńska, Jarosław Zalewski

 

(Uchwałę nr 131/XXIII/2020 dołączono do protokołu)



4) przyjęcia "Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024
z perspektywą do 2028 roku";

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska został przygotowany Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024
z perspektywą do 2028 roku.

Przewodniczący Rady  p. Jacek Olszewski zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego p. Kamila Kowalczyka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zwróciła się z pytaniem, jakie zostaną podjęte czynności, aby poprawić stan wód w rzece Jabłonka.

 
Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że woda wypływająca rzeką Jabłonką do miasta Zambrów jest poza klasą czystości. Samorząd miasta niewiele może zrobić, dopóki nie poprawi się gospodarka wodno – ściekowa w Gminie Zambrów i w Gminie Jabłonka Kościelna.

 

Radna p. Grażyna Wyszyńska zwróciła się z pytaniem, jak często badana jest w mieście woda pitna oraz na jakim poziomie oceniana jest jej jakość.

 

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że woda pitna badana jest systematycznie, raz w miesiącu przez spółkę Zambrowskie Ciepłownictwo i Wodociągi.

 

Radna p. Grażyna Wyszyńska zapytała również, czy są plany dalszej gazyfikacji miasta.

 

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że to zależy od deklaracji mieszkańców poszczególnych ulic.


Głosowano w sprawie:

przyjęcia "Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024
z perspektywą do 2028 roku"


Wyniki głosowania
ZA: 21, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:
ZA (21)

Bogdan Andrzejczuk, Wiesława Arent, Radosław Bańkowski, Anna Chętnik, Ryszard Kaźmierczak, Michał Klimowicz, Zbigniew Korzeniowski, Tomasz Józef Kosek, Kamil Kowalczyk, Zbigniew Kulesza, Barbara Danuta Laszuk, Łukasz Miszak, Agnieszka Ogórkowska, Jacek Olszewski, Barbara Reinke, Henryk Rykaczewski, Anna Truchel, Wioletta Walasek, Cezary Witkowski, Grażyna Anna Wyszyńska, Jarosław Zalewski


(Uchwałę nr 132/XXIII/2020 dołączono do protokołu)

5) wyznaczenia aglomeracji Zambrów;

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że w dniu 22.09.2020 r. Rada Miasta Zambrów podjęła Uchwałę Nr 110/XX2020 w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego współdziałania gmin wchodzących w skład aglomeracji Zambrów przy realizacji zadania polegającego na wyznaczeniu obszaru i granic aglomeracji Zambrów. Następnie podjęte zostały prace nad uzgodnieniem aglomeracji.

Przewodniczący Rady  p. Jacek Olszewski zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego p. Kamila Kowalczyka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Głosowano w sprawie:
wyznaczenia aglomeracji Zambrów

Wyniki głosowania
ZA: 21, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:
ZA (21)

Bogdan Andrzejczuk, Wiesława Arent, Radosław Bańkowski, Anna Chętnik, Ryszard Kaźmierczak, Michał Klimowicz, Zbigniew Korzeniowski, Tomasz Józef Kosek, Kamil Kowalczyk, Zbigniew Kulesza, Barbara Danuta Laszuk, Łukasz Miszak, Agnieszka Ogórkowska, Jacek Olszewski, Barbara Reinke, Henryk Rykaczewski, Anna Truchel, Wioletta Walasek, Cezary Witkowski, Grażyna Anna Wyszyńska, Jarosław Zalewski


 (Uchwałę nr 133/XXIII/2020 dołączono do protokołu)

6) Gminnego Programu Poprawy Zdrowia w Zakresie Rehabilitacji Leczniczej na 2021 r.

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych został przygotowany Gminny Programu Poprawy Zdrowia w Zakresie Rehabilitacji Leczniczej na kolejny rok. Burmistrz poinformował, że na powyższy program z budżetu przeznaczono 150 000,00 zł.

Przewodniczący Rady  p. Jacek Olszewski zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej p. Łukasza Miszaka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Głosowano w sprawie:
Gminnego Programu Poprawy Zdrowia w Zakresie Rehabilitacji Leczniczej na 2021 r.


Wyniki głosowania
ZA: 21, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:
ZA (21)

Bogdan Andrzejczuk, Wiesława Arent, Radosław Bańkowski, Anna Chętnik, Ryszard Kaźmierczak, Michał Klimowicz, Zbigniew Korzeniowski, Tomasz Józef Kosek, Kamil Kowalczyk, Zbigniew Kulesza, Barbara Danuta Laszuk, Łukasz Miszak, Agnieszka Ogórkowska, Jacek Olszewski, Barbara Reinke, Henryk Rykaczewski, Anna Truchel, Wioletta Walasek, Cezary Witkowski, Grażyna Anna Wyszyńska, Jarosław Zalewski


(Uchwałę nr 134/XXIII/2020 dołączono do protokołu)

 

7) o zmianie uchwały w sprawie Zambrowskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2020 r.

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Wyjaśnił, że zmiana Zambrowskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2020 r. podyktowana jest nadwyżką budżetowa za 2019 r. Nadwyżka przeznaczona będzie na zorganizowanie wypoczynku młodzieży i dzieci.

Przewodniczący Rady  p. Jacek Olszewski zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego  Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej p. Łukasza Miszaka o opinię Komisji nt. projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Głosowano w sprawie:

o zmianie uchwały w sprawie Zambrowskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2020 r.;


Wyniki głosowania

ZA: 21, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0


Wyniki imienne:

ZA (21)

Bogdan Andrzejczuk, Wiesława Arent, Radosław Bańkowski, Anna Chętnik, Ryszard Kaźmierczak, Michał Klimowicz, Zbigniew Korzeniowski, Tomasz Józef Kosek, Kamil Kowalczyk, Zbigniew Kulesza, Barbara Danuta Laszuk, Łukasz Miszak, Agnieszka Ogórkowska, Jacek Olszewski, Barbara Reinke, Henryk Rykaczewski, Anna Truchel, Wioletta Walasek, Cezary Witkowski, Grażyna Anna Wyszyńska, Jarosław Zalewski

 

(Uchwałę nr 135/XXIII/2020 dołączono do protokołu)

7) rozpatrzenia petycji Pana …………….…

Wprowadzenia do tematu dokonał Przewodniczący Rady p. Jacek Olszewski. Poinformował, że w dniu 11 grudnia 2020 r. do Rady Miasta Zambrów wpłynęła petycja Pana ……………………., która następnie była przedmiotem posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków
i Petycji.

Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji p. Anna Truchel poinformowała, że Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących uznała powyższą skargę za niezasadną. Przypomniała, że w dniu 11 grudnia 2020 r. do Rady Miasta Zambrów wpłynęła petycja Pana ……………………….. dotycząca podjęcia uchwały
o treści w niej wskazanej. Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 870) przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Pozostaje to w korelacji z konstytucyjną zasadą przyjmującą, że organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Art. 18 ust. u.s.g. stanowi, iż do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Przepis art. 18 ust. 1 u.s.g. daje podstawę do podjęcia uchwały przez radę gminy tylko wówczas, gdy istnieje konkretny przepis prawa materialnego zobowiązujący do wydania takiej uchwały lub sprawa dotyczy materii niemającej charakteru normatywnego. Przepis ten upoważnia radę gminy do podejmowania działań nie władczych np. o charakterze programowym, intencyjnym, pozostających w granicach zadań gminy przewidzianych w przepisach prawa (wyrok NSA
z 28.04.2011 r., sygn. akt II OSK 269/11). Analiza treści złożonej petycji prowadzi do wniosku, że wnioskodawca wzywa Radę Miasta Zambrów do przyjęcia uchwały w sprawach, które nie należą do zadań samorządu lokalnego. Nie kwestionując wagi konstytucyjnej zasady równości wszystkich wobec prawa oraz prawa do równego traktowania przez władze publiczne, należy zauważyć, iż sprawa, (chociaż w petycji nie zostało określone wprost jakie działania władz autor uważa za niedopuszczalne) wskazana w pierwszym akapicie uchwały ma charakter, co najmniej ogólnokrajowy, a nie jedynie lokalny. Z proponowanego przez wnioskodawcą  stanowiska wynika, że jego adresatem, są władze międzynarodowe, krajowe i lokalne. Rada nie posiada jakichkolwiek kompetencji do udzielania innym organom wytycznych lub choćby zaleceń interpretacyjnych w kwestii stosowania prawa. W ten sam sposób należy ocenić proponowaną treść uchwały w zakresie postawienia Rządowi RP wymogu uzyskania gwarancji ze strony producentów szczepionek przeciwko Covid-19. Przed wszystkim, Rada Miasta Zambrów nie ma kompetencji do tego by zajmować się sprawą warunków dostawy szczepionek. Kwestie zapobiegania chorób zakaźnych i odpowiedzialności za działania niepożądane produktów leczniczych unormowane są w przepisach ustawowych.


Głosowano w sprawie:
rozpatrzenia petycji Pana …………………..

Wyniki głosowania
ZA: 20, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 1, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 0

Wyniki imienne:
ZA (20)

Bogdan Andrzejczuk, Wiesława Arent, Anna Chętnik, Ryszard Kaźmierczak, Michał Klimowicz, Zbigniew Korzeniowski, Tomasz Józef Kosek, Kamil Kowalczyk, Zbigniew Kulesza, Barbara Danuta Laszuk, Łukasz Miszak, Agnieszka Ogórkowska, Jacek Olszewski, Barbara Reinke, Henryk Rykaczewski, Anna Truchel, Wioletta Walasek, Cezary Witkowski, Grażyna Anna Wyszyńska, Jarosław Zalewski

WSTRZYMUJĘ SIĘ (1)
Radosław Bańkowski
 

(Uchwałę nr 136/XXIII/2020 dołączono do protokołu)


7. Raport z realizacji Programu Ochrony Środowiska Miasta Zambrów za lata 2019 - 2020.

Brak uwag.

(Raport dołączono do protokołu)


8. Wolne wnioski oraz sprawy różne.

Przewodniczący Rady Zambrów p. Jacek Olszewski przedstawił terminarz prac Rady Miasta Zambrów w styczniu 2021 r.

Przewodniczący Rady Zambrów p. Jacek Olszewski poinformował, że do Biura Rady wpłynęło oświadczenie radnych Rady Miasta Zambrów o wystąpieniu z Klubu Radnych PiS.

Wiceprzewodniczący Rady p. Tomasz Kosek odczytał odpowiedź na pismo Zarządu Powiatu Zambrowskiego w sprawie dofinansowania przebudowy ul. Pileckiego oraz odpowiedź na pismo mieszańców ul. Pileckiego w sprawie nieodpłatnego przejęcia drogi.

Wiceprzewodniczący Rady p. Tomasz Kosek odczytał pismo Radnego Powiatu Zambrowskiego p. Sebastiana Orłowskiego oraz udzieloną odpowiedź.

9. Zamknięcie obrad.

W związku z wyczerpaniem wszystkich punktów porządku obrad sesji Przewodniczący Rady p. Jacek Olszewski podziękował wszystkim za przybycie i udział w obradach, następnie zamknął XXIII sesję Rady Miasta Zambrów.

 

Na tym obrady XXIII sesji zostały zakończone.


  Przewodniczący
Rada Miasta Zambrów
Jacek Olszewski

Przygotowała: Karolina Kulesza

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Rada Miasta Zambrów

Data wytworzenia:
04 lut 2021

Osoba dodająca informacje

Anna Skarzyńska

Data publikacji:
04 lut 2021, godz. 12:21

Osoba aktualizująca informacje

Anna Skarzyńska

Data aktualizacji:
04 lut 2021, godz. 12:21