Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 37/23

P r o t o k ó ł  Nr 37/23

Posiedzenia Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Miasta Zambrów w dniu 24.05.2023r. w Sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów pokój 214 w godzinach 14:15 – 15:15

 

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

  1. 4 – ech członków Komisji                                               -wg. załączonej listy obecności
  2. Burmistrz Miasta Zambrów                                            -p. Kazimierz Dąbrowski
  3. Skarbnik Miasta Zambrów                                              -p. Anna Sadowska-Piętak

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
  3. Opinia Komisji w sprawie:
  1. raportu o stanie gminy Miasta Zambrów za 2022 rok;
  2. sprawozdania finansowego Miasta Zambrów za 2022 rok;
  3. sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Zambrów za 2022 rok łącznie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej.
  1. Sprawy różne.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej p. Łukasz Miszak. Powitał członków Komisji i zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu.  Stwierdził prawomocność posiedzenia i poinformował, że uczestniczą w nim wszyscy członkowie Komisji.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak przedstawił propanowy porządek posiedzenia. Następnie zapytał, czy są uwagi co do porządku posiedzenia.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie proponowany porządek posiedzenia.

Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała proponowany porządek posiedzenia.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał czy są uwagi co do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod glosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad.3.

a)

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski. Wyjaśnił, że potrzeba przedłożenia Raportu wynika z zapisów art. 28aa ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Następnie Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski omówił, jakie informacje zawiera przedłożony raport.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie raport o stanie gminy Miasta Zambrów za 2022 rok.

Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy raport.

(Raport dołączono do protokołu)

 

b)

Wprowadzenia do tematu dokonała Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska - Piętak. Poinformowała, że w skład sprawozdania finansowego wchodzą: bilans z wykonania budżetu gminy Miasta Zambrów za rok 2022, Bilans łączny jednostek budżetowych za 2022 r., informację dodatkową, łączny rachunek zysków i strat jednostek budżetowych za 2022 r., zestawienie zmian w funduszu jednostki – sprawozdanie łączne jednostek budżetowych za 2022 r. Przedstawiła radnym informacje z wykonania budżetu za 2022 r. oraz sprawozdanie finansowe jednostek budżetowych (bilans) za 2022 r.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zapytał, jak wypadła kontrola przeprowadzona w 2022 r.w Urzędzie Miasta Zambrówprzez Regionalną Izbę Obrachunkową w Białymstoku.

Skarbnik Miasta p. Anna Sadowska – Piętak poinformowała, że RIO przesłało do Urzędu Miasta Zambrów zalecenia pokontrolne, które zostały wykonane. Została wysłana w tej sprawie również odpowiedź. Na obecną chwilę ni żadnej odpowiedzi z RIO.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski powiedział, że prawie zawsze kontrola wykazuje jakieś zalecenia. Dodał, że w przypadku nałożenia jakichkolwiek kar bądź grzywien zostaje ukarany Burmistrz Miasta Zambrów.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zapytał, czy miały miejsce nałożenia grzywny na Burmistrz i jeśli tak to w jakiej wysokości.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że niedawno był wezwany na przesłuchanie w sprawie błędów w sprawozdaniach finansowych. Nie stawił się na nie i musiał pokryć koszty postępowania administracyjnego w wysokości 480 zł.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zapytała, czy subwencja w bieżącym roku również była niedoszacowana.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział twierdząco. Dodatkowo poinformował, że samorządy muszą w tym roku zabezpieczyć dodatkowe środki finansowe na zakładowy fundusz zdrowotny dla nauczycieli i emerytów. W 2024 r. będą musiały być wyodrębnione środki na ten cel.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie sprawozdanie finansowe Miasta Zambrów za 2022 rok.

Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych i wstrzymujących się, pozytywnie zaopiniowała powyższe sprawozdanie.

(Sprawozdanie finansowe miasta Zambrów za 2022 rok dołączono do protokołu)

 

c)

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że Rada Miasta na sesji w dniu 28 grudnia 2021 r. przyjęła uchwałę Nr 184/XXXII/2021 określającą plan budżetu Miasta Zambrów na 2022 r. w następującej wysokości:

1.         Dochody ogółem                                                                    110.244.069,76 zł

w tym:

a)         dochody bieżące                                                                  91.368.116,89 zł,

b)         dochody majątkowe                                                            18.875.952,87 zł.

2.         Wydatki ogółem                                                                     113.588.821,76 zł

w tym:

a)         wydatki bieżące                                                                      93.268.514,50 zł

b)         wydatki majątkowe                                                                18.875.952,87 zł

Deficyt budżetowy rozumiany jako różnica między dochodami i wydatkami wynosił 3.344.752,00 zł i sfinansowany miał być nadwyżką z lat ubiegłych.

Plan po zmianach dochodów i wydatków na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniósł:

1.         Dochody ogółem                                                                   137.090.010,65 zł

w tym:

a)         dochody bieżące                                                               111.965.835,40 zł

b)         dochody majątkowe                                                           25.124.175,25 zł

2.         Wydatki ogółem                                                                    147.601.876,37 zł

w tym:

a)         wydatki bieżące                                                               112.665.639,14 zł

b)         wydatki majątkowe                                                           34.936.237,23 zł

Deficyt budżetowy   wynosił 10.511.865,72 zł i sfinansowany miał być przychodami z tytułu:

a)         nadwyżki budżetu z lat ubiegłych                                             9.863.240,07 zł

b)         niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku

 bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów

 i wydatków nimi finansowanych ze szczególnymi zasadami

 wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach         173.821,96 zł

c)         rozliczenia środków określonych a art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania

finansowanego z udziałem tych środków                                        474.803,69 zł

Faktyczne wykonanie dochodów i wydatków na dzień 31 grudnia 2022 r. wynosiło odpowiednio:

Dochody ogółem                                                                               128.515.211,15 zł

w tym: dochody bieżące                                                                    110.058.617,70 zł

            dochody majątkowe                                                                 18.456.593,45 zł

Wydatki ogółem                                                                                123.136.076,20 zł

W tym: wydatki bieżące                                                                     107.553.175,25 zł

             wydatki majątkowe                                                                  15.582.900,95 zł

Nadwyżka  budżetowa za rok 2022, rozumiana jako różnica między dochodami i wydatkami wyniosła 5.379.134,95 zł. W dalszej kolejności Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że wykonanie wydatków majątkowych kształtowało się na poziomie 44,6% planu rocznego i wyniosło 15.582.900,95 zł. Następnie omówił zrealizowane inwestycje, do których należą m.in:

-przebudowa skrzyżowania ul. Kazimierza Pułaskiego i ul. Gen. Stefana Koseckiego                          w Zambrowie – łączna wartość robót: 159 775,52 zł. brutto;

-  budowa ulicy odchodzącej od ul. Ostrowskiej w Zambrowie – całkowita wartość inwestycji: 5.191.402,09 zł; dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg: 1.150.329,44zł;                                   

- budowa przepompowni wód przy ul. Białostockiej – całkowita wartość inwestycji: 153.516,30zł;

- budowa odwodnienia ulicy Orzeszkowej w Zambrowie – całkowita wartość inwestycji: 874.477,83 zł;

- budowa drogi 01KL pomiędzy ulicami Pileckiego i Białostocką w Zambrowie – całkowita wartość inwestycji: 3.400.957,01zł; dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg: 1.808.952,16zł;                                                                   

- budowa kortów tenisowych na terenie Stadionu Miejskiego w Zambrowie w formule zaprojektuj i wybuduj w Zambrowie – całkowita wartość inwestycji: 2.175.204,52 zł;

- odnawialne źródła energii dla mieszkańców Miasta Zambrów – 128.658,81 zł; całkowita wartość projektu: 1 763 409,88 zł; wydatki kwalifikowalne: 1 740 737,00 zł; dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 1 131 479,05 zł

- remont cząstkowy nawierzchni bitumicznych ul. 71 Pułku Piechoty i Obwodowej                                          w Zambrowie - łączna wartość robót: 238 023,47 zł;

- remont chodnika ul. Białostocka w Zambrowie - łączna wartość robót: 160 000,00 zł;

- remont chodników: ul. Zielona, J. Słowackiego, Podleśna w Zambrowie - łączna wartość robót: 44 999,99 zł;

- remont chodnika ul. Sosnowa w Zambrowie - łączna wartość robót: 155 000,00 zł.

Następnie Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że niezrealizowanymi inwestycjami były:

- Program „Cyfrowa gmina” /413.950 zł/ z powodu zbyt wysokich cen na przetargu;

- zagospodarowanie terenu przy ulicy Piłsudskiego – ze względu na bardzo wysokie oferty przetargowe;

- budowa ścieżki rowerowej do ronda w Nagórkach – oferta przetargowa w wysokości 21 mln złotych!

- budowa zewnętrznego basenu w formule zaprojektuj i wybuduj - problemy z wykonaniem dokumentacji oraz kłopoty z dostawą materiałów;

- budowa przyłącza światłowodowego do budynku Komendy Powiatowej Policji - problemy z wykonaniem dokumentacji oraz problemy z uzgodnieniami.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zapytała, czy niezrealizowane inwestycje w 2022 roku przeszły na kolejny rok.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że wszystkie inwestycje będą zrealizowane w 2023 r. w terminie do końca października bądź listopada, ze względu na dofinansowanie ze środków zewnętrznych.

Radny p. Łukasz Miszak zapytał o termin wybudowania ścieżki rowerowej.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że termin wykonania inwestycji to koniec października br.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Zambrów za 2022 rok łącznie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Komisja w głosowaniu jawnym 2 głosami za, bez głosów przeciwnych, przy 2 głosach wstrzymujących się pozytywnie zaopiniowała powyższe sprawozdanie.

(Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Zambrów za 2022 rok dołączono do protokołu)

 

Ad.4.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zapytała, czy będzie wybudowana winda w Szkole Podstawowej Nr 5 w Zambrowie.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że dyrektor szkoły miał do dyspozycji 3 mln zł, a został wykonany projekt na kwotę 5 mln zł i zaszła konieczność rezygnacji z niektórych planowanych remontów w szkole. Dodał, że projektant nie zrobił tego, czego się od niego oczekiwało – winda miała być zewnętrzną, a nie w środku budynku, co podniosło znacznie koszty jej budowy. Poinformował, że rozmawiał z Dyrektorem Szkoły Podstawowej Nr 5 w Zambrowie. Jest możliwość pozyskania dofinansowania na budowę windy z PEFRON. Wniosek należy właściwie uzasadnić i złożyć w terminie do 15.07.br.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zapytała jak Burmistrz ocenia postęp rozpoczętych remontów budynków oświatowych w mieście.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że co miesiąc postęp prac jest monitorowany. W kwietniu inspektor nadzoru stwierdził, że zaawansowanie prac było na poziomie 5 - 6%, z wyjątkiem Szkoły Podstawowej Nr 5, gdzie było 0%.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zapytała, czy da się nadrobić opóźnienie przez Szkołę Podstawową Nr 5.

Burmistrz Miasta Zambrów odpowiedział, że trudno powiedzieć. Dodał, że podczas remontów wychodzą rzeczy, których na etapie projektowania nie da się przewidzieć, jak to miało miejsce w Szkole Podstawowej Nr 3. Okazało się, że ściany są z płyty wiórowej. Obecnie trwają rozmowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Wyjaśnił, że kwota po rozstrzygniętych przetargach była niższa niż przyznana o 800.000,00 zł i o taką kwotę zostało pomniejszone dofinansowanie. Miasto Zambrów będzie wnioskowało, by zwrócono tą kwotę z przeznaczeniem na roboty dodatkowe. Burmistrz poinformował, że projektant ujął przy remoncie SP3 wymianę jedynie siatki na słupkach w ogrodzeniu, jednak przy rozpoczęciu prac podmurówka zaczęła się rozpadać. W związku z tym zachodzi potrzeba wymiany i postawienia ogrodzenia w całości. Zwrócił uwagę, że budynki oświatowe są już stare i przy przeprowadzanych remontach będzie potrzeba wykonania prac dodatkowych, których wcześniej nie można było przewidzieć.

W dalszej kolejności Burmistrz Miasta Zambrów powiedział, że jest zaskoczony reakcją rodziców, gdyż planowana była większa liczba dzieci, które będą potrzebowały skorzystać z opieki wychowawczej  w szkołach w czerwcu. Liczba zgłoszonych dzieci to 30-25-15. Dodatkowo w ramach Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych będą organizowane wycieczki dla dzieci.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zgłosił, że przy postoju taksówek przy ul. Plac Sikorskiego jest uszkodzona ławka. Powiedział, że zieleń w parku jest zadbana i pokoszona. Zwrócił uwagę, że żywopłot wymaga przystrzyżenia, gdyż zaczyna wychodzić na chodniki, miejscami nawet do 0,5 m.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że sprawy postoju taryf są w kompetencji powiatu. Poinformował, że trwają rozmowy nad systemową zamianą ulic: centrum miasta, ulica Sadowa i Wilsona przejęło by Miasto Zambrów, a powiat ul. 71 Pułku Piechoty, ul. Żytnią, ul. Polową, ul. Grabowską.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zapytała o obiecane bilety dla wolontariuszy na seanse kinowe w Centrum Kultury.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że będą przekazane. Będą to bilety na okaziciela na wybrany seans.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zapytał, czy zostały sprzątniętę plastiki przez przedsiębiorcę, który był do tego zobowiązany. 

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że miasto Zambrów wywiozło pierwszą partię zalegającego plastiku. Przedsiębiorca podał Burmistrza do sądu i jednocześnie do SKO. SKO wydało niekorzystny werdykt dla Burmistrza, uzasadniając, że Burmistrz nie miał podstaw do usunięcia plastików. Pozostałe podmioty sąsiadujące z przedsiębiorcą złożyły skargę do SKO. Następnie SKO przekazało sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Burmistrz podkreślił, że składowane tam było olbrzymie ilości odpadów z okien. Składowane to było przez okres 3 lat. Na obecną chwilę Burmistrz czeka na rozstrzygnięcie sprawy.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zapytał o plany Burmistrza odnośnie przejęcia, znajdujących się dróg na terenach przemysłowych.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że jest zainteresowany jedynie drogą nieotwartą (równoległa do ul. Fabrycznej, znajduje się tam sala bankietowa p. Leszczyńskiego, droga biegnie dalej i jest zamknięta).do ul. Mazowieckiej. Jest to droga niepubliczna, znajdująca się obecnie w zarządzie spółki Zarząd Nieruchomościami Sp. z o.o. Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski wyjaśnił, że ta decyzja jest podyktowana faktem, że w jej granicach znajduje się dużo śmieci. Burmistrz wystąpił z pismem do jednego z przedsiębiorców, odpowiedział, że nie tylko on jest właścicielem terenu. Okazało się, że jest ok. 8 współwłaścicieli tej drogi. Dodał, że z czasem ruch w obrębie tej drogi będzie coraz większy i warto ją przebudować. Na spotkaniu Burmistrz zaproponował, że jeśli właściciele wyrażą zgodę na bezpłatne przekazanie udziałów dla Miasta Zambrów, to Burmistrz wyremontuje ją na koszt miasta. Dodał, że zostało wysłane pismo o wyrażenie zgody na bezpłatne przekazanie do właścicieli. Wszyscy właściciele muszą wyrazić zgodę.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak powiedział, że wiele lat temu Burmistrz miał możliwość otrzymania tej drogi.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że decyzję podejmował Wojewoda, a powiat był wykonawcą. Miasto mogło otrzymać w darowiźnie jedynie drogi w obrębie obecnego budynku Parku Przemysłowego, budynek dawnej tkalni.

W związku z wyczerpaniem wszystkich tematów objętych porządkiem posiedzenia Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak podziękował za udział, zamknął posiedzenie Komisji.

 

 Protokołowała                                                                        Przewodniczący Komisji

Anna Skarzyńska                                                                              Łukasz Miszak 


Lista obecności:

1. Łukasz Miszak

2. Ryszard Kaźmierczak

3. Michał Klimowicz

4. Grażyna Wyszyńska


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Anna Skarzyńska

Data wytworzenia:
24 lip 2023

Osoba dodająca informacje

Anna Skarzyńska

Data publikacji:
24 lip 2023, godz. 13:46

Osoba aktualizująca informacje

Anna Skarzyńska

Data aktualizacji:
24 lip 2023, godz. 13:46