Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 36/23

P r o t o k ó ł  Nr 35/23

posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego Rady Miasta Zambrów odbytego w dniu 15.05.2023 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów pokój 214 w godzinach  – 14:00 – 15:15 .

 

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

  1. 5 - ciu członków Komisji                                                - wg załączonej listy obecności
  2. Burmistrz Miasta Zambrów                                        - p. Kazimierz Dąbrowski
  3. Skarbnik Miasta Zambrów                                          –p. Anna Sadowska Piętak
  4. Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej             - p. Halina Brulińska

    

Porządek posiedzenia:

1. Przyjęcie porządku posiedzenia.

2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

3. Realizacja porozumienia z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w Białymstoku w zakresie realizacji programu „Czyste powietrze”.

4. Stan realizacji obowiązku złożenia deklaracji w zakresie źródeł ciepła na terenie miasta Zambrów. 5. Roczna analiza stanu gospodarowania odpadami komunalnymi Miasta Zambrów za 2022.

 6. Opinia Komisji w sprawie:

a. raportu o stanie gminy Miasta Zambrów za 2022 rok;

b. sprawozdania finansowego Miasta Zambrów za 2022 rok;

 c. sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Zambrów za 2022 rok łącznie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej.

7. Sprawy różne. 

 

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji  p. Kamil Kowalczyk. Powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu. Stwierdził prawomocność posiedzenia i poinformował, że uczestniczą w nim wszyscy członkowie Komisji.

Ad. 1.

Przewodniczący Komisji  p. Kamil Kowalczyk odczytał proponowany porządek posiedzenia Komisji. W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji uznał proponowany porządek posiedzenia Komisji za przyjęty.

Ad. 2.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy są uwagi do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poddał pod głosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących przyjęła protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad.3.

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że pkt. 3, 4 i 5 pochodzą z planu pracy komisji, których opracowanie przygotował Wydział Gospodarki Komunalnej. Z programu Czyste Powietrze skorzystało 88 mieszkańców miasta. W niektórych gminach liczba jest większa, a w niektórych mniejsza, zależne jest to od zapotrzebowania oraz zasobów finansowych mieszkańców.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk uznał powyższą informację za przyjętą.

Ad.4.

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że informacja przedstawia szczegółowe dane dotyczące tego, czym opalają mieszkańcy miasta. Kotły na paliwa stałe stanowią praktycznie 48% wszystkich źródeł ciepła w Zambrowie.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zwrócił się z pytaniem do Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Haliny Brulińskiej, czy jest to dobra informacja.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że nie jest to dobra informacja, ponieważ lepiej byłoby gdyby stanowiły np. 30%. Burmistrz oznajmił, że miasto mieści się w granicach średniej krajowej.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska Piętak poinformowała, że Kraków ma 100%.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski oznajmił, że Rada Miasta w Krakowie podjęła 5 lat temu uchwałę o likwidacji źródeł ciepła opalanych węglem i w chwili obecnej nie ma już źródeł ciepła ogrzewanych sposobem tradycyjnym. Jednak uchwała ta, nie obowiązuje okolicznych gmin znajdujących się w pobliżu Krakowa. Burmistrz Miasta poinformował, że gdyby była uchwała sejmiku woj. Podlaskiego w tym temacie, to również zwróciłby się do Rady Miasta o podobną, aby dać okres 5/6lat i zakończyć opalanie tradycyjne w mieście, ale na razie jest to niemożliwe.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk uznał powyższa informację za przyjętą.

Ad.5.

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że jak co roku Burmistrz ma obowiązek przedstawienia rocznej analizy stanu gospodarowania odpadami. Powyższa analiza jest opisana w dość optymistycznej formie, ponieważ w rzeczywistości wygląda to nieco inaczej jeśli chodzi o segregację odpadów. Segregacja odpadów jest obowiązkiem ustawowo unijnym i miasto musi wykazać wymagane procenty, których liczba z roku na rok wzrasta. W Zambrowie niestety nie wygląda to najlepiej, ponieważ jest duża dysproporcja między domami jednorodzinnymi gdzie wygląda to wzorcowo, a domami wielorodzinnymi gdzie przedstawia się to dużo gorzej. Burmistrz Miasta poinformował, że wina leży po stronie mieszkańców bloków oraz Zarządców Nieruchomościami, ponieważ można by zwiększyć wiaty śmietnikowe, aby było więcej pojemników. Burmistrz Miasta oznajmił, że Urząd Miasta W Warszawie zdecydował się pokazać w środkach masowego przekazu sytuację panującą w jednej ze spółdzielni, przez co powstała awantura, ponieważ niektórzy z mieszkańców starają się uwodnić, że segregują odpady, ale niestety w spółdzielniach obowiązuje zbiorowość. Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że wysłane zostały pisma do Zarządców Nieruchomości, aby w jakiś sposób zmobilizować mieszkańców do segregacji.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska poinformowała, że za 2022 rok poziom odzysku wyniósł 25%, natomiast za 2023 rok poziom odzysku musi wynieść 35%. Za miniony rok miasto uzyskało 25% cudem, ponieważ gdyby polegać wyłącznie na PGK, które świadczy usługę to miasto osiągnęłoby tylko 19%. Prawo umożliwia wspomaganie się punktami skupu, które złożyły sprawozdania i z nich miasto mogło zaczerpnąć ilości odpadów oraz kompostowników, które zgłosili mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej przeliczając na BIO brane do odzysku. Tym sposobem miasto uzyskało 25%, czyli minimalny próg umożliwiający uniknięcia kary. Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej poinformowała, że są obawy dot. 2023 roku, ponieważ uzyskanie 35% będzie bardzo trudne.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski oznajmił, że problem ten dotyczy większości miast w kraju.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał jak sytuacja przedstawia się w rejonie.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że nie posiada takich informacji.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska poinformowała, że były naliczane kary dla gmin z naszego powiatu.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy przyznawane kary są wysokie.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że tak. Kary są proporcjonalnie naliczane do ilości nieosiągnięcia poziomu, razy wskaźniki. Jeśli gmina będzie musiała zapłacić kary, to siłą rzeczy będą one przerzucone na opłaty dla mieszkańców.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy w województwie podlaskim były karane jakieś gminy.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że tak. Poinformowała, że zdarzają się również sytuacje kiedy kary są częściowo umarzane lub zmniejszane.

Radny p. Kamil Kowalczyk zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, czy na ilość osiągniętego wskaźnika może mieć wpływ ilość przyjmowanych odpadów na naszym terenie.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że procenty oblicza się od sumy ogólnej, czyli suma ogólnych odpadów jaka jest zebrana i od tego są pewne frakcje, które mogą być brane pod uwagę. Wszystkie odpady zmieszane są wyautowane, więc tylko te które są w sposób selektywny + bio są liczone do poziomu odzysku oraz to co ewentualnie na liniach sortowniczych uda się wysortować. Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej oznajmiła, że im większa ilość odpadów niezmieszanych, tym mniejsze prawdopodobieństwo uzyskania poziomu.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy jeśli gmina przyjęłaby 100t i uzyskała odzysk 30%, a inne gminy przywiozą 10 razy więcej to proporcje są rozkładane.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że każda gmina traktowana jest indywidualnie, czyli odpady z miasta nie mają związku z odpadami z innych gmin.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy miasto posiada jakieś plany, aby osiągnąć wymagane 35%.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że napisane zostały pisma oraz ulotki przypominające.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska poinformowała, że będą również przygotowywane ankiety dla mieszkańców głównie domów jednorodzinnych, ponieważ tam są kompostowniki. Za 2022 rok robione to było w wersji szacunkowej, a teraz planowane jest rozesłanie ankiet do nieruchomości, które zgłosiły posiadanie kompostowników i podały ich pojemność, dzięki czemu będzie można obliczyć bardziej rzetelnie ilość, która wspomoże miasto w osiągnięciu poziomu.

Radny p. Jacek Olszewski wspomniał o ogrodach działkowych.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska oznajmiła, że ogrody działkowe nie wyrażają dużej chęci segregacji odpadów.

Radny p. Jacek Olszewski poinformował, że na ogrodach działkowych jest dużo kompostowników.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że nie można z nich skorzystać, ponieważ są poza systemem.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że 35% jest nierealnym poziomem do uzyskania globalnie w skali kraju.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska oznajmiła, że tendencja jest wzrostowa i ma osiągnąć 50%.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska Piętak poinformowała, że ludzie muszą mieć większą świadomość.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska oznajmiła, że ludzie mają świadomość, ale niestety za nią nie idą czyny.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że mieszkańców najbardziej zaboli kara, ale w spółdzielniach obowiązuje zbiorowość.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska oznajmiła, że w przypadku nałożenia kary, trzeba by było podnieść z 30zł na 60zł.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska Piętak zapytała, czy kara obowiązywałaby również domy jednorodzinne.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że kara byłaby nakładana na konkretne deklaracje. Jeśli deklaracja obejmuje jedną altanę śmietnikową do której przypisane są trzy bloki, to tylko one otrzymują karę.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski oznajmił, że zastanawiające jest w jaki sposób będzie wyglądała segregacja, jeśli wszyscy zostaną ukarani.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że nikt nie będzie wtedy segregował odpadów.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska poinformowała, że w takim przypadku miasto w dalszym ciągu nie osiągnie wskaźników.

Radna p. Barbara Laszuk w związku z przedstawioną informacją zapytała, ilu pracowników urzędu opłacanych jest z systemu.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska Piętak odpowiedziała, że jest to dwóch pracowników zajmujących się odpadami i odbywa się to zgodnie z ustawą.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczuk uznał powyższą informację za przyjętą.

Ad.6.a

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że od 2019 roku na podstawie ustawy z dnia 08.03.1999r. o samorządzie gminnym został wprowadzony raport do regulacji samorządowej zmiany ustawy z dnia 11.01.2018r. w celu zwiększenia udziału w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych oraz został dopisany art. 28aa mówiący, że Burmistrz co roku do dnia 31.05 przedstawia raport o stanie gminy za rok ubiegły. Raport obejmuje podsumowanie z działalności Burmistrza w roku 2022, a w szczególności realizację polityk, programów oraz strategii. Następnie Burmistrz Miasta poinformował jakie informacje powinien zawierać raport.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy raport przedstawiany jest gdzieś poza Radą Miasta.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że nie. Raport przedstawiany jest opinii publicznej na stronie internetowej mieszkańcom, którzy mogą przyjść na radę i ustosunkować się do niego.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk stwierdził, że raport pełni tylko zadanie informacyjne.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że raport niczego nowego nie wprowadza i nie zmienia.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że intencją projektodawców było większe znaczenie raportu oraz zwiększenie świadomości, ale bardziej korzystają z tego osoby piszące prace podyplomowe lub magisterskie.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poddał pod głosowanie raport o stanie gminy Miasta Zambrów za 2022 rok. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała raport.

Ad.6.b

Wprowadzenia do tematu dokonała Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska Piętak. Poinformowała, że budżet składa się dochodów głównie ze źródeł zewnętrznych takich jak subwencje, dotacje, środki unijne. Suma aktywów i pasywów wynosi 18.070.614,14gr. Po stronie aktywów najwyższa pozycja to środki pieniężne, które wynoszą 17.871.619,54gr. Z tego na rachunku bieżącym w banku spółdzielczym znajdowała się kwota na dzień 31.12.2022r. 6.070.220,32gr., na lokacie w banku spółdzielczym 8.000.000zł. Środki unijne na program rozwój usług społecznym w mieście 198.790,21gr. Nadwyżka dochodów nad wydatkami w dziale gospodarki odpadami 237.799,95gr. Nadwyżka dochodów nad wydatkami w dziale przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi w wysokości 227.730,85gr. Obsługa środków związanych z COVID-19 112.556,10gr. Niewykorzystane środki z funduszu pomocy Ukrainie 138.840,31gr. oraz zaliczka z funduszu rozwoju dróg na budowę ulic w rejonie ul. Białostockiej 2.250.000zł. Skarbnik Miasta poinformowała, że po stronie aktywów miasto posiada należności i rozliczenia z tytułu dystrybucji węgla opałowego w wysokości 195.410,10gr. Od Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy 3.583zł na podatek od czynności cywilno-prawnych od osób fizycznych 3.087zł oraz od osób prawnych 338zł i karty podatkowe 158.000zł. Należności te zostały przekazane w styczniu bieżącego roku. Skarbnik Miasta oznajmiła, że po stronie pasywów, czyli źródła pochodzenia aktywów nadwyżka z lat ubiegłych 10.511.865,78gr. Nadwyżka budżetu z 2022 roku 5.379.134,95gr. subwencja oświatowa przekazana w grudniu na rok 2023 1.449.401zł. Nie przekazano do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego fundusz alimentacyjny środków w kwocie 1.265,35gr. Termin przekazania był do 8 stycznia i miasto to wykonało.  Odsetki od funduszu alimentacyjnego 7.926,72gr., środki niewykorzystane z funduszu pomocy Ukrainie w wysokości 70.745,16gr., zwroty niewykorzystanych dotacji z MOPS w wysokości 537.300,96gr., niewykorzystane środki z COVID-19 112. Skarbnik Miasta p. Anna Sadowska Piętak poinformowała, że środki zwrócone zostały w styczniu tego roku, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk oznajmił, że w materiałach komisji nie było dołączonej opisówki, którą przedstawiła wyżej Skarbnik Miasta.

Skarbnik Miasta p. Anna Sadowska Piętak poinformowała, że nie dołączyła opisówki do materiałów, ale może to zrobić.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zwrócił się z prośbą, aby w przyszłości dołączać opisówki do materiałów.

Radna p. Barbara Laszuk zaznaczyła, że nie zostały wykorzystane środki z przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi.

Skarbnik Miasta p. Anna Sadowska Piętak poinformowała, że środki przechodzą na kolejny rok.

Radna p. Barbara Laszuk zwróciła się z prośbą o podanie powodu niewykorzystania środków.

Skarbnik Miasta p. Anna Sadowska Piętak odpowiedziała, że środków było dużo i przyszły za późno, dlatego szkoły nie zdążyły ich wykorzystać w pełni.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy przepadają jakiekolwiek środki.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że środki z pomocy społecznej i COVID-19, ponieważ są sytuacje kiedy są środki na świadczenia rodzinne, ale nie są składane wnioski i środki przepadają.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska Piętak poinformowała, że jest jeszcze bilans jednostek budżetowych, sprawozdanie tylko z dochodów własnych. Szkoły i przedszkola mają dochody, ponieważ uzyskują odpłatność za wyżywienie lub tak jak w żłobku za pobyt dziecka. Skarbnik Miasta oznajmiła, że dokładny opis zostanie dołączony do materiałów komisji.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poddał pod głosowanie sprawozdanie finansowe Miasta Zambrów za 2022 rok. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższe sprawozdanie.

Ad.6.c

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że Rada Miasta na sesji 28.12.2021r. uchwaliła budżet miasta na 2022 rok. Dochody ogółem stanowiły 110.244.069zł, dochody bieżące 91.368.116zł, dochody majątkowe 18.875.952zł,. Wydatki stanowiły 113.588.821zł, w tym wydatki bieżące 93.268.514zł i wydatki majątkowe 18.875.952zł. Plan po zmianach dochodów i wydatków na dzień 31.12.22r. wyniósł: dochody 137.090.010zł, a wydatki 147.601.876zł. Deficyt budżetowy wyniósł 10.511.865zł i miał być pokryty przychodami z tytułu nadwyżki budżetowej  lat ubiegłych 9.863.000zł i niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym w wysokości 173.821zł i rozliczeniami środków wynikających  z ustawy o dotacjach 474.803zł. Burmistrz Miasta poinformował, że faktyczne wykonanie dochodów i wydatków na dzień 31.12.22r. wyniosło: dochody ogółem 128.515.211,15gr. w tym dochody bieżące 110.056.617,70gr, dochody majątkowe 18.456.593,45gr. Wydatki ogółem stanowiły 123.136.076,20gr, z tego wydatki bieżące 107.553.175,25gr. i wydatki majątkowe 15.582.900,95gr. Nadwyżka budżetowa wyniosła 5.379.134,95gr. Wydatki majątkowe zostały wykonane tylko w wysokości 44,6%, czyli stosunkowo nisko. Burmistrz Miasta przedstawił inwestycje i remonty jakie w 2022 roku w ramach 15 mln zł zostały wykonane, czyli: przebudowa skrzyżowania ul. Pułaskiego i Kosseckiego na kwotę 159.000zł; budowa ulicy odchodzącej od ul. Ostrowskiej 5.191.402zł- dofinansowanie z rządowego programu rozwoju dróg w wysokości 1.150.329zł; budowa przepompowni wód przy ul. Białostockiej na terenach przemysłowych 153.516zł; budowa odwodnienia ul. Orzeszkowej 874.479,83gr.; budowa drogi pomiędzy ul. Pileckiego i Białostockiej 3.400.957zł- dofinansowanie z rządowego programu rozwoju dróg 1.808.952,16gr.; budowa kortów tenisowych 2.175.204zł; odnawialne źródła energii dla mieszkańców miasta 1.763.409,88gr- dofinansowanie wyniosło 1.131.479,05gr.. Z programu skorzystało 66 mieszkańców miasta. Burmistrz Miasta oznajmił, że wystąpiły jeszcze drobne remonty dróg, czyli: ul. 71PP i ul. Obwodowa; remont chodnika na ul. Białostockiej 160.000zł; remont chodnika na ul. Zielonej, Słowackiego i Podleśnej; remont chodnika na ul. Sosnowej. Na 2023 rok przeszły inwestycje niezrealizowane w 2022 roku, czyli: program cyfrowa gmina na kwotę 413.950zł; zagospodarowanie terenów przy ul. Piłsudkiego, czyli tereny zielone; budowa ścieżki rowerowej do ronda w Nagórkach; budowa basenów zewnętrznych; budowa przyłącza światłowodowego do budynku KPP w Zambrowie.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie przedostatniego akapitu opinii RIO.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska Piętak odpowiedziała, że nigdy nie było opisu.

Radna p. Barbara Laszuk zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie, czy trzeba będzie uzupełnić informację.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że opinia RIO jest pozytywna, a zauważone niedopatrzenie jest uwagą na przyszłość.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poddał pod głosowanie sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Zambrów za 2022 rok łącznie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej.

 

Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższe sprawozdanie.

 

(Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Zambrów za 2022 rok dołączono do protokołu)

 

Ad.7.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała, na prośbę mieszkańców ul. Białostockiej, czy w związku trwającymi tam inwestycjami planowane jest doprowadzenie gazu.

 

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że nie ma nic przeciwko. Dodał, że do niektórych ulic w mieście został doprowadzony gaz, jednak nie wszyscy mieszkańcy się do niego podłączyli. Wyjaśnił, że decyzja nie należy do Burmistrza, tylko od mieszkańców. Mieszkańcy muszą złożyć deklarację doprowadzenia gazu do Zakładu Gazowniczego do Białegostoku. Poinformował,  że jeśli mieszkańcy przyjdą do Burmistrz to im pomoże w powyższej sprawie.

Radna p. Danuta Laszuk wyjaśniła, że mieszkańcy sądzili, że w związku z dużą inwestycją to Miasto Zambrów będzie doprowadzało gaz.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że na etapie projektowanie zwrócił się do inwestorów, czy chcą skorzystać z miejskiej sieci ciepłowniczej. Odpowiedzieli, że nie są zainteresowani.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała w imieniu mieszkańców, czy zostało zakończone postępowanie w związku z mieszkaniem znajdującym się w bloku przy ul. Białostockiej 31. Dodała, że w mieszkaniu zamieszkiwała konięta, która w 2023 r. zmarła i nie miała krewnych.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że postepowanie nadal trwa. Dodał, że są spadkobiercy. Poinformował, że Miasto Zambrów dostało również w spadku część mieszkania.  Wyjaśnił, że pozostali spadkobiercy muszą złożyć odpowiednie oświadczenia, że wyrażają zgodę na zbycie mieszkania.

Radna p. Barbara Laszuk zwróciła uwagę, że rejonie trwających prac budowy ronda przy ul. Białostockiej jest utrudnienie w ruchu samochodowym. Dodała, że jej zdaniem powinna tam być osoba kierująca ruchem.

Radny p. Radosław Bańkowski powiedział, że w tym miejscu nie ma żadnych znaków ostrzegawczych i informacyjnych.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że jest zapis w umowie nakładający na wykonawcę ustawienie sygnalizacji świetlnej lub ręczne kierowanie ruchem w sytuacji wzmożonego ruchu. Dodał, że trzeba znaleźć jakieś rozwiązanie sytuacji ponieważ budowa będzie trwała 3 – 4 miesiące. Poinformował, że osobiście sprawdzi jak wygląda sytuacja.

 

Radny p. Kamil Kowalczyk zwrócił uwagę, że ruch pieszych wzdłuż ul. Białostockiej jest dość niebezpieczny.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że Miasto Zambrów wystąpiło na piśmie do właścicieli galerii handlowej o wspólne finansowanie budowy chodnika do sklepu DINO do galerii. Dodał, że na obecną chwilę nie uzyskał odpowiedzi w tej sprawie.

Radny p. Radosław Bańkowski zapytał, w związku przeprowadzonymi remontami w Szkole Podstawowej Nr 3, odnośnie znajdującego się drzewa przy ogrodzeniu. Poinformował, że mieszkańcy wnioskują o jego wycinkę, gdyż stanowi zagrożenie.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że sprawę przekaże Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 3.  Poinformował, że teren jest wpisany do rejestru zabytku. W związku z tym faktem wszystkie prace muszą być zgłaszane i uzyskać zgodę Konserwatora Zabytków.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała, kto był pomysłodawcą wycięcia żywopłotu i postawienia płotu przy Miejskim Przedszkolu Nr 4. Dodała, że mieszkańcy wyrażają swoje niezadowolenie, które ona popiera.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski również zgodził się z opinią mieszkańców. Poinformował, że pomysłodawczynią była Dyrektor Przedszkola Nr 4 p. Jolanta Laskowska. Dodał, że Pani Dyrektor powiedziała, że wycięty żywopłot był miejscem, picia i często były zostawiane tam puste butelki. Wyjaśnił, że Urząd Miasta Zambrów nie wiedział o tym. W dokumentacji był zapis odnośnie wymiany ogrodzenia, ale nie sądzono, że przybierze to tak złą formę.  Dodał, że był na miejscu w związku z interwencją mieszkańców.

Radna p. Barbara Laszuk powiedziała, że należałoby wykonać jakieś dodatkowe prace w celu polepszenia walorów estetycznych np. pomalować lub zrobić nasadzenia. Dodała, że warto w tej kwestii skontaktować się z Zambrowską Spółdzielnią Mieszkaniową. Poinformowała, że mieszkańcy wyrazili swoje oburzenie ze względu na fakt, że Pani Dyrektor Miejskiego Przedszkola Nr 4 nie chciała podjąć z nimi rozmowy.

W związku z wyczerpaniem wszystkich tematów objętych porządkiem posiedzenia Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk podziękował za udział, zamknął posiedzenie Komisji.

 

          Protokołowała                                                                          Przewodniczący Komisji

        Aleksandra Zaleska                                                                          Kamil Kowalczyk


Lista obecności:

1. Kamil Kowalczyk

2. Radosław Bańkowski 

3. Wiesława Arent

4. Barbara Laszuk

5. Jacek Olszewski


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Anna Skarzyńska

Data wytworzenia:
25 lip 2023

Osoba dodająca informacje

Anna Skarzyńska

Data publikacji:
25 lip 2023, godz. 11:33

Osoba aktualizująca informacje

Anna Skarzyńska

Data aktualizacji:
25 lip 2023, godz. 11:33