Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół NR 36/23

P r o t o k ó ł  Nr 36/23

posiedzenia Komisji Budżetowej Rady Miasta Zambrów odbytego w dniu 27.03.2023 r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów pokój 214 w godzinach 14:15 – 15:00.

 

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

 

  1. 7 - miu członków Komisji                                         - wg załączonej listy obecności
  2. Burmistrz Miasta Zambrów                                      - p. Kazimierz Dąbrowski
  3. Skarbnik Miasta Zambrów                                       – p. Anna Sadowska Piętak
  4. Dyrektor MOK w Zambrowie                                  -p. Marta Konopka

                                  

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.
  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
  3. Informacja o przychodach i kosztach prowadzonej działalności Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie w 2022 roku.
  4. Opinia Komisji dotycząca projektów uchwał w sprawie:
    1. zmian w budżecie Miasta Zambrów na 2023 rok;
    2. zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Zambrów na lata 2023 – 2027.
  5. Sprawy różne.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski. Powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu.  Przewodniczący Komisji stwierdził prawomocność posiedzenia i poinformował, że uczestniczy w nim siedmiu członków Komisji.

Ad. 1.

Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski odczytał proponowany porządek posiedzenia Komisji. W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji uznał, iż proponowany porządek posiedzenia jest przyjęty.

Ad. 2.

 

Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski zapytał, czy są uwagi do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski poddał pod głosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących przyjęła protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad.3.

Wprowadzenia do tematu dokonała Dyrektor MOKu p. Marta Konopka. Poinformowała, że plan na 2022 rok przewidywał dotacje podmiotową w wysokości 2.450.000zł. Natomiast wykonanie wynosi 3.432.106,76zł więc do zamknięcia planu finansowego trzeba było pozyskać dodatkowe środki, które stanowią całość, czyli 3.438.105,76zł. W tym znajdowały się następujące kwoty na sponsoring, darowizny, wpływy z kina i teatru, z opłat uczestników tańca i aerobiku, wpływy z uczestników Uniwersytetu III Wieku oraz przychody z kawiarni. Natomiast pozostałe przychody operacyjne jest to tzw. amortyzacja, która stanowi przychód oraz pozostałe wpływy, które z minionego okresu rozliczeniowego znalazły się na koncie. Wykonanie planu MOKu na dzień 31.12.2022r. stanowi 98,6%. Natomiast wykonanie planu finansowego w 100% jest na MBP, dotacja podmiotowa wyniosła 858.000zł, a wykonanie tj. 917.492,73zł, gdzie pozyskana dotacja celowa z powiatu zambrowskiego wyniosła 15.000zł, z biblioteki narodowej 14.500zł. Pozostałe przychody operacyjne, które zostały przerzucone tj. 30.000zł jako amortyzacja, a wykonanie to 29.992,73zł.  Dyrektor MOKu poinformowała, że realizacja przebiegła bez jakichkolwiek problemów. Plan przychodów, a także koszty działalności według rodzajów w obu instytucjach opierają się o następujące koszty. Pierwszym kosztem są wynagrodzenia pracowników i osób zatrudnionych na umowy cywilne. Dyrektor MOKu oznajmiła, że w ośrodku zatrudnionych na umowę o pracę są 34 osoby, natomiast 20 osób jest zatrudnionych na umowy cywilno-prawne, więc ogólnie kadra liczy 54 osoby. Drugim kosztem są składki płatnika, czyli ubezpieczenia społeczne. Trzecim kosztem są świadczenia na rzecz pracownika, jest to kwota 63.500zł która wykonana została na 63.373,69zł. Dyrektor MOKu poinformowała, że w 2022 roku nie ma odpisu na zawodowy fundusz świadczeń socjalnych, natomiast pracownicy otrzymali świadczenia urlopowe w wysokości 1.462,97zł netto. Do świadczeń na rzecz pracowników należą wydatki związane z BHP, okresowymi badaniami lekarskimi, szkolenia oraz świadczenia urlopowe. Czwarty koszt to zakup materiałów i energii, środków trwałych, usług a w tym organizacja imprez takich jak Dzień Babci, Ambasadorzy Zambrowa, Dzień Kobiet, Dni Zambrowa itp. Delegacje służbowe są następnym kosztem, podatki, opłaty, remont dachu na kwotę 29.955,16zł oraz zmiana statutu zobowiązań. Dyrektor MOKu p. Marta Konopka poinformowała, że tak samo koszty rodzajowe przedstawiają się w bibliotece.

Radna p. Anna Truchel zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie, czy we wspomnianą wyżej liczbę 54 pracowników wliczają się też pracownicy biblioteki.

Dyrektor MOKu p. Marta Konopka odpowiedziała, że 34 osoby to pracownicy na umowę o pracę MOKu, a w skład MOKu wchodzi MBP, filia MBP oraz RIH. Natomiast umowy cywilno-prawne to umowy ze wszystkimi instruktorami, którzy prowadzą zajęcia dydaktyczne w MOKu.

Radna p. Anna Truchel zwróciła się z prośbą o udzielenie informacji dotyczących kosztów zarządu.

Dyrektor MOKu p. Marta Konopka odpowiedziała, że w koszty zarządu wrzucone są koszty pracownicze czyli Dyrektor, kierownicy, księgowość, sekretariat oraz inne pochodne. Dyrektor MOKu poinformowała, że w przedłożonych materiałach wszystko jest dokładnie opisane.

Radna p. Anna Chętnik odnosząc się do świadczeń na rzecz pracowników oznajmiła, że w materiałach kwota wynosi 17.500, a Dyrektor MOKu wspomniała o kwocie 9.000zł.

Dyrektor MOKu p. Marta Konopka odpowiedziała, że kwota świadczenia na rzecz pracowników wynosi 63.373,69zł, a wykonanie 99,8%.

Radna p. Anna Chętnik poinformowała, że w planie jest inna kwota.

Dyrektor MOKu p. Marta Konopka oznajmiła, że podawała informacje dotyczące Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie, a nie biblioteki.

Radny p. Jacek Olszewski zaproponował, aby Dyrektor MOKu wynegocjowała nową kwotę dotacji ze Starostwa Powiatowego.

Dyrektor MOKu p. Marta Konopka odpowiedziała, że na początku było 10.000zł, potem 14.000zł, następnie 15.000zł, a w tym roku kwota wynosi 20.000zł.

Ad.4.a

Wprowadzenia do tematu dokonała Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska Piętak. Poinformowała, że przedstawiony projekt budżetu zwiększył się o kwotę 14.586.956,22zł w stosunku do pierwotnej uchwały z 28 grudnia. Rozliczone zostały dochody i wydatki za 2022 rok i w związku z tym planowana nadwyżka w kwocie 8.444.235,51zł uległa zwiększeniu o kwotę 5.379.135,01zł i ogółem wynosi 15.891.000,73zł. Z powodu zwiększenia nadwyżki zwiększyły się również proponowane wydatki na inwestycje. W 2022 roku nie zrealizowano wszystkich zaplanowanych inwestycji, na które poniesiono nakłady m.in. na budowę dróg w rejonie ul. Białostockiej tzw. tereny inwestycyjne, ścieżka rowerowa od ul. Spacerowej do ronda w Nagórkach oraz budowa basenu zewnętrznego, w związku z tym wspominanie inwestycje muszą wejść do realizacji w bieżącym roku. Jeśli chodzi o dochody, to zmniejszenie  nastąpiło na budowę dróg przy ul. Białostockiej o kwotę 2.250.000zł, ponieważ podczas opracowywania  projektu budżetu nie było informacji o otrzymaniu dotacji na budowę drogi. Zmniejszono również dochody o kwotę 2.000.032,98zł po oszacowaniu nieruchomości do sprzedaży. Pozostałe zmniejszenia dotyczą pomocy w zakresie dożywiania oraz świadczeń rodzinnych, zmniejszenia te dokonywane są na podstawie decyzji Wojewody Podlaskiego. Jeśli chodzi o wydatki, to zwiększenia dotyczą głównie budowy dróg na kwotę 4.370.624,56zł jest to niezrealizowana ścieżka rowerowa, która nie była ujęta w projekcie i w związku z tym wprowadza się ją do kontynuacji. Budowa basenu zewnętrznego i modernizacja pływalni Delfin na kwotę 7.117.000,48zł oraz gospodarka odpadami na kwotę 240.785,05zł. Skarbnik Miasta poinformowała, że dotyczy to rozliczenia za 2022 rok, ponieważ zaplanowane wydatki były mniejsze niż dochody, a rozliczenie nie może być zrealizowane w wydatkach bieżących, ponieważ  kwota ta musi być nadal przeznaczona na gospodarkę odpadami. Przewidywany kredyt na inwestycje poprzednio planowano na kwotę 5.000.000zł  w związku z tym odsetki wynosiły 150.000zł, aktualnie proponuje się zwiększenie odsetek o 300.000zł i będzie to kredyt w rachunku bieżącym na kwotę 10.000.000 oraz 2.000.000zł. Skarbnik Miasta poinformowała, że w 2022 roku została zawarta umowa z bankiem i obowiązuje ona do 2025roku. Kredyt w rachunku bieżącym będzie wykorzystywany wtedy, kiedy zajdzie taka potrzeba. Zwiększono też wydatki na wynagrodzenia i pochodne w MOPS w związku z odprawami emerytalnymi na kwotę 339.993zł, ponieważ nie były one przewidziane w projekcie budżetu. Zwiększa się również środki na rzecz obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym, czyli 423.553,51zł. Zwiększono też dotacje dla MOKu na zakup materiałów archiwalnych na 15.000zł, a pozostałe wydatki dotyczą dostosowania do potrzeb jednostek budżetowych czyli oświata lub MOPS. Po przetargach koszt remontów w przedszkolach zwiększył się o kwotę 1.406.436,40zł oraz na zagospodarowanie terenów zielonych na kwotę 491.411,46zł. Jeśli chodzi o załącznik dotacyjny, to zmniejszono dotację dla Stowarzyszenia na dowóz osób niepełnosprawnych do Łomży na kwotę 37.000zł.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że ostatnie zmiany prawne w systemie dochodów własnych spowodowały znaczne ubytki na wpływach z podstawowego dochodu własnego jakim jest podatek dochodowy od osób fizycznych tzw. PIT, z którego miasto miało 38,4%. Natomiast z CITu od osób prawnych było 6,7%. Jeśli chodzi o wpływy z podatku, to w 2022 roku miasto miało 19.639.567zł, a w 2023 roku plan przewiduje tylko 16.859zł, różnica wynosi aż 2.779.863zł. Wiadomo jednak, że pensje rosną i podatek powinien również wzrastać, a niestety tak nie jest, ponieważ administracyjnie miasto otrzymuje kwoty bez względu na wartość podatku jaki płacą podatnicy. Burmistrz poinformował, że padały pytania od samorządów w kierunku Ministerstwa Finansów dlaczego tak się dzieje, jednak wyjaśnienie nie było zadowalające. Kolejna rzecz to brak rekompensat za ulgi podatkowe, które wprowadził rząd na przestrzeni lat. Swego czasu była też subwencja tzw. rozwojowa, która miała w jakiś sposób rekompensować utraty, lecz niestety została zlikwidowana. Burmistrz Miasta poinformował, że wszystkie lub znacząca większość samorządów zakłada na ten rok deficyt budżetowy. Nadwyżka operacyjna, która netto była w samorządach jest ujemna co oznacza, że samorządy nie mają własnych środków na rozwój. Wracając jednak do miasta Zambrów Burmistrz oznajmił, że w 2022 roku była  bardzo niekorzystna koniunktura przetargowa. W poprzednim roku przeprowadzone były dwa znaczące przetargi  tj. środki z rządowego programu rozbudowy dróg na budowę dróg przy ul. Białostockiej, gdzie możliwość dofinansowania stanowiła 60% tj. 4.319.051zł, a najniższa cena przetargowa wyniosła 9.427.367zł. Zamiast dołożyć tylko 40% środków własnych, czyli 1.727.000zł miasto dołożyło 5.108.313zł. Drugi przetarg to budowa basenu zewnętrznego w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych, gdzie dofinansowanie wynosiło 8.010.000zł, a wkład własny miał stanowić 10%, czyli 890.000zł. Jednak kwota po przetargu wyniosła 15.486.746zł dlatego też były wahania dotyczące budowy basenu, jednak w wyniku rozważań i poparcia Rady Miasta została podjęta decyzja o kontynuacji budowy, której wkład własny wyniósł 7.100.000zł co stanowi  48% całej inwestycji. Burmistrz Miasta poinformował, że wspomniane inwestycje trzeba było wykonać w tym czasie, ponieważ były narzucone terminy i obie inwestycje przeszły z 2022 roku na 2023 rok. Inwestycje majątkowe planu na 2022 rok wynoszą 34.936.000zł, a wykonanie 15.582.000zł co stanowi  44,6% wszystkich wydatków. Jeśli chodzi o budżet na 2023 rok to do realizacji jest pięć inwestycji z Polskiego Ładu, jedna z Rządowego Programu Rozbudowy Dróg, kolejna inwestycja dofinansowana z Ministerstwa Sportu i Kulturystyki to orlik oraz inne inwestycje i remonty drogowe. Ogółem wartość wszystkich wydatków na 2023 rok wynosi 37%, natomiast kwota dofinansowania inwestycji wynosi 39.919.000zł, a wkład własny stanowi 19.210.059zł. Ogólny procent dofinansowania wynosi 68,5%, a wkład własny wahał się od 2% do 15% ze względu na kwoty przetargowe. Burmistrz Miasta poinformował, że wszystko to miało wpływ na pewne niedoszacowanie subwencji oświatowej i z własnych środków miasto dołoży w 2023 roku 21.000.000zł dla szkół i przedszkoli. Ważne są też koszty ponoszone w bieżącym roku na inflacje, ceny nośników energii eklektycznej oraz ceny ciepła. Burmistrz Miasta oznajmił, że są ulgi na ciepło, jednak nie dla wszystkich, ponieważ ulga nie obowiązuje pływalni miejskiej, która nie jest podmiotem wrażliwym i trzeba będzie dodatkowo za pływalnię zapłacić miesięcznie 58.000zł, co rocznie daje prawie 700.000zł. Następnie podwyższona została płaca minimalna o znaczącą kwotę, za którą poszedł wzrost płacy pozostałym pracownikom, aby nie zrównać ich z płaca minimalną. Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że trudno jest stwierdzić na chwilę obecną, czy miasto skorzysta z całych 12.000.000zł kredytu. Również znak zapytania jest w przypadku budowy ścieżki rowerowej do McDonalda, ponieważ miasto wystąpiło już z wnioskiem o dotację, jednak nie jest znana kwota jaka może zostać przekazana.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Zambrów na 2023 rok. Komisja w głosowaniu jawnym 5 głosami za, przy 2 wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Ad.4.b

Wprowadzenia do tematu dokonała Skarbnik Miasta Zambrów p. Anna Sadowska Piętak. Poinformowała, że jeśli chodzi o 2023 rok, to WPF odzwierciedla to co zostało przedstawione przy projekcie uchwały budżetowej. Natomiast jeśli chodzi ogólnie o prognozę, to proponuje się przedłużenie spłaty planowanego kredytu w wysokości 12.000.000zł do roku 2027, ponieważ wtedy będzie możliwość spłaty kredytu dlatego, że wszystkie obowiązujące miasto współczynniki będą zrealizowane.  Jeśli chodzi o wzrost dochodów i wydatków to założony został minimalny wzrost w stosunku do roku 2023 i w stosunku do następnych lat, ponieważ nie wiadomo jaka będzie sytuacja i czy inflacja będzie postępowała nadal. Relacje między wydatkami, a dochodami bieżącymi  są  spełnione z wyjątkiem 2023 roku. Z tego względu, że wydatki bieżące na remonty szkół i przedszkoli wynoszą niemalże 15.000.000zł i to pogorszyło sytuację i wpłynęło na to, że wydatki bieżące są wyższe od dochodów bieżących.

Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że nie można było wpisać remontów w inwestycje, ponieważ inwestycjami nie są.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Zambrów na lata 2023 – 2027. Komisja w głosowaniu jawnym 6 głosami za pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.  Jedna osoba nie brała udziału w głosowaniu.

Ad.5.

Radny p. Jacek Olszewski zapytał do kiedy obowiązywać będzie umowa z bankiem.

Skarbnik Miasta p. Anna Sadowska Piętak odpowiedziała, że do 2025 roku.

Radny p. Tomasz Kosek zapytał jakie oprocentowanie obowiązuje w umowie.

Skarbnik Miasta p. Anna Sadowska Piętak odpowiedziała, że nie posiada na dzień dzisiejszy takiej informacji, ponieważ stopa stale się zmienia.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zwrócił się z prośbą, aby Skarbnik Miasta na  najbliższą sesje RM dowiedziała się jaka jest obecnie aktualna stopa i udzieliła takiej informacji radnym.

W związku z omówieniem wszystkich punktów objętych porządkiem posiedzenia Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski podziękował za udział i zamknął posiedzenie komisji.

    Protokołowała                                                                 Przewodniczący Komisji Budżetowej

Aleksandra Zaleska                                                                    Zbigniew Korzeniowski


Lista obecności:

1. Zbigniew Korzeniowski

2. Agnieszka Ogórkowska

3. Anna Chętnik

4. Tomasz Kosek

5. Jacek Olszewski

6. Anna Truchel

7. Marta Worosilak


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Anna Skarzyńska

Data wytworzenia:
24 lip 2023

Osoba dodająca informacje

Anna Skarzyńska

Data publikacji:
24 lip 2023, godz. 10:32

Osoba aktualizująca informacje

Anna Skarzyńska

Data aktualizacji:
24 lip 2023, godz. 10:32