Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 34/23

P r o t o k ó ł  Nr 34/23

posiedzenia Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Miasta Zambrów odbytego w dniu 18.01.2023 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów pokój 214 w godzinach 14:00 – 15:25.

 

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

  1. 5 – ciu członków Komisji                                            - wg załączonej listy obecności
  2. Burmistrz Miasta Zambrów                                        - p. Kazimierz Dąbrowski
  3.  Dyrektor MOPS                                                         - p. Janina Komorowska
  4. Dyrektor SP5                                                               -p. Andrzej Szeligowski
  5. Dyrektor SP4                                                               -p. Ryszard Świderski
  6. Zastępca Dyrektora SP3                                              -p. Joanna Kozłowska
  7. Dyrektor Żłobka                                                          -p. Elżbieta Perkowska
  8. Radny                                                                          -p. Jacek Olszewski
  9. Radna                                                                          -p. Barbara Laszuk
  10.  Radna                                                                         -p. Marta Worosilak

 

Porządek posiedzenia:

1. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.

3.Przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

3. Zapoznanie się z odpowiedzią na interpelację w sprawie żywności dostępnej w szkołach.

4.  Opinia Komisji dotycząca projektów uchwał w sprawie:

a.  o zmianie uchwały w sprawie utworzenia jednostki budżetowej Żłobek Miejski w Zambrowie

b. przyjęcia do realizacji przez Miasto Zambrów Programu Osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023

5.  Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji w 2022 roku.

6. Przyjęcie planu pracy Komisji na 2023 rok.

7.  Sprawy różne

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak.
Powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu. Stwierdził prawomocność posiedzenia i poinformował, że uczestniczy w nim pięciu członków Komisji.

 

Ad. 1.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak odczytał proponowany porządek posiedzenia Komisji. W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji uznał, iż proponowany porządek posiedzenia Komisji jest przyjęty.

Ad. 2.

 

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał, czy są uwagi do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących przyjęła protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad.3.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał, czy ktoś chciałby zabrać głos celem uzupełnienia odpowiedzi lub interpelacji.

Radny p. Michał Klimowicz zwrócił się z prośbą do  Dyrektora SP4 p. Ryszarda Świderskiego o udzielenie informacji dot. nazwy firmy, która wstawiła automat, do kogo należy sklepik oraz jakie zyski ponosi szkoła z automatu oraz sklepiku.

Dyrektor SP4 p. Ryszard Świderski odpowiedział, że firma nazywa się WEKA, tak samo jak w pozostałych placówkach w mieście, asortyment również jest taki sam. Opłata za wydzierżawienie terenu pod automat, w skali roku wynosi 3000zł. Natomiast jeśli chodzi o sklepik, to od wielu lat dzierżawi go mieszkanka miasta, dla której jest to jedyne źródło zatrudnienia. Sklepik ponosi płatność za każdy dzień, w który pracuje szkoła, opłata wynosi 10 zł za dzień.

Radny p. Michał Klimowicz zapytał, czy koszt energii szkoła ponosi we własnym zakresie.

Dyrektor SP4 P. Ryszard Świderski odpowiedział, że tak.

Radny p. Michał Klimowicz zapytał, czy w szkole jest oddzielny licznik.

Dyrektor SP4 p. Ryszard Świderski odpowiedział, że nie ma oddzielnego licznika. Dyrektor poinformował, że automat jest wyłączany kiedy szkoła nie pracuje.

Radny p. Michał Klimowicz zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie w jakich klasach prowadzone są warsztaty praktyczne przyrządzania sałatek i zdrowych kanapek.

Dyrektor SP4 p. Ryszard Świderski odpowiedział, że radny jako rodzic miał okazje uczestniczyć w warsztatach , które odbywają się w klasach 1-3. W klasach starszych są też akcje robienia tzw. zdrowych kanapek i dzieci na zajęcia techniczne przynoszą produkty i ćwiczą.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, jaki wpływ ma szkoła na zaopatrzenie automatów.

Dyrektor SP4 p. Ryszard Świderski odpowiedział, że jeśli rodzic zwróci uwagę na produkt, który nie powinien się znajdować w automacie, to następnie jest to zgłaszane do firmy, która usuwa dany produkt. Dyrektor poinformował, że co do automatu to do chwili obecnej nie było nigdy takie problemu. Problem taki pojawił się tylko względem sklepiku i produkt budzący wątpliwość został wycofany, a na jego miejsce wprowadzony został inny artykuł.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak stwierdził, że nie jest to na zasadzie, że właściciel automatu pyta, czy może wprowadzić dany produkt.

Dyrektor SP4 p. Ryszard Świderski odpowiedział, że właściciel automatu zamieszcza produkty, które spełniają wszystkie normy, są to rzeczy produkowane przez firmę SANTE.

Radny p. Michał Klimowicz zapytał, czy w SP5 zyski są na podobnym poziomie.

Dyrektor SP5 p. Andrzej Szeligowski odpowiedział, że kwoty są porównywalne. Odnosząc się do asortymentu w automatach Dyrektor oznajmił, że każdy produkt ma papiery spełniające wymogi pod względem zawartości soli, cukru itp. Kilka lat zdarzyła się sytuacja gdzie do jednego z produktów była dołączona guma, którą dzieci rzucały i przyklejała się ona np. do sufitu, zostało to zgłoszone i właściciel automatu wycofał ten produkt. Dyrektor poinformował, że w umowie jest zapis mówiący, że w automatach znajdować mogą się produkty spełniające wymogi przepisów żywienia w szkołach.

Radny p. Michał Klimowicz oznajmił, że razem z Przewodniczącym Komisji mieli okazję sprawdzić zawartość automatów  szkołach.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zapytał, czy radni mieli na to pozwolenie.

Radny p. Michał Klimowicz odpowiedział, że produkty sprawdzali jak rodzice. Poinformował, że w automacie  SP5 do kupienia są słodkie bransoletki, które są bardzo niehigieniczne, ponieważ dziecko je cukierka a później nakłada to na rękę, podobne zdanie w tym temacie maja nauczyciele i rodzice. W SP4 również możliwy był zakup tylko słodyczy typu batony, chipsy, kolorowe waty itd. Natomiast w  SP3 w automacie nie ma nic. Radny poinformował, że nie czytał rozporządzenia, jednak uważa że takie produkty nie powinny znajdować się w szkołach.

Dyrektor SP5 p. Andrzej Szeligowski oznajmił, że rozporządzenia mówią o składzie tzw. ile może być soli, cukru itp, natomiast nie określa kształtu produktu.

Radny p. Michał Klimowicz poinformował, że nie jest za całkowitym usuwaniem automatów. Jednak w latach 90tych kiedy kończył szkołę, były klasy sportowe oraz opieka stomatologiczna. Obecnie czasy się zmieniły, klas sportowych nie ma, stomatologów też nie ma, jednak są sklepiki i automaty. Radny poinformował, że rozumie iż sklepik jest jedynym źródłem utrzymania Pani.

Radna p. Grażyna Wyszyńska poinformował, że jest to także osoba niepełnosprawna.

Radny p. Michał Klimowicz oznajmił, że nie neguje tego, lecz nie należy stawiać interesu ogółu ponad inne sprawy, tym bardziej że nie są to duże pieniądze dla szkoły. Radny poinformował, że rozumie iż Dyrektor Szkoły musi dbać o finanse, ponieważ są trudne czasy, dlatego też nie wnioskuje o całkowite usunięcie automatów. Radny oznajmił, że w większych miastach np. Łomża lub Warszawa zostały podjęte interwencje w szkołach i asortyment się zmienił. Radny p. Michał Klimowicz poinformował, że często słyszał sygnały od samorządowców, rodziców a nawet nauczycieli, którzy chcieli pozostać anonimowi, że niektóre produkty są niekoniecznie pożądane, więc można by poczynić jakieś zmiany. Zaistniał pewien dysonans, ponieważ z , więc dobrze jeśli w ciągu dnia dziecku uda się zjeść chociaż batona. jednej strony są warsztaty i spotkania o zdrowej żywności, a z drugiej strony jest przerwa w zajęciach i dziecko idzie kupić batona.

Radna p. Barbara Laszuk poinformował, że jeśli dziecko nie otrzyma pieniędzy od rodzica, to nie kupi słodyczy.

Radny p. Michał Klimowicz oznajmił, że kwestia dotyczy działań profilaktycznych.

Dyrektor SP4 p. Ryszard Świderski poinformował, że w ostatnich dniach w szkołach odbywały się choinki, na które rodzice kupowali żywność dla dzieci, były tam wyłącznie słodzone napoje, chipsy, ciastka itp. Nie należy więc myśleć, że ktoś przez szkołę nauczył się jeść chipsy. Natomiast jeśli są rzeczy, które budzą zastrzeżenia rodzica, czy nauczyciela to mogą oni przyjść i poinformować, a problem zostanie rozwiązany.

Radna p. Grażyna Wyszyńska poinformowała, że jej wiedza dot. automatu zaczęła się wtedy, kiedy były chruposzki, które miały być zdrową żywnością, a później nie miała już styczności z tym tematem. Jednak po złożonej interpelacji zainteresowała się tym tematem i trafiła na dzień uzupełnienia automatu. Radna oznajmiła, że produkty zaprezentowane przez radnego p. Michała Klimowicza nie są jedynym asortymentem i większość produktów znajduje się także w sklepach spożywczych. W pobliżu SP5 znajduje się też żabka, do której dzieci chodzą i niekoniecznie kupują zdrowe przekąski. Radna odnosząc się do tematu stomatologii oznajmiła, że również ubolewa nad brakiem gabinetów  szkołach, ale opieka stomatologiczna jest, podpisane są nawet umowy z dwoma placówkami tj. Medico oraz gabinet na Pl. Sikorskiego. Odnosząc się do lekcji wf-u, to dzieci mają dużo zajęć m.in. 2 godziny basenu, na który niestety często nie chodzą plus 2/3 godziny wychowania fizycznego. Radna poinformowała, że również jest po choince w szkole, na którą żywność przynosili rodzice i znalazły się tam chipsy, słodzone napoje i woda mineralna, chociaż osobiście z doświadczenia proponowała kanapki. Radna oznajmiła, że w Szwecji sprzedaż chipsów została zakazana i jako nauczyciel biologii wielokrotnie podkreśla, że są one rakotwórcze. Radna poinformowała, że tak jak kulturę osobistą, nawyki żywieniowe wynosi się z domu. Tytułem uzupełnienia odpowiedzi na interpelację Radna oznajmiła, że w SP5 dzieci od 2 lat biorą udział w ogólnopolskiej olimpiadzie promocji zdrowego stylu życia organizowaną przez PCK. W lasach 1-3 organizowane są zajęcia kulinarne, na których pieczona jest kukurydza, robione są sałatki oraz kanapki, więc edukacja jest. Radna p. Grażyna Wyszyńska poinformowała, że to co jest niekoniecznie najlepsze można wymienić na coś zdrowszego i jeśli byłaby możliwość wprowadzenia kanapek, to też należałoby  sprawdzić, czy będzie to dochodowe. Podobna próba podjęta została też w Zespole Szkół Agroprzedsiębiorczości i jakiś czas to funkcjonowała, jednak Pani zrezygnowała z rożnych względów. Radna podsumowując wypowiedz poinformowała, że nie jest tak  źle jak wydawało się na początku, ale jeśli można coś zmienić na lepsze, to jest to do zrobienia.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że poruszony problem jest niewątpliwe ważny i dotyczy on nie tylko dzieci, ale całego społeczeństwa. Radna poinformowała, że nie zakłada iż autorzy interpelacji chcieli usunąć automaty w szkołach, ponieważ z wypowiedzi Dyrektorów wynika, że nad tym czuwają. Jednak po drodze do szkoły tak jak wspomniała radna p. Grażyna Wyszyńska znajduje się żabka i wiele innych sklepów i nie ustrzeżemy dzieci przed tym, żeby nie korzystały z dostępnych możliwości. Poruszony w interpelacji problem należałoby przekazać Dyrektorom Szkół oraz Radzie Rodziców. Radna p. Barbara Laszuk poinformowała, że Dyrektorzy Szkól są odpowiedzialnymi ludźmi i z pewnością czuwają nad asortymentem dostępnym w szkołach.

Dyrektor SP5 p. Andrzej Szeligowski oznajmił, że pewna szkoła w Ostrołęce większa od SP5 w automacie zmieniła asortyment na kanapki i w ciągu tygodnia sprzedanych zostało 2 sztuki. Swego czasu była też kwestia czy stawiać automat w szkole, czy też nie i część rodziców była zdania, że dzieci mogą wziąć jedzenie z domu, a inni mówili że wstają do pracy przed dzieckiem i nie mają możliwości zrobienia im kanapek do szkoły, więc dobrze by było jeśli dziecko w ciągu dnia zje chociaż batona z automatu. Dyrektor poinformował, że oddanie tego tematu rodzicom nie jest do końca dobrym pomysłem, ponieważ nigdy wszyscy nie zgodzą się na jedne rozwiązanie. Generalnie to rodzice mają wychowywać dzieci i wpajać im, że za otrzymane środki powinni kupować odpowiednie dla siebie rzeczy. Niestety obecnie na szkoły aktualnie zrzucono bardzo dużo m.in. wychowanie, karmienie, opiekę itd, ponieważ niektórzy rodzice tak do tego podchodzą. Zgodnie z tym co powiedziała radna p. Grażyna Wyszyńska wiele rzeczy odbywa się w klasach 1-3, ponieważ tam Panie maja większe możliwości. W klasach 4-8 trudno jest zorganizować coś takiego na lekcjach języka polskiego, jednak przyjeżdżały firmy, które robiły soki owocowe itd. Aktualnie mleko i owoce  rozdawane są uczniom za darmo, ale dzieci różnie traktują te produkty.

Radna p. Grażyna Wyszyńska poinformowała, że w SP5 osobiście robiła wystawę opakowań niezdrowej żywności, ponieważ śledzi ten temat i dzieci same przynosiły opakowania np. po chipsach, był także konkurs na  prezentację multimedialną „Wiem co jem”, gdzie uczniowie starszych klas przygotowali prezentację, a w tym roku jako jedną z wytycznych do pracy wychowawczej jest o zdrowym żywieniu.

Radny p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy do Dyrektorów dotarły od pracowników lub rodziców sygnały o nieprawidłowościach i w wypadku braku reakcji sprawa zostanie przekazana pod obrady Rady Miasta.

Dyrektor SP5 p. Andrzej Szeligowski odpowiedział, że nie. Poinformował, że miał tylko jeden sygnał odnośnie wspomnianych wcześniej gum do żucia.

Radny p. Kamil Kowalczyk poinformował, że prawidłowo powinno się to odbywać, że problem zgłasza się Dyrektorowi Szkoły i on go rozwiązuje.

Dyrektor SP5 p. Andrzej Szeligowski oznajmił, że zazwyczaj odbywa się tak, że rodzice dzwonią do kuratorium lub do Burmistrza.

Radna p. Grażyna Wyszyńska poinformowała, że w sklepach jest dużo niezdrowej żywności i słodzonych napoi, które w składach mają zapis mówiący, że aromat jest identyczny z naturalnym.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że obecnie w telefonach są rożne aplikacje weryfikujące skład produktu, czy jest on dobry jakościowo czy też nie.

Radny p. Jacek Olszewski poinformował, że podobnie jest z psami i różnymi sprawami, że nie da się zrobić tego systemowo, jeśli właściciel psa nie posiada kultury osobistej. Odnośnie zajęć wf-u, to często rodzice wypisują zwolnienia i połowa klasy nie jedzie np. na basen lub nie ćwiczy na zajęciach. Radny oznajmił, że wszystko jest kwestią rozsądku i nawyków żywieniowych.

Radna p. Grażyna Wyszyńska poinformowała, że nawyki żywieniowe są coraz lepsze, ponieważ nawet wśród nauczycieli da się zauważyć więcej sałatek itp.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak oznajmił, że interpelacja miała na celu poruszenia i zasygnalizowania, że nie należałoby dawać dzieciom pieniędzy na tego typu przekąski.

Radny p. Michał Klimowicz zwrócił się z prośbą do Dyrektorów o wyeliminowanie przekąsek typu bransoletka z cukierkami.

Dyrektor SP5 p. Andrzej Szeligowski poinformował, że generalnie towar uzupełniany jest codziennie, ponieważ głównie schodzą napoje. Jednak nie jest to tak, że codziennie asortyment jest kontrolowany, ale jeśli ktoś zgłosi wątpliwości, to nigdy nie było problemu z usunięciem jakiegoś produktu.

Ad.4.a

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że zmiana uchwały podyktowana jest wnioskiem Dyrektor Żłobka p. Elżbiety Perkowskiej. W § 10 w ust. 2 po pkt 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) rodziców/opiekunów prawnych pozostających w zatrudnieniu, prowadzących działalność
gospodarczą, uczących się w szkole lub w szkole wyższej.” Chodzi tu o kwestię przyjęcia dziecka podczas rekrutacji, żeby ci rodzice również mogli skorzystać z priorytetu.

Dyrektor Żłobka Miejskiego p. Elżbieta Perkowska poinformowała, że był przypadek kiedy mam dziecka była ucząca i musiała czekać, ponieważ nie było takiego zapisu, a są też osoby nie pracujące, które zajmują miejsce w żłobku.

Radna p. Grażyna Wyszyńska oznajmiła, że musza być priorytety, żeby pomóc przykładowo rodzicom studiującym.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że powyższa zmiana jest zasadna, tym bardziej że od 1 marca zacznie się rekrutacja. Zmian wprowadzona będzie również w §12 ust. 3, który otrzyma brzmienie „3. W przypadku nieobecności dziecka w Żłobku opłata za wyżywienie podlega zmniejszeniu
w wysokości 100% stawki dziennej za wyżywienie, jeżeli nieobecność dziecka została zgłoszona przez  rodzica/opiekuna prawnego do godziny 8:00 w dniu nieobecności.”. Burmistrz oznajmił, że do tej pory opłata za wyżywienie podlegała zmniejszeniu w przypadku zgłoszenia nieobecności dziecka do godziny 1000 dnia poprzedzającego.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał, kiedy przygotowywane są posiłki dla dzieci.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała że rano, ale zakupy robione są dzień wcześniej.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poinformował, że niewykorzystane produkty mogą być użyte następnego dnia.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska oznajmiła że nie wszystkie, ponieważ mięsa nie można mrozić.

Radna p. Grażyna Wyszyńska poinformowała, że zmiana jest korzystna, ponieważ choroba u dziecka może rozwinąć się w nocy.

Radny p. Kamil Kowalczyk zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, czy zmiana wiązała się będzie z dodatkowymi kosztami dla żłobka.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że nie. Jednak może być trudniej, ponieważ jeśli obecność była zgłoszona dzień wcześniej, to można było wyliczyć produkty.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał, gdzie przygotowywane są posiłki dla dzieci.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała, że jest kuchnia żłobkowa.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał ile osób zatrudnionych jest w kuchni.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała, że 3 osoby plus dietetyk.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej liczby posiłków dla dzieci.

Dyrektor Żłobka odpowiedziała, że są to 4 posiłki tj. I śniadanie, II śniadanie, obiad oraz kolacja, które są przygotowywane dla 109 dzieci.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zapytała, czy były dodatkowe problemy ze strony rodziców.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała, że nie.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zapytał, czy dzieci dużo chorują.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała, że tak. Poinformowała, że dzisiejszego dnia nie było połowy dzieci.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zwróciła się z prośbą o udzielenie informacji, dotyczącej miejsc w żłobkach na przyszły rok.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała, że w ubiegłym roku liczba miejsc była wystarczająca.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał, czy zdarzają się sytuacje w ciągu roku, że rodzice rezygnuj  i wypisują dziecko ze żłobka.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała, że rezygnacji jest coraz mniej chociażby dlatego, że jest dofinansowanie w wysokości 400zł za pobyt, a jeśli dziecka nie ma 3 kolejne dni bądź dłużej, to zwracane jest 1005 za wyżywienie. Dyrektor Żłobka poinformowała, że jest jedne dziecko, które nie chodzi do żłobka od września, a mimo to rodzice trzymają miejsce.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zapytał, czy istnieje możliwość dopisania punktu mówiącego, że po 3 miesięcznej nieobecności dziecko zostanie wykreślone.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała, że jest zapis mówiący o nieobecności 30 dniowej. Dyrektor Żłobka poinformowała, że aktualnie nieobecność zgłoszona jest do 20 stycznia i nie wiadomo co będzie dalej, a drugiego dziecka nie można przyjąć, ponieważ miejsce jest blokowane.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał, czy wspomniane dziecko przychodzi na przykład na 1 dzień, a później jest nieobecny.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała, że rodzice zgłaszają nieobecność np. na 4 dni i dalej przedłużają. Natomiast gdyby został napisany wniosek, że dziecka nie będzie 30 dni, to wtedy istnieje możliwość przyjęcia kolejnego dziecka.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak oznajmił, że można spodziewać się, że z roku na rok zapotrzebowanie będzie rosło.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że w 2022r. w mieście urodziło się tylko 150 dzieci, a były lata kiedy liczba urodzeń dochodziła do 400. Zmarło natomiast o 103 więcej.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie, czy liczba ludności utrzymuje się na takim samym poziomie.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że spadła o 200 osób.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał ile dzieci ukraińskich uczęszcza do żłobka i czy przychodzą cały czas.

Dyrektor Żłobka p. Elżbieta Perkowska odpowiedziała, że w żłobku jest 7 dzieci ukraińskich, uczą się bardzo szybko, a rodzice dokonują opłat na czas.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie utworzenia jednostki budżetowej Żłobek Miejski w Zambrowie. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Ad.4.b.

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że podobna uchwała podejmowana była w ubiegłym roku i musi być ona wzmacniana co roku. W złączniku opisane jest, że jest to program osłonowy w rozumieniu art. ustawy o pomocy społecznej. Celem programu jest pomoc i zapewnienie usług wsparcia dla seniorów w wieku 65+ poprzez świadczenie usług wynikających z bieżących potrzeb. Program będzie realizowany poprzez pracowników socjalnych, bezpośrednio wykonujących pracę w terenie. Wsparcie udzielanie będzie seniorom, którzy mają problem z samodzielnym funkcjonowaniem ze względów zdrowotnych, prowadzących samodzielne gospodarstwo domowe lub mieszkających z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić seniorom poczucia bezpieczeństwa i wsparcia. Powyższy program jest bezpłatny i miasto może otrzymać dotacje do niego, jeśli udział środków własnych wyniesie  co najmniej 20%. Natomiast w ubiegłym roku było tak, że program był całkowicie opłacany z budżetu państwa.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zwrócił się z prośba do Dyrektor MOPSu p. Janiny Komorowskiej o udzielenie informacji dot. liczby osób chętnych.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że w tym roku jest to 9 osób. Dyrektor MOPSu poinformowała, że pracownicy zajmują się głownie robieniem zakupów rozmową i czasami zdarza się że transportują seniora do lekarza.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zapytała, czy są top osoby samotne.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że tak. Poinformowała, że są to osoby, które same nie wychodzą z domu.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zapytał, jak pracownicy sprowadzają seniora z 4 piętra.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że program został wymyślony podczas wirusa COVID-19 kiedy seniorzy ze względu na zarażenia nie wychodzili z domu i tak zostało.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zapytał, czy w ubiegłym roku liczba chętnych seniorów była wyższa niż 9.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że w ubiegłym roku było 6 seniorów i później doszły 2 osoby.

Radna p. Grażyna Wyszyńska oznajmiła, że dobrze, że istnieje taki program, ponieważ ludzie potrzebują pomocy.

Radny p. Michał Klimowicz odnośnie dowóz seniorów do lekarzy prze pracowników zapytał, czy pracownicy robią to prywatnymi samochodami.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że tak. Pracownicy chodzą w teren,  prowadzą rozeznanie sytuacji i następnie wnioskują o zakupy, które potem robią. Jednak w międzyczasie  nawiązują się więzi między ludźmi i jeśli wyniknie potrzeba, to po ludzku pracownik pomaga seniorowi. Dyrektor MOPSu poinformowała, że pracownicy otrzymują dodatek służbowy za zrobienie zakupów, które robią w godzinach pracy więc nie poświęcają swojego czasu. Dodatkowo Zambrów nie jest dużym miastem, żeby zwracać koszty podroży, poza tym jest także komunikacja miejska.

Radny p. Michał Klimowicz zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej kwoty dodatku, oraz czy jest on stały, czy tez uzależniony od ilości zakupów.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że dodatek w ubiegłym roku wynosił 100zł za jedne zakupy, potem kwota wzrosła do 150zł. Dyrektor MOPSu poinformowała, że zakupy można robić 4 razy w miesiącu.

Radny p. Michał Klimowicz poinformował, że należałoby uważać na dowożenie seniorów do poradni przez pracowników, ponieważ na drodze mogą zdarzyć się różne sytuacje, prze które mogą wyniknąć problemy i niepotrzebne nieprzyjemności.

Radna p. Grażyna Wyszyńska oznajmiła, że seniorzy są osobami dorosłymi, które się na to zgadzają.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poinformował, że może wytworzyć się sporna sytuacja.

Radny p. Kamil Kowalczyk oznajmił, że jest to dodatkowe niebezpieczeństwo.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska poinformowała, że jeśli pracownik dogaduje się z seniorem, to po prostu pomaga.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji przez Miasto Zambrów Programu Osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Ad.5.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał, czy są jakieś uwagi do sprawozdania.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie sprawozdania z działalności Komisji w 2022 roku. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższe sprawozdanie.

 

Ad.6.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poinformował, że usunął z planu pracy komisje wyjazdowe, ponieważ w ubiegłym była niska frekwencja.

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie planu pracy Komisji na 2023 rok.. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy plan pracy.

Ad.7.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że na zatocze gdzie stoją taryfy na Pl. Sikorskiego są dziury w nawierzchni.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że rozmawiała już o tym problemie ze Starostą i nawierzchnia ma zostać zmieniona. Burmistrz Miasta poinformował, że sugerował, żeby była to kostka bazaltowa, ponieważ ona się nie odkształca.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że na chodniku na ul. Białostockiej po lewej stronie cały czas stoi woda i należałoby to naprawić w ramach gwarancji.

Radny p. Kamil Kowalczyk poinformował, że  chodzi o wjazd, ale nie był on robiony.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski oznajmił, że pracownik miał się tym zająć.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zapytał ile jest tzw. kopciuchów w mieście.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że poinformuje na sesji.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poinformował, że w mieście jest około 400 kopciuchów.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że na ul. Mickiewicza nie da się oddychać.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że ma być ciągnięty tam gaz.

Radny p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy jest zaplanowany chodnik na ul. Białostockiej do nowego centrum.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział że nie było nic planowane, ale trzeba będzie zrobić chodnik. Wniosek składali również mieszkańcy ul. Wiśniowej.

Radny p. Kamil Kowalczyk poinformował, że aktualnie ludzie chodzą ścieżką rowerową, a może pojawić się problem gdy będzie tam więcej sklepów.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski oznajmił, że właściciele niestety poszli na żywioł, ponieważ gdyby nie otworzyli sklepu do 31.12.22r., to musieliby zapłacić karę w wysokości 400.000zł sieci Biedronka.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, skąd sklep będzie miał ogrzewanie.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że mają swoje ogrzewanie. Burmistrz poinformował, że proponował aby sklep podłączył się pod ZCiW, ale nie byli tym zainteresowani.

Radny p. Kamil Kowalczyk poinformował, że potrzebne przejście na ul. Białostockiej z jednej stronu ulicy na drugą.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski oznajmił, że trzeba będzie zmienić też organizację ruchu, ponieważ dużo ludzi będzie korzystało z tego centrum handlowego.

W związku z wyczerpaniem wszystkich punktów objętych porządkiem posiedzenia Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak podziękował za udział i zamknął posiedzenie komisji.

 

     Protokołowała                                   Przewodniczący Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej 

 Aleksandra Zaleska                                                            Łukasz Miszak


Lista obecności:

1. Łukasz Miszak

2. Kamil Kowalczyk

3. Ryszard Kaźmierczak

4. Michał Klimowicz

5. Grażyna Wyszyńska


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Anna Skarzyńska

Data wytworzenia:
24 lip 2023

Osoba dodająca informacje

Anna Skarzyńska

Data publikacji:
24 lip 2023, godz. 13:37

Osoba aktualizująca informacje

Anna Skarzyńska

Data aktualizacji:
24 lip 2023, godz. 13:37