Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 33/23

P r o t o k ó ł  Nr 33/23

posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego Rady Miasta Zambrów odbytego w dniu 20.01.2023 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów pokój 214 w godzinach 14:00 – 15:00.

 

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

 

  1. 5 - ciu członków Komisji                                                - wg załączonej listy obecności
  2. Sekretarz Miasta Zambrów                                             - p. Jolanta Gronostajska
  3. Radca Prawny                                                                 -p. Krzysztof Kapitan

    

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.
  2. Przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.
  3. Opinia Komisji dotycząca projektów uchwał w sprawie:
    1. przyjęcia Apelu do Rządu RP w przedmiocie wycofania z dalszego
      procedowania projektu Ustawy o ochronie ludności oraz stanie klęski
      żywiołowej;
    2. przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu
      bezdomności zwierząt na terenie Miasta Zambrów na rok 2023.
  4. Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji w 2022 roku.
  5. Przyjęcie planu pracy Komisji na 2023 rok.
  6. Sprawy różne.

 

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji  p. Kamil Kowalczyk. Powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu. Stwierdził prawomocność posiedzenia i poinformowała, że uczestniczą w nim wszyscy członkowie Komisji.

 

Ad. 1.

Przewodniczący Komisji  p. Kamil Kowalczyk odczytał proponowany porządek posiedzenia Komisji. W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji uznał proponowany porządek posiedzenia Komisji za przyjęty.

Ad. 2.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy są uwagi do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poddał pod głosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących przyjęła protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad.3.a

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk oznajmił, że na posiedzeniu obecny jest Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan. Przewodniczący Komisji zapytał, czy są pytania do projektu uchwały.

Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan przedstawił pisemną opinię do Apelu.

Radna p. Barbara Laszuk poinformowała, że rozumie iż nawet gdyby RM podjęła uchwałę, to zostałaby ona uchylona przez Wojewodę, ponieważ w świetle tego co przedstawił Radca Prawny, RM nie jest kompetentna do tego, żeby występować z tego typu apelami. Radna p. Barbara Laszuk zwróciła się do Przewodniczącego Komisji o wyjaśnienie co zadecydowało o tym, że razem z pozostałymi wnioskodawcami przygotował taki Apel.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk odpowiedział, że głosy mieszkańców, którzy zwrócili się z prośbą o podjęcie takiego Apelu, tak jak zrobiły to inne samorządy na południu Polski m.in. Tarnów, Siemianowice i Wałbrzych.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała, czy byłaby możliwość wystosowania samego Apelu do Rady Ministrów bez podejmowania uchwały.

Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan poinformował, że każda wypowiedź organu jakim jest Rada Miasta przybiera formę uchwały. Radca Prawny oznajmił, że Statut przewiduje że Rada Miasta oprócz uchwał może podejmować apele, stanowiska lub rezolucje bez nagłówka uchwała. Natomiast druga szkoła mówi, że jest to uchwała i stanowi ona załącznik. Radca Prawny poinformował, że jego zdaniem właściwszym jest forma uchwały, ponieważ ani ustawy, ani przepisy Statutu Miasta Zambrów nie precyzują w jaki sposób powinno to fizycznie wyglądać. Nie ma znaczenia, czy to będzie uchwała do której załącznikiem będzie Apel, czy Apel od początku do końca, ponieważ istotne są kompetencje jakie Rada ma przyznane. Zgodnie z dominującym w orzecznictwie Sądów Administracyjnych poglądem, to apele muszą także mieścić się w granicach kompetencji Rady. Od 2013 roku były sprawy dot. apeli odnośnie wykonywania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego tych, które nie zostały opublikowane przez Prezesa Rady Ministrów. Następnie były sprawy praw kobiet i dotyczącego tego apele oraz sprawy dotyczące LGBT. Wspólny mianownik jest taki, że Sądy stwierdziły, że Rady podejmując takie apele, stanowiska czy oświadczenia wykraczają poza swoje kompetencje. Jak w każdej sprawie znajdą się gminy, które podejmą taki apel, ponieważ są przyjmowane takie uchwały, nie zwracając nawet uwagi, że projekt do którego się odnoszą to nie projekt, który obecnie znajduje się na wykazie prac Rady Ministrów.

Radna p. Barbara Laszuk poinformowała, że znając dociekliwość prawników Wojewody, to można podejrzewać, że przyjęta przez Radę uchwała zostanie uchylona. Radna oznajmiła, że aby zadowolić strony, to z takim apelem powinni wystąpić sami mieszkańcy.

Radny p. Jacek Olszewski oznajmił, że Radę Miasta obowiązują pewne reguły. Radny poinformował, że zasięgnął informacji dostępnych w źródłach internetowych i są różnego rodzaju organizacje, które apelują o zachowanie pewnej powściągliwości przy omawianej ustawie. Jest tu podejmowana próba uregulowania ochrony osobistej mieszkańców kraju, ale jednocześnie wprowadza stan wyjątkowy, poza normami prawa konstytucyjnego. Z końcem grudnia ubiegłego roku wypowiedziała się Naczelna Rada Adwokacka, jak również Komisja Wspólna Rządu i Samorządu  Terytorialnego wbrew temu co proponuje Rząd, mówiąc że ustawa jest niekonstytucyjna. Radny oznajmił, że organy te mogą w dowolny sposób formować swoje spostrzeżenia i uwagi.

Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan poinformował, że uważa iż Rada Miasta nie ma kompetencji do tego, żeby w punkcie 1 i 4 podejmować apel, a pkt. 2 jest nieaktualny. Gdyby uchwała miała wyjść dalej, to wymaga poprawy tzn. usunięcia zbędnych oznaczeń w §1 tj. tylko jeden ustęp, w  §3 należałoby to podzielić na punkty i w §4 też powinien być tylko jeden ustęp. Poprawy wymaga również uzasadnienie.

Radny p. Jacek Olszewski przedstawił opinię Komisji Rządu i Samorządu Terytorialnego. Radny oznajmił, że ustawa tworzy państwowy fundusz celowy ochrony ludności. Składać się to będzie z celowego funduszu, którym dysponowała będzie fundacja, przeznaczona będzie kwota 0,1% PKB rocznie tj. 1 mld zł. Na poziomie Samorządu wydatki na ochronę ludności będą planowane w ramach budżetu tzn. budżet państwa zrzucać będzie obowiązki na Samorządy.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała na jakim etapie legislacyjnym jest ustawa.

Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan odpowiedział, że nie wpłynęła jeszcze do Sejmu i jest na etapie uzgodnień.

Radny p. Jacek Olszewski oznajmił, że pierwsza wersja ustawy była w 2019r. i prawdopodobnie pod względem krytyki została wycofana. Druga wersja ustawy była przeciekiem medialnym, datowanym 14 lutego, nie ujętym w wykazie prac Rządu. Natomiast oficjalna wersja z 31 sierpnia zeszłego roku o której jest mowa, jest na etapie uzgodnień.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk oznajmił, że punkty można by uznać jako interpretację i przedstawienie założeń, a pod pkt. 4 jest to typowy apel RM. Przewodniczący Komisji odczytał pkt 4 omawianego projektu uchwały.

Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan poinformował, że szczegóły dotyczące zarzutów są podniesione  w numerowanych punktach, a ostatni akapit wykracza poza kompetencje. Radca Prawny oznajmił, że projekt ustawy o którym jest mowa w apelu jest nieaktualny i nie ma sensu dalsze popieranie go.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała, czy w wypadku wyrażenia chęci przyjęcia uchwały, należałoby najpierw cały apel poprawić.

Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan odpowiedział, że do ograniczenia są pkt. 1-4 i należałoby skupić się na Samorządzie Terytorialnym.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że apel swoja treścią nie nawiązuje do tego, co znajduje się w projekcie ustawy.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poinformował, że różne samorządy różnie do tego podchodzą.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia Apelu do Rządu RP w przedmiocie wycofania z dalszego procedowania projektu Ustawy o ochronie ludności oraz stanie klęski żywiołowej. Komisja w głosowaniu jawnym, dwoma głosami za, przy trzech wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Ad.3.b

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy są pytania do projektu uchwały.

Radna p. Barbara Laszuk poinformowała, że temat jest wszystkim znany, ponieważ powtarza się rokrocznie.  Radna zapytała, czy w ubiegłym roku nie wpłynęły żadne negatywne uwagi, co do funkcjonowania schroniska.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że nie było żadnych uwag. Poinformował, że na stronie Urzędu Miasta Zambrów opublikowany jest link do piesków, które aktualnie przebywają w schronisku. Jeśli ktoś by poszukiwał pieska obawiając się, że został on odłowiony, to tam może go ewentualnie odszukać. Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej oznajmił, że w tym roku planowana jest wizytacja w schronisku, więc jeśli ktoś z radnych wyrażałby chęć, to jest możliwość uczestnictwa w wizytacji.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała, gdzie znajduje się schronisko.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że schronisko znajduje się w woj. Mazowieckim dokładnie 215 km od Zambrowa.

Radna p. Barbara Laszuk poinformowała, że ma koleżankę, która posiada psa w bardzo podeszłym wieku i spodziewa się najgorszego. Radna zapytała, gdzie należy zgłosić jeżeli odchodzi piesek.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że jeśli chodzi o osoby prywatne, to każdy proceduje we własnym zakresie, czy chciałby go pogrzebać na cmentarzu specjalnie do tego przeznaczonym.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że w mieście nie ma tego cmentarza.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński poinformował, że taki cmentarz znajduje się w kierunku Białegostoku i jest on prywatny. Na terenie powiatu jest jedna legalna firma EKO-STOK, która utylizuje zwierzęta.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała, gdzie mieści się firma.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że w miejscowości Górskie Ponikły Stok w gminie Rutki.. Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej poinformował, że miasto na podpisaną umowę na odbiór padłych zwierząt, ale są to zwierzęta poszkodowane wyłącznie w wypadkach, a nie od osób prywatnych.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała, czy kwota 3.000zł przeznaczona jest na zwierzęta, które ulegają wypadkom, a prywatni właściciele muszą  radzić sobie sami. Radna zapytała, czy w mieście jest zakład weterynaryjny, który prowadzi takie sprawy.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że nie.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk w odniesieniu do pkt 1 zapytał, ile wynosi koszt usługi odłowienia zwierząt.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że na dzień dzisiejszy jest to kwota 2.700zł netto za odłowienie i utrzymanie zwierzęcia.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy tzw. pusty przyjazd też jest płatny.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że nie. Koszty ponoszone są tylko za gotowość 1.700zł miesięcznie.

Przewodniczący Komisji zapytał, czy jeśli jest skuteczne odłowienie, to kwota 2.700zł płatna jest jednorazowo.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że tak. Poinformował, że w schronisku na dzień dzisiejszy znajduje się 7 psów, a ubiegłym roku odłowionych zostało 16.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała, czy 9 psów zostało adoptowanych.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że tak.

Radny p. Jacek Olszewski poinformował, że jest Stowarzyszenie Jedno serce nie da rady w gminie Szumowo i byłaby może możliwość rozważenia, aby tam oddawać zwierzęta, ponieważ jest bliżej.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński odpowiedział, że musi zostać założone schronisko z prawdziwego zdarzenia, jak również pozwolenie wydane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Radny p. Jacek Olszewski oznajmił, że prawdopodobnie będzie to tzw. przytułek.

Zastępca Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Michał Skarzyński poinformował, że jeśli miasto podpisze umowę z taka organizacją, która nie ma typowego schroniska, to nie otrzyma pozytywnej opinii od lekarza weterynarii, który co roku opiniuje projekt uchwały.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że dobrze byłoby żeby takie schronisko było w pobliżu miasta, ponieważ koszty będą niższe.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt na terenie Miasta Zambrów na rok 2023. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Ad.4.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poinformował, że sprawozdanie było dostępne w materiałach. Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy są uwagi do powyższego sprawozdania.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że wszystko zostało opisane w sprawozdaniu.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poddał pod głosowanie sprawozdanie z działalności Komisji w 2022 roku. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższe sprawozdanie.

Ad.5.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk zapytał, czy są uwagi do planu pracy.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poinformował, że w pkt. 7 jest komisja wyjazdowa do siedziby  ZCiW z uwagi m.in. na planowane oddanie kotła biomasowego.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała na kiedy planowane jest oddanie kotła.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk odpowiedział, że na wrzesień tego roku.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że sytuacja dot. wysokości cen ciepła jest tragiczna w ocenie mieszkańców.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poinformował, że spotkał się z opinią niektórych radców, że samorząd nie powinien zajmować się podwyżkami cen.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że odczucie mieszkańców jest nieco inne, ponieważ  uważają oni, że Radni powinni się  zająć tym tematem. Radna oznajmiła, że mieszkańcy nie zdają sobie sprawy z tego, że ceny ciepła ustala URE, a nie RM.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk poinformował, że być może wiąże się to z tym, że jest to spółka miejska.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że docierają do nie sygnały od mieszkańców mówiące, że w Łomży stawki nie zostały podniesione. Radna poinformowała, że z informacji dostępnych w intrenecie wynika, że w Łomży stawki podnoszone były raz na jesień, a raz na wiosnę.

Radny p. Jacek Olszewski poinformował, że Łomża ma stosunkowo niższe podwyżki, ponieważ ma kocioł na biomasę.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że w Łomży podwyżki zostały rozłożone w czasie, a w naszym mieście nie.

Radny p. Jacek Olszewski poinformował, że Mazowieck ma ogrzewanie gazowe i ceny są tam wysokie.

Radny p. Radosław Bańkowski oznajmił, że Rząd podjął nowy projekt podwyższenia cen 40% zamiast 130%, czyli wszystko będzie do zmiany od lutego.

Radny p. Jacek Olszewski poinformował, że jest to też uzależnione od stawki, ponieważ wchodzi w kryterium dochodowe i tu jest problem.

Radny p. Radosław Bańkowski zapytał, czy w mieście palone jest węglem czy miałem.

Radny p. Jacek Olszewski odpowiedział, że miałem.

Radny p. Radosław Bańkowski oznajmił, że w odpowiedzi ZCiW napisane jest, że węglem.

Radny p. Jacek Olszewski odpowiedział, że jest to kwestia nazewnictwa. Radny poinformował, że do końca roku stawka VAT wynosiła 5% na ogrzewanie systemowe, a od
1 stycznia 2023 roku VAT będzie wynosił 23%.

Radna p. Barbara Laszuk oznajmiła, że problem polega na tym, że nie zostało wprowadzone od początku, to co zostało pierwotnie obiecane.

Ad.6.

Radna p. Barbara Laszuk zwróciła się z prośbą do Sekretarz Miasta p. Jolanty Gronostajskiej o przekazanie Burmistrzowi przedstawionych problemów tj. nowo wybudowany chodnik  na ul. Białostockiej, na którym po opadach deszczu stoi woda.

Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk oznajmił, że przedwczoraj na komisji Burmistrz został powiadomiony o tym problemie.

Radna p. Barbara Laszuk poinformowała, że w ciągu dnia na ul. Mazowieckiej świecą się latarnie i trzeba by sprawdzić czemu tak się dzieje. Radna oznajmiła, że duże niebezpieczeństwo stanowią schody do Miejskiej Biblioteki, ponieważ wyłożone są taka samą terakotą jak wewnątrz budynku. Schody są bardzo śliskie i po opadach stwarzają duże niebezpieczeństwo podczas wejścia do budynku. Radna oznajmiła, że na Komisji Kultury i Oświaty wspominała już o tym problemie, jednak nic  nie zostało zrobione w kierunku polepszenia warunków.

W związku z omówieniem wszystkich punktów objętych porządkiem posiedzenia Przewodniczący Komisji p. Kamil Kowalczyk podziękował za udział i zamknął posiedzenie komisji.

 

            Protokołowała                           Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego

        Aleksandra Zaleska                                                                    Kamil Kowalczyk


Lista obecności:

1. Kamil Kowalczyk

2. Radosław Bańkowski 

3. Wiesława Arent

4. Barbara Laszuk

5. Jacek Olszewski

  

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Anna Skarzyńska

Data wytworzenia:
25 lip 2023

Osoba dodająca informacje

Anna Skarzyńska

Data publikacji:
25 lip 2023, godz. 11:28

Osoba aktualizująca informacje

Anna Skarzyńska

Data aktualizacji:
25 lip 2023, godz. 11:28