Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 32/22

P r o t o k ó ł  Nr 32/22

posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego Rady Miasta Zambrów odbytego w dniu 20.10.2022 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów
pokój 214 w godzinach 13:00 – 14:40.

 

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

 

  1. 7 - miu członków Komisji                                         - wg załączonej listy obecności
  2. Burmistrz Miasta Zambrów                                      - p. Kazimierz Dąbrowski
  3. Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów                     - p. Adam Libuda
  4. Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej        - p. Danuta Łapińska

 

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia.
  3. Informacja dotycząca projektów realizowanych z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej oraz rządowych w 2021 r.
  4. Opinia Komisji dotycząca projektów uchwał w sprawie:
    1. przyjęcia  Strategii Rozwoju Miasta Zambrów na lata 2022 – 2032;
    2. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania części miasta Zambrów w rejonie ulic: Ostrowskiej i Polowej;
    3.  uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Zambrowa w części obejmującej obszar położony w obrębie ulic: rtm. W. Pileckiego i Konopnickiej;
    4. odstąpienia od sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Zambrów obejmującego obszar w obrębie ulic: Wądołkowskiej, Lipowej i Ogrodowej;
    5. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości;
    6. określenia stawek podatku od środków transportowych.
  5. Sprawy różne.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk. Powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu. Stwierdził prawomocność posiedzenia i poinformował, że uczestniczą w nim wszyscy członkowie Komisji.

Ad. 1.

Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk przedstawił porządek posiedzenia Komisji. Następnie zapytał, czy są uwagi do porządku posiedzenia Komisji.

Burmistrz Miasta Zambrów zwrócił się z prośbą aby zamienić kolejność pkt. 3 i 4.

Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk poddał pod głosowanie zaproponowana zmianę. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała proponowany porządek posiedzenia.

Ad. 2.

Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk zapytał, czy są uwagi do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk poddał pod głosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych i wstrzymujących przyjęła protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad.4.a

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że Strategia Rozwoju Miasta jest dokumentem obligatoryjnym, który w niektóry przypadkach może usprawnić zarządzanie miastem i ułatwić pozyskiwanie środków unijnych lub pochodzących z budżetu państwa. Strategia powinna wskazywać kierunki rozwoju społeczno-gospodarczego, ekonomicznego i przestrzennego. Ważnym elementem opracowania strategii jest udział mieszkańców miasta. W tworzeniu strategii brało udział 163 mieszkańców, którzy wypełnili ankiety i wnioski z nich wynikające zostały ujęte w strategii. Określona została misja, motto i cztery cele strategiczne.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że to co zapisane jest w Strategii nie jest obowiązkowe.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że poinformował iż Strategia Rozwoju Miasta nie jest dokumentem obligatoryjnym.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że śledził poprzednią strategię i kilka zadań zawartych w niej, nie zostało wykonanych.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zwrócił się z prośbą o podanie przykładu.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak odpowiedział, że m.in. dach nad lodowiskiem i amfiteatr.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że niektóre zadania realizowane aktualnie, nie są objęte w strategii.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak odpowiedział, że na przykład są to chodniki i ścieżki.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że niekoniecznie.  

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, kiedy zostaną wykonane zadanie z poprzedniej strategii.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że część zadań została przepisana z poprzedniej strategii do aktualnej.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia  Strategii Rozwoju Miasta Zambrów na lata 2022 – 2032. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Ad.4.e

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że co roku Ministerstwo Finansów przedstawia maksymalne stawki podatku od nieruchomości i środków transportowych, które między rokiem 2022, a rokiem 2023 zostały podniesione o 10,5%.  Pod uwagę brane były dwie najważniejsze pozycje tj. podatek związany z działalnością gospodarczą oraz budynki mieszkalne. Stawki podatku Ministerstwa Finansów  związanego z działalnością gospodarczą wynoszą 25,74zł, a w 2023 roku będzie 28,78zł, wzrost wynosi  3,04zł. Stawka miasta w tej pozycji wynosiła 21,88zł, Analizowane były dwie możliwości podwyżki tj. podwyżka 10%, która dałaby 2,18zł oraz podwyżka 5%, która dałaby 1,09zł. Podwyżka, która proponowana będzie Wysokiej Radzie wynosi 5%, ponieważ podatek 1zł jest dosyć znaczący. Stawka podatku Ministerstwa Finansów związanego z budynkami mieszkalnymi wynosiła w 2022r. 0,89zł, natomiast w 2023r. będzie 1zł, różnica wynosi 0,11zł. Stawka miasta w tej pozycji wynosiła 0,76zł i podwyżka 10% dałaby 0,07zł, a podwyżka 5% dałaby 0,03zł. Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zaproponował, aby w tej pozycji i innych dotyczących podatku od nieruchomości przyjąć stawkę 10%. W poszczególnych kategoriach wygląda to następująco: budynki mieszkalne 0,03zł, budynki związane z działalnością gospodarczą 1,04zł, budynki związane z materiałem siewnym 1,02zł, budynki związane ze świadczeniami zdrowotnymi 0,05zł, budynki pozostałe 0,74zł, grunty związane z działalnością gospodarczą 0,24gr., grunty pozostałe 0,05gr. Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski przedstawił stawki w ościennych miastach podatku związanego z budynkami mieszkalnymi, przed podwyżką tj. Zambrów 0,76zł, Mazowieck 0,60zł, Kolno 0,80zł, Łomża 0,78zł, Suwałki 0,80zł. Jeśli chodzi o budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej Zambrów 21,88zł, Kolno 22,80zł, Łomża 22,69zł, Mazowieck ma najniższą stawkę czyli 15zł, ale ze względu na to że jest tam Mlekovita. Jeśli chodzi o transport to propozycja podwyżki wynosi 5% z uwagi na to, że  w niektórych pozycjach są to dosyć duże kwoty. Samochody ciężarowe o powierzchni od 3,5 do 5,5t podwyżka wynosi 28zł, ciężarówki o powierzchni od 5,5 do 9t 79zł, ciężarówki od 12t na trzy osie 116zł, na cztery osie 159zł, autobusy równe lub mniejsze niż 22 miejsca 66zł, równe lub powyżej 22 miejsca 98zł.

Radny p. Tomasz Kosek w związku z tym, że w Polsce masa całkowita zestawu wynosi 40t, zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie akapitu 3.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że są to pojazdy nienormatywne.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że są to pojazdy, które przewożą gabarytowe rzeczy.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że z wykazu wynika, że są 2 takie pojazdy.

Radny p. Tomasz Kosek poinformował, że chodzą głosy iż w obecnej sytuacji, jaka jest w kraju, firmy transportowe będą przenosić swoją działalność na przykład do Czech, ponieważ tam koszty prowadzenia firmy transportowej są o wiele niższe niż w Polsce.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że wystarczy przenieść do Mazowiecka, w którym jest dużo taniej.

Radny p. Tomasz Kosek odpowiedział, że w Czechach jest jeszcze taniej, niż w Mazowiecku.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że w ubiegłym roku mówił o tym. Odnosząc się do słów radnego p. Tomasza Koska poinformował, że jeśli będzie mała różnica, to nikt nie będzie przenosił firm.

Radny p. Tomasz Kosek odpowiedział, że jeśli ktoś ma 100 samochodów to przeniesie.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że podobnie jest z zakupami, jeśli ktoś robi większe to jedzie do Biedronki bo taniej, a jeśli tylko po chleb to pójdzie do netto, ponieważ nie ma kolejek.

Radny p. Tomasz Kosek odpowiedział, że jeśli ktoś przeniesie firmę to nie chodzi już o podatek od środków transportowych, tylko o inne rzeczy, które też są tam tańsze.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o podanie przykładu.

Radny p. Tomasz Kosek odpowiedział, że na przykład ZUS.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że ZUS musi płacić w Polsce.

Radny p. Tomasz Kosek odpowiedział, że będzie płacił tam, gdzie przeniesie firmę.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że będzie płacił tam, jeśli zmieni obywatelstwo.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że jeśli ma obywatelstwo polskie to zobowiązany jest płacić ZUS w Polsce.

Radny p. Tomasz Kosek odpowiedział, że jeśli pracuje w zagranicznej firmie, która ma tam siedzibę to obowiązuje go zagraniczne. 

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że jest to co innego i taka osoba musiałaby przerejestrować wszystko, również pracowników.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego p. Bogdan Andrzejczuk poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Komisja w głosowaniu jawnym, sześcioma głosami za, przy jednym wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego p. Bogdan Andrzejczuk poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych. Komisja w głosowaniu jawnym, sześcioma głosami za, przy jednym przeciwnym pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

(Projekty uchwał dołączono do protokołu.)

Ad.4.b

Wprowadzenia do tematu dokonał Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda.

Radny p. Ryszard oznajmił, że przedmiotowa uchwała jest na prośbę Burmistrza Miasta.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że został złożony wniosek.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą, o podanie uzasadnienia.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p Adam Libuda chce właśnie omówić projekt uchwały.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda poinformował, że teren 1 U-M jest terenem zabudowy usługowej i mieszkaniowej.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zapytał, pod który teren robiony jest miejscowy plan 1 U-M, czy 2MN.

Radny p. Radosław Bańkowski zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji, czy na terenie tym nie ma spadku.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska poinformowała, że jeden teren jest 1U-M, a drugi 2MN.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, co ma powstać na tym terenie.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że usługi.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że będzie tam duży budynek, w którym będą również mieszkania. Dodał, że Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski również o tym mówił.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że nie podawał takiej informacji.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji, ile szerokości ma działka oznaczona symbolem 1 U-M.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że nie jest to działka, tylko cały teren.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zaproponował, aby Zastępca Burmistrza Miasta p. Adam Libuda omówił projekt uchwały.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Adam Libuda poinformował, że jest to teren przy ul. Ostrowskiej od ul. Polowej w stronę ronda. Plan obejmuje obszar o powierzchni około 6,99 ha, który został podzielony praktycznie na pół po około 3,5 ha. Teren 1 U-M to zabudowa usługowa oraz mieszkaniowa jednorodzinna o powierzchni ok. 3,55 ha. Obszar 2 MN to zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna o powierzchni ok. 3,44 ha. Teren oznaczony symbolem 1 U-M ma minimalną powierzchnie biologicznie czynną  nie mniejsza niż 30% i powierzchnie sprzedaży do. 2000 m2. Jeśli chodzi o wysokość budynków to nieprzekraczalna wysokość budynku od poziomu terenu do kalenicy dachu:  usługowego, usługowo  mieszkalnego  do 12 m, mieszkalnego jednorodzinnego  do 10 m,  gospodarczego lub garażowego  do 6,0 m, jedna kondygnacja nadziemna, a ich architektura i geometria dachów powinna nawiązywać do budynków przeznaczenia podstawowego. Szerokość elewacji frontowej budynku usługowego od strony ulicy Ostrowskiej od 20 m do 120 m,  mieszkalno  usługowego  do 30 m,  mieszkalnego jednorodzinnego  do 20 m. Dla terenu oznaczonego na rysunku planu symbolem 2 MN plan ustala zabudowę mieszkaniową jednorodzinna oraz minimalną powierzchnię biologicznie czynna 40% powierzchni działki. Maksymalna wysokość budynku mieszkalnego jednorodzinnego  do 10,0 m, gospodarczy lub garażowy  do 6,0 m, jedna kondygnacja nadziemna, a ich architektura i geometria dachów powinna nawiązywać do budynków mieszkalnych. Szerokość elewacji frontowej budynku mieszkalnego plan przewiduje do 20,0 m. Obsługę komunikacyjną terenu zapewnia się z istniejących dróg publicznych tj. ulicy Ostrowskiej i ulicy Polowej. W celu zapewnienia warunków bezpieczeństwa, w projekcie planu wyznaczono strefę sanitarną cmentarza znajdującego się w sąsiedztwie obszaru opracowania oraz pas technologiczny napowietrznej linii elektroenergetycznej 15 kV wraz ze strefą ochronną. W § 12 wskazane zostały ograniczenia z tym związane – m.in. zakaz budowy nowych obiektów budowlanych z pomieszczeniami przeznaczonymi na stały pobyt ludzi, zakaz korzystania z wody do celów pitnych i gospodarczych z indywidualnych ujęć wody. W projekcie planu uwzględniono też potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami ustalając wprowadzenie rozwiązań umożliwiających poruszanie się tych osób, wydzielenie miejsc przeznaczonych do parkowania pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową zgodnie z obowiązującymi przepisami odrębnymi. Procedura opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego została przeprowadzona zgodnie z art. 17 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Burmistrz Miasta Zambrów na każdym etapie sporządzania planu zapewniał jawność i przejrzystość procedur planistycznych oraz udział społeczeństwa w pracach nad projektem. Był on dwukrotnie wyłożony do publicznego wglądu na okres przewidziany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w okresie każdego wyłożenia odbyła się dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu. W trakcie pierwszego wyłożenia do publicznego wglądu wpłynęło 5 uwag. Rozpatrywano je mając na względzie interes publiczny oraz interesy prywatne osób wnoszących uwagi, uwzględniając obowiązujące przepisy, w tym art.1 ust. 2 i 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jedną uwagę uwzględniono w całości, pozostałe cztery uwzględniono w części. Po uwzględnieniu uwag i naniesionych poprawkach projekt został wyłożony ponownie do publicznego wglądu.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że nikt nie przyszedł na dyskusję, ponieważ nie był znany termin.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda oznajmił, że podczas pierwszego wyłożenia były uwagi.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska zwróciła się z prośbą  o podanie powodu, dlaczego radny p. Ryszard Kaźmierczak uważa, że nikt nie wiedział o dyskusji.  

Radny p. Ryszard Kaźmierczak odpowiedział, że powodem były wakacje podczas których nikt nie interesował się tym tematem i nie przeglądał stron.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że ten kto jest zainteresowany tematem, to zawsze przyjdzie.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska oznajmiła, że nikt nie przyszedł, ponieważ uwagi zostały uwzględnione.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że na terenie 2 MN jest wolna przestrzeń, między strefa ochronną, a drogą i tam można by zbudować dom. Jednak teraz, właściciel tego terenu  nie zbuduje już domu  przy obecnym planie.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że za strefą ochronną można, a przed nie.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że są tam wolne miejsca, w których zmieściłby się dom i właściciel terenu żeby wiedział o powstaniu planu, mógłby być przeciwny.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że plan nie ma nic do rzeczy. Poinformowała, że sanepid stale wydawał negatywną opinię w stosunku do tego, że w strefie istnieją budynki i samo opracowanie planu nie nałożyło tej strefy, ponieważ cmentarz jest i my go nie ujmowaliśmy w planie, ani nie projektowaliśmy. Strefa ochronna wynika z przepisów i wynosi 50 metrów. Były swego czasu sytuacje, kiedy sanepid wydawał jednostkowo lub na podstawie jakiś zasad zgodę, że te budynki powstały. Natomiast z przepisów wynika, że strefa ochronna wynosi 50 metrów.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, ze jadąc w kierunku Warszawy do ronda na Sędziwuje jest tył cmentarza i tam znajdują się budynki dosyć blisko i będzie to samo co od
ul. Ostrowskiej czyli strefa ochronna.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że zgadza się.

Radny p. Radosław Bańkowski zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy są to budynki mieszkalne.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że tak.

Radny p. Tomasz Kosek poinformował, że mają one tyle lat co cmentarz.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że na terenach na których aktualnie nie ma grobów, w przyszłości mogą one powstać i będzie strefa ochronna.

Naczelnik Wydziały Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że był taki moment kiedy sanepid wydawał zgodę od rzędu grobów.

Rady p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, czy teraz sanepid wydaje decyzje odmowne.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że przepis mówi wprost, że mierzy się od granicy cmentarza, a nie od grobu.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że groby mogą powstać do granicy cmentarza.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że cmentarz jest w takich granicach i w tych granicach mogą powstać groby. Poinformowała, że po drugiej stronie cmentarza też jest zabudowa bliżej.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że to cmentarz parafialny.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że nie ma to znaczenia, ponieważ on też jest czynny, taka sama sytuacja dotyczy obu cmentarzy.  Poinformowała, że z rozmów nie uzgodnieniowych w sanepidzie wynika, że w przygotowaniu są  przepisy, które miałyby tą sytuację w jakiś sposób zmienić.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie co będzie dalej, ponieważ sanepid wyraża negatywną opinię, a rada pozytywną.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że nie można nakazać rozbioru budynków, ponieważ gdybyśmy próbowali zlokalizować cmentarz to byłaby nasza wina, bo budynki już są.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, ile lat temu konstruowane były przepisy.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że przepisy są z 1959 roku, tylko w różny sposób były interpretowane.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że na nowym cmentarzu odległość można by przesunąć i byłoby zgodnie z przepisami.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że w taki sposób prawdopodobnie powstały istniejące budynki. Dodała, że w tej chwili interpretacja jest już inna.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że dla miasta jest dobrze, ponieważ jest luz. Jednak jest to trochę nielogiczne.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że przepis jest jednoznaczny, od granicy cmentarza 50 metrów.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak odnośnie terenu 1 U-M poinformował, że Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski wspominał o powstaniu budynku prawdopodobnie 100 metrowego.

Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że było to zapisane we wniosku.

Radny p. Henryk Rykaczewski oznajmił, że cmentarz za kilka lat może posuwać się w stronę Sędziwuj.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że cmentarz ma określone granice. Poinformowała, że za cmentarzem jest już zabudowa i nie ma on możliwości przesunięcia.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że chyba że ktoś wykupi wszystkie domy
i wtedy będzie 50 metrów odległości i będzie mógł powiększyć.

Radny p. Radosław Bańkowski zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, kto może składać wniosek o zmianę planu.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że każdy.

Radny p. Radosław Bańkowski zapytał co w przypadku, kiedy wobec osób toczą się sprawy spadkowe.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że nie ma to znaczenia i każdy może wystąpić z wnioskiem o opracowanie planu.

Radny p. Radosław Bańkowski zapytał, jaki  jest czas oczekiwania.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że jeśli będzie decyzja o podjęciu uchwały no to może być od razu.

Radny p. Radosław Bańkowski zwrócił się z prośba o określenie czasu w przybliżeniu.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska zapytała, czy chodzi też o opracowanie planu.

Radny p. Radosław Bańkowski odpowiedział, że tak.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że jeżeli zostanie podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu, to od uchwalenia jest to około 10 miesięcy.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego p. Bogdan Andrzejczuk poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania części miasta Zambrów w rejonie ulic: Ostrowskiej i Polowej. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

(Projekt uchwały odłączono do protokołu.)

Ad.4.c

Wprowadzenia do tematu dokonał Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska poinformowała, że plan jest ten sam, a zmiana dotyczy innego terenu.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy na tym terenie jest za blisko budynek.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska poinformowała, że jest to teren na SP4.

Radny p. Cezary Witkowski oznajmił, że jeśli ktoś skorzysta z tego planu, to jest za.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda poinformował, że jest to teren
ul. Konopnickiej i Pileckiego w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru, na którym był zmieniany plan ostatnio. Obowiązujący plan na tym terenie jest od 2006 roku, wówczas plan przewidywał zagospodarowanie działek, które leżą przy nowej drodze, jest to taki sięgacz oznaczony symbolem 02KD.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy teren jest za strażą.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że z ul. Pileckiego trzeba skręcić w lewo.

Radny p. Radosław Bańkowski zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy są to tereny za szkołą.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że idąc od ul. Pileckiego tereny są przed szkołą.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda poinformował, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta Zambrowa w części obejmującej obszar położony w obrębie ulic: Podedwornego i Konopnickiej uchwalony uchwałą Nr 223/XLVI/06 Rady Miasta Zambrów z dnia 23 października 2006r., zmieniony Uchwałą Nr 224/XXXVIII/2022 Rady Miasta Zambrów z dnia 20 września 2022r. wyznaczył tereny pod zabudowę mieszkaniową i usługową, określił zasady ich zagospodarowania i możliwości podziału. Na terenie oznaczonym symbolem 3 MN , od strony drogi dojazdowej oznaczonej symbolem 02 KD, zlokalizowane są działki o niewielkiej głębokości, które zgodnie z ustaleniami planu nie mogły być zagospodarowane samodzielnie. Powinny one powiększyć działki, które były i są dostępne od ul. Konopnickiej, jednakże od czasu uchwalenia planu nie doszło do realizacji ustaleń planu. Natomiast właściciel działek nr nr 556, 557/15, 557/14 nie mógł zrealizować swoich zamierzeń inwestycyjnych ze względu na wyżej opisane ustalenia planu i wnioskował o ich zmianę. Zasadnym było umożliwienie właścicielowi realizacji inwestycji na terenie dotychczas niezagospodarowanym, co jednocześnie pozwoli na uporządkowanie terenu. Wymagało to dokonania zmiany planu w zakresie obejmującym teren oznaczony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 7 MN-U i część terenu oznaczonego symbolem 3 MN. Przy sporządzeniu projektu zmiany planu uwzględniono prawo własności. Procedura opracowania miejscowego planu umożliwiła udział społeczeństwa przy sporządzaniu projektu zmiany planu. Był on wyłożony do publicznego wglądu na okres przewidziany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w okresie wyłożenia odbyła się dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie zmiany planu. W trakcie wyłożenia do publicznego wglądu wpłynęła jedna uwaga, która dotyczyła zmniejszenia nieprzekraczalnej linii zabudowy od strony Szkoły Podstawowej Nr 4. Celem zmiany planu było umożliwienie zagospodarowania działek dostępnych z drogi wewnętrznej oznaczonej symbolem 02 KD, o co wnioskowali właściciele gruntów.

Radny p. Radosław Bańkowski zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji, czy na w/w terenie nie trwa aktualnie budowa.

Zasępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział na tym terenie nie.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska poinformowała, że budowa odbywa się na terenie z drugiej strony szkoły.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda oznajmił, że uwaga nie została uwzględniona.

Radny p. Zbigniew Kulesza zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy na terenie oznaczonym czerwonymi liniami, mają być wyłącznie usługi.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że usługi powinny być od strony ulicy. Jednak jest opisane dla całego terenu, że dopuszcza się usługi w każdym miejscu.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że z przodu można mieć dom, a z tyłu otworzyć mały zakład mechaniczny.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego p. Bogdan Andrzejczuk poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Zambrowa w części obejmującej obszar położony w obrębie ulic: rtm. W. Pileckiego i Konopnickiej. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

(Projekt uchwały dołączono do protokołu.)

Ad.4.d.

Wprowadzenia do tematu dokonał Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda. Poinformował, że w dniu 22 maja 2018r. Rada Miasta Zambrów podjęła Uchwałę Nr 225/XL/2018 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Zambrów obejmującego obszar położony w obrębie ulic: Wądołkowskiej, Lipowej i Ogrodowej. Obszar opracowania obejmuje powierzchnię ok.28 ha. Na terenie objętym projektem planowana była zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, wielorodzinna, a także inwestycje celu publicznego- przedszkole, drogi publiczne. Po wstępnych konsultacjach z właścicielami gruntów położonych na przedmiotowym obszarze wpłynęły liczne protesty, które dotyczyły głównie planowanych dróg. Dalsza procedura opracowywania planu zagospodarowania przestrzennego wbrew woli właścicieli gruntów jest nieuzasadniona. Dodatkowym argumentem do przerwania opracowania są koszty, jakie będzie musiało ponieść Miasto Zambrów po uchwaleniu projektu planu, związane z nabyciem gruntów pod drogi, w przypadku gdy właściciel dokona podziału nieruchomości zgodnie z ustaleniami planu.

Radny p. Zbigniew Kulesza zwrócił się z prośba o udzielenie informacji, czy wpłynęło dużo wniosków od właścicieli gruntów.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że wpłynęło dosyć dużo wniosków. W momencie, kiedy zrobiony był orientacyjnie wstępny kawałek, to okazało się że ludzie nie chcą ani dróg ani funkcji usługowych.

Radny p. Zbigniew Kulesza oznajmił, że wydawało się iż jest duże zainteresowanie.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy droga zostanie wykonana.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że tak droga będzie, ponieważ teren się rozwija i plan miał go uporządkować. Poinformował, że podpisana została umowa, mamy wykonawcę oraz projektanta.

Radny p. Cezary Witkowski zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy droga będzie szła środkiem.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że tak.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że jeśli jest plan i nie ma dróg, to nikt nie będzie się budował, ponieważ nie będzie prosił sąsiada, żeby ten udostępnił mu przejazd. Jeśli są drogi, to wtedy ludzie budują domy. Przykładem jest droga jadąc od ul. Podedwornego w prawo do ul. Białostockiej to powstała nowa droga i zaczęły powstawać domy. Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że żeby plan był uchwalony, to nie trzeba wykupywać drogi.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że jeżeli właściciel dokona podziału, to składa wniosek do Burmistrza Miasta o wykup.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Danuta Łapińska poinformowała, że wtedy przechodzi na własność.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że wtedy Burmistrz zapłaci za drogę.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że są to miliony, przykładem jest ul. Grabowska.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że tam jest łatwiej ponieważ, jeśli na jednej działce jest dwóch lub trzech właścicieli i rozmawiają sobie, że wytypują drogę i Burmistrz Miasta musi wykupić.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że co by nie było to i tak kosztuje miliony przy takich drogach, które są robione.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że na ul. Polnej Burmistrz Miasta będzie musiał zapłacić za drogę, ponieważ jest dwóch braci, którzy podzielą to na działki.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że nie ma znaczenia czy jest dwóch czy dziesięciu właścicieli.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że w przypadku dziesięciu jest inaczej.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda poinformował, że jeśli chodzi o plan to nie.

Radny p. Zbigniew Kulesza zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, o jakiej drodze wspomniał radny p. Ryszard Kaźmierczak.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak odpowiedział, że ul. Polna, Grabowska i 71PP.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska poinformowała, że tam jest problem, ponieważ kawałek drogi przechodzi na własność i jest to służebność, żeby do tego kawałka dojechać.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji, dotyczącej kosztów tego planu.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Przestrzennej p. Danuta Łapińska odpowiedziała, że około
 20 tys. zł.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie odstąpienia od sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Zambrów obejmującego obszar w obrębie ulic: Wądołkowskiej, Lipowej i Ogrodowej. Komisja w głosowaniu jawnym, jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

(Projekt uchwały dołączono do protokołu.)

Ad.3.

Wprowadzenia do tematu dokonał Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zapytał, czy powstanie sala gimnastyczna przy SP3.

Radny p. Tomasz Kosek poinformował, że kilka razy były podejmowane próby, ale niestety nie otrzymaliśmy środków.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że na tereny inwestycyjne Burmistrz Miasta otrzymał środki.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda oznajmił, że Polski Ład jest na wszystko.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o podanie powodu, przebudowy drogi
ul. Bema.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że chodzi o kanalizację deszczową.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak stwierdził, że nie było przewidziane, że w ciągu 10 lat powstanie taka ilość bloków.

Radny p. Tomasz Kosek zapytał, kiedy była robiona ta droga.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że w latach 90tych.

Radny p. Tomasz Kosek poinformował, że w tamtych latach trudno było przewidzieć, że teren ten tak się rozwinie.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że ktoś to zaniedbał i niszczona teraz będzie dobra droga.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda oznajmił, że dobra jeśli chodzi o nawierzchnię.

Radny p. Tomasz Kosek poinformował, że nawierzchnia drogi nie jest już dobra, zjeżdżając z ronda jest dziura na dziurze.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda oznajmił, że to iż droga ma dobrą nawierzchnię, nie znaczy że jest dobra. W projektach jest rozwiązanie oświetlonych przejść dla pieszych i specjalne zwężenie jezdni przed przejściem, żeby wymusić zwolnienie pojazdu. Jednak nie zmienia to faktu, że impulsem do tego wszystkiego była kanalizacja przeciwdeszczowa.

Radny p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, kiedy droga będzie zrobiona.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że jeśli otrzymamy środki.

Radny p. Tomasz Kosek oznajmił, że do tego czasu  nawierzchnia się pogorszy.  Poinformował, że rozbudowuje się ta część miasta i dużo transportu przejeżdża ta ulicą.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że dlatego trzeba przewidywać takie rzeczy.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda poinformował, że ul. Białostocka
i ul. Pileckiego zostały tak przewidziane, że z sąsiedzkich terenów będzie można odprowadzać wodę do kanalizacji deszczowej.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej budowy na ul. Białostockiej.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że jest już podpisana umowa.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośba o wyjaśnienie jaki jest plan z tyłu za trwającą inwestycją, jadąc w kierunku Białegostoku za halami jest droga i tam są te tereny.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że budownictwo jednorodzinne. Poinformował, że będą zrobione tam sięgacze, aby jak najbardziej wykorzystać ten teren.

Radny p. Zbigniew Kulesza zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, czy za Biedronką na ul. Papieża Jana Pawła II, będzie również budownictwo jednorodzinne.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak oznajmił, że powstaną bloki.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że nie mogą powstać tam bloki. Poinformował, że bloki mogłyby powstać w przypadku, kiedy wybudowana zostanie ulica, która aktualnie jest budowana. Warunki zabudowy na kolejny blok mogłyby być wydane pod warunkiem, że ten nowy blok będzie skomunikowany z ul. Jana Pawła II a nie z ul. Białostocką, ponieważ przy ul. Białostockiej nie ma tak wysokiej zabudowy.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak poinformował, że na portalu internetowym jest ogłoszenie, w którym napisane jest, że można tam zbudować wszystko.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda zapytał, czy chodzi o tereny za Kościołem za 9 mln zł.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak odpowiedział, że tak.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda poinformował, że nie ma tam planu.

Radny p. Radosław Bańkowski zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji, dotyczącej obszaru tego terenu.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że teren ma 60 arów.

Radny p. Radosław Bańkowski zwrócił się z prośba o wyjaśnienie jak ma się inwestycja budowy ronda w Długoborzu, do budowy obwodnicy miasta.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że złożony został wniosek do Rządowego Programu Rozwoju Dróg i z tego otrzymalibyśmy tylko 60% i miasta nie byłoby stać na wykonanie tej inwestycji. Złożony został też wniosek do Polskiego Ładu w którym dofinansowanie jest 90%, niestety nie załapaliśmy się na to. Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda poinformował, że jest to potężna inwestycja, ale niepewna, ponieważ nie jest znany przebieg obwodnicy.

Radny p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, kto podejmie ostateczną decyzję w sprawie obwodnicy.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że miasto może wyrazić wyłącznie swoją opinię.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie ostatniego punktu przedłożonej informacji, dotyczącego odrzuconego wniosku.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że składając wniosek szukamy różnego dofinansowania i w tym finansowaniu nie dostaliśmy, ale dostaliśmy z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Radny p. Zbigniew Kulesza zwrócił się z prośba o wyjaśnienie jak daleko będzie sięgać droga.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że od ronda, mijając hale jeszcze 50 metrów.

Ad.5.

Radny p. Zbigniew Kulesza zwrócił się z prośba o udzielenie informacji, do kogo trzeba zgłosić się w celu wynajęcia pomieszczenia  w galerii na ul. Białostockiej.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że nie posiada takiej informacji.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji, dotyczącej ul. Konopnickiej 4.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że w przyszłym tygodniu ogłoszony zostanie przetarg na wyłonienie projektanta.

Radny p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie spadku ceny, ścieżki rowerowej do Czerwonego Boru.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że plan został zmniejszony i ścieżka będzie bez kładki.

Radny p. Tomasz Kosek zwrócił się z prośba o wyjaśnienie, czy prace trwające nad zalewem związane są z budową basenu zewnętrznego.

Zastępca Burmistrza Miasta Zambrów p. Adam Libuda odpowiedział, że tak.

Radny p. Zbigniew Kulesza zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy miasto ma jakieś przepisy w związku z przetrzymywaniem węgla.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że najpierw podjęta musi być ustawa sejmowa.

Radny p. Ryszard Kaźmierczak zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji, jakie jest planowane rozwiązanie tematu węgla.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że wybrany jest skład opału, z którym podpisana zostanie umowa.

W związku z wyczerpaniem wszystkich punktów objętych porządkiem posiedzenia Przewodniczący Komisji p. Bogdan Andrzejczuk podziękował za udział i zamknął posiedzenie komisji.

     Protokołowała                                           Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego

 Aleksandra Zaleska                                                              Bogdan Andrzejczuk


Lista obecności:

1. Bogdan Andrzejczuk

2. Radosław Bańkowski

3. Ryszard Kaźmierczak

4. Tomasz Kosek

5. Zbigniew Kulesza

6. Henryk Rykaczewski

7. Cezary Witkowski


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Anna Skarzyńska

Data wytworzenia:
24 lip 2023

Osoba dodająca informacje

Anna Skarzyńska

Data publikacji:
24 lip 2023, godz. 10:57

Osoba aktualizująca informacje

Anna Skarzyńska

Data aktualizacji:
24 lip 2023, godz. 10:57