Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 22/21

P r o t o k ó ł  Nr 22/21

posiedzenia Komisji Budżetowej Rady Miasta Zambrów odbytego w dniu 25.10.2021 r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów pokój 214 w godzinach 13:15 – 13:40.

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

  1. 6 - ciu członków Komisji                                          - wg załączonej listy obecności
  2. Burmistrz Miasta Zambrów                                      - p. Kazimierz Dąbrowski
  3. Skarbnik Miasta Zambrów                                        - p. Barbara Gardocka
  4. Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej         - p. Halina Brulińska

                                  

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia.
  3. Opinia Komisji dotycząca projektów uchwał w sprawie:
    1. zmian w budżecie Miasta Zambrów na 2021 r.;
    2. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości;
    3. określenia stawek podatku od środków transportowych.
  4. Informacja dotycząca kosztów funkcjonowania Systemu Gospodarowania Odpadami Komunalnymi i wysokości opłat ponoszonych przez mieszkańców Miasta Zambrów.
  5. Sprawy różne.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski. Powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu.  Przewodniczący Komisji stwierdził prawomocność posiedzenia i poinformował, że uczestniczy w nim sześciu członków Komisji.

Ad. 1.

Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski odczytał proponowany porządek posiedzenia Komisji. Zaproponował, aby pkt. 4 był realizowany przed pkt. 3. W związku
z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji uznał, iż proponowany porządek posiedzenia jest przyjęty.

Ad. 2.

Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski zapytał, czy są uwagi do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski poddał pod głosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących przyjęła protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad. 3.

Wprowadzenia do tematu dokonała Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska. Poinformowała, że przedłożona informacja została przygotowana za okres od stycznia do sierpnia. Następnie Naczelnik przedstawiła szacunek w skali roku. Poinformowała, że zwiększa się ilość odbieranych odpadów komunalnych. Średnia ilość odbieranych odpadów wynosi 664 ton na miesiąc. Następnie przedstawiła koszty funkcjonowania systemu. Naczelnik poinformowała, że budżet w bieżącym roku zbilansuje się.

Radny p. Jarosław Zalewski zapytał dlaczego kwota 180 000. 00 zł wydatkowana w ubiegłym roku jest ujęta w pkt. 2

W tym temacie wywiązała się dyskusja.

Radna p. Anna Chętnik zwróciła się z pytaniem o powód zaległości.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że wystawiane są tytuły wykonawcze, jednak bardzo często zdarza się, że z Urzędu Skarbowego przekazywana jest informacja, że nie są w stanie ściągnąć zadłużenie.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski podziękował Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halinie Brulińskiej za udział
w posiedzeniu Komisji oraz zaproponował przejście do kolejnego punktu porządku posiedzenia Komisji.

Ad. 4. a

Wprowadzenia do tematu dokonała Skarbnik Miasta p. Barbara Gardocka. Omówiła zaplanowane zmiany w budżecie Miasta Zambrów na 2021 rok zarówno po stronie dochodów jak i wydatków.  Zmniejsza się plan dochodów budżetowych o kwotę 2.701.435,33 zł., w tym: plan dochodów bieżących zwiększa się o kwotę 2.002.582,67 zł, plan dochodów majątkowych zmniejsza się o kwotę 4.704.018,00 zł. Zmniejsza się plan wydatków budżetowych o kwotę 2.701.435,33 zł. w tym: plan wydatków bieżących zwiększa się o kwotę 998.564,67 zł, plan wydatków majątkowych zmniejsza się o kwotę 3.700.000,00 zł. Deficyt budżetu w kwocie 5.484.382,58 zł pokrywa się nadwyżką budżetu z lat ubiegłych w kwocie 5.153.356,45 zł.
i przychodami z niewykorzystanych środków na rachunku bieżącym budżetu, wynikających
z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach w kwocie 331.026,13 zł. Budżet po dokonanych zmianach wynosi: plan dochodów ogółem - 114.388.555,86 zł., w tym: plan dochodów bieżących - 106.880.731,98 zł, plan dochodów majątkowych - 7.507.823,88 zł, plan wydatków ogółem - 119.872.938,44zł., w tym: plan wydatków bieżących - 104.639.207,70 zł. plan wydatków majątkowych - 15.233.733,74 zł.

W związku z brakiem uwag,  Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Zambrów na 2021 r. Komisja w głosowaniu jawnym 4 głosami za, bez głosów przeciwnych oraz przy 2 wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

(projekt uchwały dołączono do protokołu)

Ad. 4. b

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że Wysoka Rada uchwałą Nr 58/XXII/2019 z dnia 22 października 2019 r. podwyższyła stawki podatku od nieruchomości. Wyjaśnił, że stawki proponowane przez Ministerstwo Finansów są znacznie wyższe niż lokalne. Burmistrz Miasta wskazał, że jest świadomy, że to nie jest najlepszy czas na podwyżki, ale są one nieuniknione. Rozważane były dwa warianty naliczania stawki podatku. Ostatecznie ustalono sposób naliczania w wysokości 0,85 % stawki Ministerstwa Finansów. Przy 100 % ściągalności podatków budżet miasta przy proponowanych stawkach zyska 304 977 55 zł. Następnie Burmistrz Miasta przedstawił propozycje zmiany wysokości podatków od nieruchomości. Poinformował, że na Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej radni prosili o wskazanie stawek podatku w ościennych miastach. W związku z powyższym Burmistrz Miasta przedstawił stawki podatku obowiązujące w Łomży, Kolnie oraz Wysokim Mazowiecku. Jednocześnie wskazał, że nie powinno się porównywać samorządów ponieważ są na różnym poziomie zamożności. Miasto Zambrów nie jest bogatym miastem.

Radny p. Jarosław Zalewski powiedział, że należy zastanowić się nad zmniejszeniem pułapu procentowego z 0,85 % na 0,75 %.

Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski powiedział, że podatki zawsze były trudnym tematem zarówno dla samorządu oraz społeczności. Jednak trzeba mieć na względzie, że wydatki samorządu rosną, presja płacowa, ponadto rosną koszty zakupów, remontów, oraz inwestycji. Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że aby utrzymać możliwość wydatków osobowych oraz tempo inwestycji należy podwyższyć podatki. Obniżenie podatku z 0,85 % na 0,75 % spowoduje obniżenie stawek podatku. Przewodniczący Komisji przypomniał, że pełnienie funkcji radnego to nie tylko zaszczyt, ale również podejmowanie trudnych decyzji.

Radny p. Jarosław Zalewski powiedział, że stawki podatku od nieruchomości od budynków lub ich części mieszkalnych – 0,76 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej są zbyt wysokie.

Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski odpowiedział, że propozycja podatku dla mieszkańców budynków wielomieszkaniowych posiadających mieszkania 50 m² to podwyżka w 50 gr miesięcznie. Ponadto zwrócił uwagę, że samorząd miasta traci subwencje ponieważ stawka podatku w mieście jest znacznie niższa niż proponowana przez Ministra Finansów.

Skarbnik Miasta p. Barbara Gardocka powiedziała, że w ubiegłym roku samorząd miasta stracił 1 200 000,00 zł w skali roku.

W związku z brakiem dalszych uwag,  Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Komisja w głosowaniu jawnym, 4 głosami za, bez głosów przeciwnych oraz przy 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

(projekt uchwały dołączono do protokołu)

Ad. 4. c

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że projekt uchwały został przygotowany w oparciu o ustawę o podatkach
i opłatach lokalnych. Stawka podatku od środków transportowych została wyznaczona
w wysokości 60 % stawki Ministra Finansów nie mniej niż 5 % oraz nie więcej niż 10 %. Burmistrz Miasta przedstawił proponowane stawki podatku od środków transportowych. Następnie przedstawił stawki podatku obowiązujące w sąsiednich miastach.

W związku z brakiem uwag,  Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych. Komisja w głosowaniu jawnym, 4 głosami za, bez głosów przeciwnych oraz przy 2 głosach wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

(projekt uchwały dołączono do protokołu)

Ad. 5.

Radna p. Anna Chętnik zwróciła się z pytaniem jakie argumenty przemawiały nad wyborem nazwy nowo wybudowanej ulicy.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że jeżeli Radna ma swoje propozycje to oczywiście może je zgłosić.

Radna p. Anna Chętnik przypomniała, że zwracała się z prośbą o montaż dodatkowego lustra  przy wyjeździe  z parkingu na ul. Grunwaldzkiej.

W związku z wyczerpaniem wszystkich tematów objętych porządkiem posiedzenia Przewodniczący Komisji p. Zbigniew Korzeniowski podziękował za udział, następnie zamknął posiedzenie Komisji.

                           Protokołowała                                                                    Przewodniczący Komisji

Karolina Kulesza                                                                   Zbigniew Korzeniowski


Lista obecności:

  1. Zbigniew Korzeniowski
  2. Agnieszka Ogórkowska
  3. Anna Chętnik
  4. Tomasz Kosek
  5. Jacek Olszewski
  6. Jarosław Zalewski

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Anna Skarzyńska

Data wytworzenia:
29 lis 2021

Osoba dodająca informacje

Anna Skarzyńska

Data publikacji:
29 lis 2021, godz. 14:34

Osoba aktualizująca informacje

Anna Skarzyńska

Data aktualizacji:
29 lis 2021, godz. 14:34