Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 16

P r o t o k ó ł  Nr 16/20

posiedzenia Komisji Kultury i Oświaty Rady Miasta Zambrów odbytego w dniu 17.11.2020 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów pokój 214 w godzinach 14:00 – 16:00.

 

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

 

  1. 7 - miu członków Komisji                                          - wg załączonej listy obecności
  2. Burmistrz Miasta Zambrów                                      - p. Kazimierz Dąbrowski
  3. Skarbnik Miasta Zambrów                                        - p. Barbara Gardocka
  4. Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej         - p. Halina Brulińska
  5. Radca Prawny                                                                      - p. Krzysztof Kapitan

 

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.
  3. Opinia Komisji dotycząca projektów uchwał w sprawie:
    1. metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik;
    2. ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
    3. uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024;
    4. uchwalenia budżetu miasta Zambrów na 2021 r.
  4. Sprawy różne.

 

Posiedzenie otworzyła i prowadziła Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek. Powitała członków Komisji oraz zaproszonych gości wymienionych we wstępie protokołu. Stwierdziła prawomocność posiedzenia i poinformowała, że uczestniczą w nim wszyscy członkowie Komisji.

Ad. 1.

Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek odczytała proponowany porządek posiedzenia Komisji. W związku z brakiem uwag, Przewodnicząca Komisji uznała, iż proponowany porządek posiedzenia Komisji jest przyjęty.

Ad. 2.

Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek zapytała, czy są uwagi do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag, Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek poddała pod głosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących przyjęła protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad. 3. a, b

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku stwierdziła nieważność uchwały Nr 106/XX/2020 w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz uchwały Nr 107/XX/2020 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik. Następnie Burmistrz Miasta zwrócił się z prośbą do Radcy Prawnego p. Krzysztofa Kapitana oraz Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej
p. Haliny Brulińskiej o przedstawienie poprawionych projektów uchwał.

Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku uchwałą z dnia 26 października 2020 r. stwierdziła nieważność uchwały Nr 106/XX/2020 w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz uchwały Nr 107/XX/2020 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik. W uchwale w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik zarzucono, że uregulowania zawarte w § 1 ust. 2 i 3 uchwały nie odpowiadają żadnej z metod ustalenia opłaty przewidzianych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przy ustalaniu stawki miesięcznej za gospodarowanie odpadami intencją było wskazanie stawki za mieszkańca w zależności od ilości osób zamieszkałych w danym lokalu. W lokalach zamieszkałych przez jedną osobę ustalono miesięczną stawkę w wysokości 30 złotych. Opłata dla nieruchomości zamieszkałych przez 2 osoby wynosi 50 złotych, co w przeliczeniu na mieszkańca wynosi 25 zł na osobę. Taka sama stawka, po przeliczeniu na osobę, obowiązuje na nieruchomościach zamieszkałych przez co najmniej 3 osoby, z zastrzeżeniem, że nie pobiera się jej za czwartą i kolejne osoby zamieszkujące nieruchomość. Skutkuje to tym, iż opłata za gospodarowanie odpadami nie przekroczy 75 zł za nieruchomość. Wątpliwości RIO budzi ustalenie stawek opłaty od lokali niezamieszkałych w budownictwie wielorodzinnym. Ponadto, RIO wskazała, że Rada Miasta Zambrów powinna określić stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi „jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny”. RIO zakwestionowała również, wysokość stawki za pojemnik określoną w § 2 pkt 2 uchwały, która przekracza wysokość maksymalną wynikającą z art. 6k ust. 2a pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustalenie zawarte w § 2 pkt 3 uchwały, która zawiera jedynie zapis o „wysokości stawek proporcjonalnej do wielkości pojemnika i stawek ustalonych”, w pkt 1 i 2. Radca Prawny wyjaśnił, że powyższe uwagi pośrednio odnoszą się do uchwały w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ponieważ uchwała ta musi odzwierciedlać przyjętą przez Radę Miasta Zambrów metodę ustalania opłaty. Zdaniem RIO wzór deklaracji sugeruje również, że opłatę należy zaokrąglić do pełnych złotych, co nie odpowiada dyspozycji zawartej w art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Radna p. Barbara Laszuk przypomniała, że przy procedowaniu ww. uchwał Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan wydał opinię, iż nie powinna być ustalona opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi od lokali niezamieszkałych w budownictwie wielorodzinnym.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska poinformowała, że przy ustalaniu stawki opłaty od lokali niezamieszkałych w budownictwie wielorodzinnym spodziewano się, że Regionalna Izba Obrachunkowa może to zakwestionować. Jednak sugerowano się zapisami wcześniej obowiązującym, gdzie były pobierane opłaty. Przygotowując obecne projekty uchwał wybrano dwie metody ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: od jednego mieszkańca, tj. iloczyn stawki opłaty i ilości osób zamieszkujących oraz od gospodarstwa domowego w którym zamieszkuje czterech i więcej osób, gdzie ustalona jest jedna stawka. Stawka od jednej osoby ustalona została w wysokości 30 zł, zaś od gospodarstwa domowego 100 zł. W związku z uwagami RIO wynikła potrzeba ponownego przeanalizowania ustalonych uprzednio rozwiązań, zostały zmienione stawki opłat. Na wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wpłynęło: nienaliczanie opłaty za lokale niezamieszkałe, zwiększanie się ilości odpadów, zmiana opłaty za pojemnik i worek oraz zaległości w opłatach z lat poprzednich.

Radny p. Jarosław Zalewski zapytał, czy w poprzednim roku była ustalona ryczałtowa opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że opłata była ryczałtowa, niezależna od ilości zebranych odpadów.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała, z czego wynika kwota 6 000 000,00 zł.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że kwota z przetargu wynosi 5 535 718,34 zł rocznie. Dodatkowym wydatkiem jest koszt obsługi sytemu, który wynosi 230 000,00 zł, co daje 5 765 718,34 zł. Ponadto zaplanowana została rezerwa, która zabezpieczy nieprzewidziane w systemie wydatki.

Radna p. Barbara Laszuk powiedziała, że stawka od jednej osoby powinna zostać ustalona
w wysokości 25 zł. Zdaniem Radnej przy takiej stawce system powinien się zbilansować.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska zapewniła, że przy stawce w wysokości 25 zł za osobę system się nie zbilansuje. Koszty wzrosły m.in. w związku z niepobieraniem opłaty za lokale niezamieszkałe w budownictwie wielorodzinnym.

Radna p. Barbara Laszuk zapytała w jaki sposób będą weryfikowane lokale niezamieszkałe.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska poinformowała, że zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości zobowiązany zgłosić w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. Zarządca nieruchomości będzie weryfikował oświadczenia złożone przez mieszkańców np. poprzez ilość zużytej wody.

Radna p. Barbara Laszuk powiedziała, że proponowana podwyżka opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest drastyczna.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że jest świadomy, iż to duża podwyżka opłat. Jednocześnie wskazał, że dotychczasowe stawki były niewielkie. Zapewnił, że zostaną przeprowadzone akcje informacyjne dla mieszkańców odnośnie nowych stawek za odpady.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zwróciła się z pytaniem, w jaki sposób będą naliczane opłaty dla przedsiębiorców.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że opłaty będą ustalane w zależności od branży.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zawnioskowała, aby stawka opłaty za jedną osobę została zmieniona na 25 zł.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska wyjaśniła, że w przypadku zmniejszenia stawki opłaty system nie zbilansuje się.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że przy stawce 25 zł system nie zbilansuje się. Jednocześnie zapewnił, że w przypadku uzyskania rezerwy, zostanie ona przeznaczona na ulgi dla mieszkańców.

Radny p. Jarosław Zalewski zwrócił się z pytaniem, czy Urząd Miasta posiada informacje o kosztach PGK Sp. z o.o.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że co roku Prezes PGK Sp. z o.o. p. Mieczysław Kaczyński przekazuje sprawozdanie finansowe.

W związku z brakiem dalszych uwag, Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik. Komisja w głosowaniu jawnym 4 głosami za, bez głosów przeciwnych oraz przy 3 głosach wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Komisja w głosowaniu jawnym 5 głosami za, bez głosów przeciwnych oraz przy 2 głosach wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

(projekty uchwał dołączono do protokołu)

Ad. 3. c

Wprowadzenia do tematu dokonała Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka. Poinformowała, że Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Zambrów została sporządzona na lata 2021 - 2024, ponieważ planowane jest zaciągnięcie kredytu długoterminowego, który będzie spłacany do 2024 r. Prognoza na 2021 r. została sporządzona na podstawie danych zawartych w projekcie budżetu Miasta Zambrów na 2021r. Prognozę na trzy kolejne lata sporządzono przy założeniu, że dochody bieżące i wydatki bieżące będą rosły o 2,0% każdego roku. Dochody zaplanowane na 2021 r. w kwocie 13 052 193,00 zł składają się m.in. z: dotacji Funduszu Dróg Samorządowych na budowę czterech dróg w kwocie 2 921 596,00 zł, dotacji ze środków europejskich na tereny inwestycyjne przy ul. Białostockiej w kwocie 2 100 597,00 zł i dotacji na projekt „Rewitalizacja Koszar AWP 54 i 58” w kwocie 1 700 000,00 zł. Ponadto planowane są wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności w kwocie 130 000,00 zł. Według szacunków dochody ze sprzedaży mienia komunalnego wyniosą 6 200 000,00 zł. Składać się one będą ze sprzedaży gruntów na terenach przemysłowych znajdujących się przy ul. Białostockiej w kwocie 5 600 000,00zł, trzech działek w rejonie ulic: Sadowej, Pileckiego i działki przy ul. Spacerowej oraz lokali mieszkalnych. Zaciągnięty w 2018 r. kredyt długoterminowy w rachunku bieżącym budżetu miasta w kwocie 5 000 000,00 zł zostanie spłacony w 2020 r. W 2021r. planowane jest zaciągniecie nowego kredytu w kwocie 5 000 000,00 zł w rachunku bieżącym budżetu miasta. Skarbnik Miasta Zambrów poinformowała, że wystąpiła ujemna nadwyżka budżetowa. W 2021 r. będą mniejsze dochody bieżące niż wydatki bieżące. W załączniku Nr 2 zaplanowane zostały dwa przedsięwzięcia: projekt „Dobry start w przyszłość dla szkół podstawowych w Zambrowie” oraz budowa drogi pomiędzy ul. Pileckiego, a ul. Białostocką. Inwestycja ta będzie realizowana pod warunkiem podpisania umowy o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych w wysokości 60 %.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zwróciła się z pytaniem o wysokość oprocentowania planowanego kredytu długoterminowego.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka odpowiedziała, że obecna umowa z bankiem kończy się w tym roku. W związku z powyższym istnieje potrzeba podpisania nowej umowy, podniesiono oprocentowanie do 1,6%. Wyjaśniła, że jest to kredyt wygodny dla samorządu, gdyż każda wpłata zmniejsza oprocentowanie.

W związku z brakiem dalszych uwag, Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

 (projekt uchwały do protokołu)

Ad. 3. d

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że budżet Miasta Zambrów na 2021 r. został przygotowany w oparciu o uchwałę nr 21/V/19 Rady Miasta Zambrów z dnia 19.02.2019 r. w sprawie określenia zadań inwestycyjnych Gminy Miasto Zambrów przewidzianych do realizacji w czasie VIII kadencji organów gminy. Podczas prac nad budżetem brano pod uwagę: planowane kwoty subwencji, wykonanie budżetu za trzy kwartały, utrzymanie stawek podatku od nieruchomości i środków transportowych na obecnym poziomie. Projekt uchwały budżetowej przewiduje po stronie dochodów kwotę 113 766 088,00 zł, a po stronie wydatków kwotę 118 766 088,00 zł. Deficyt budżetu w kwocie 5 000 000,00 zł pokryty zostanie kredytem długoterminowym zaciągniętym w Banku Spółdzielczym w Zambrowie w rachunku bieżącym budżetu miasta. Planowane przychody budżetu wyniosą 5 000 000,00 zł. Projekt budżetu zakłada, że dochody będą wyższe od przewidywanego wykonania 2020 r. o 6,6%, a wydatki będą wyższe o 5,0%. Dochody majątkowe w przyszłym roku wyniosą 13 052 193,00 zł, a wydatki majątkowe 17 023 341,00 zł. Burmistrz Miasta Zambrów podkreślił, że pierwszy raz w historii samorządu nie będzie nadwyżki operacyjnej. Następnie przedstawił planowane wydatki majątkowe, które wyniosą 17 023 341,00 zł i stanowić będą 14,3% wydatków ogółem.

Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek podsumowała dochody i wydatki w dziale Oświata i wychowanie. Jednocześnie zwróciła uwagę na ustaloną niską stawkę godzinową dla nauczycieli pracujących na popołudniowych świetlicach profilaktyczno – wychowawczych.

Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek zgłosiła wniosek formalny o podwyższenie stawki godzinowej dla nauczycieli pracujących na popołudniowych świetlicach profilaktyczno – wychowawczych.

Radna p. Barbara Laszuk zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji dotyczącej wynagrodzeń pracowników Urzędu Miasta Zambrów z rozróżnieniem na stanowiska. Ponadto Radna zwróciła się z prośbą o zabezpieczenie w budżecie środków finansowych dla przedsiębiorców na rekompensaty za poniesione straty w związku z panującą pandemią.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że informacja o którą prosi Radna zostanie przygotowana. Przypomniał, że od kwietnia do czerwca br. przedsiębiorcy mieli możliwość skorzystania z pakietów pomocowych skierowanych dla przedsiębiorców z terenu miasta. Poinformował, że obecnie nie ma potrzeby zabezpieczać środków na ten cel ponieważ są programy rządowe.

W związku z brakiem dalszych uwag, Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Zambrów na 2021 r. Komisja w głosowaniu jawnym 5 głosami za, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących (jedna osoba nie brała udziału w głosowaniu) pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

 (projekt uchwały dołączono do protokołu)

Ad. 4.

W związku z wyczerpaniem wszystkich tematów objętych porządkiem posiedzenia Przewodnicząca Komisji p. Wioletta Walasek podziękowała za udział, zamknęła posiedzenie Komisji.

 

Protokołowała: Karolina Kulesza

Przewodnicząca Komisji: Wioletta Walasek


Lista obecności:

  1. Wioletta Walasek
  2. Agnieszka Ogórkowska
  3. Zbigniew Kulesza
  4. Barbara Laszuk
  5. Barbara Reinke
  6. Grażyna Wyszyńska
  7. Jarosław Zalewski

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Karolina Kulesza

Data wytworzenia:
06 sty 2021

Osoba dodająca informacje

Karolina Kulesza

Data publikacji:
06 sty 2021, godz. 22:50

Osoba aktualizująca informacje

Karolina Kulesza

Data aktualizacji:
07 sty 2021, godz. 08:22