Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 15

P r o t o k ó ł  Nr 15/20

posiedzenia Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Miasta Zambrów odbytego w dniu 18.11.2020 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów pokój 214
w godzinach 14:00 – 16:30.

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

  1. 5 – ciu członków Komisji                                            - wg załączonej listy obecności
  2. Burmistrz Miasta Zambrów                                           - p. Kazimierz Dąbrowski
  3. Skarbnik Miasta Zambrów                                            - p. Barbara Gardocka
  4. Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej             - p. Halina Brulińska
  5. Radca Prawny                                                                          - p. Krzysztof Kapitan
  6. Dyrektor MOPS                                                            - p. Janina Komorowska
  7. Przewodniczący MKRPA                                            - p. Krzysztof Radomski

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.
  3. Opinia Komisji dotycząca projektów uchwał w sprawie:
    1. o zmianie uchwały w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie - w jednostkę budżetową - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie;
    2. Zambrowskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2021 rok;
    3. metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik;
    4. ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
    5. uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024;
    6. uchwalenia budżetu miasta Zambrów na 2021 r.
  4. Sprawy różne.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak. Powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu. Stwierdził prawomocność posiedzenia i poinformował, że uczestniczą w nim wszyscy członkowie Komisji.

Ad. 1.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak odczytał proponowany porządek posiedzenia Komisji. W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji uznał, iż proponowany porządek posiedzenia Komisji jest przyjęty.

Ad. 2.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał, czy są uwagi do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja w głosowaniu jawnym
jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących przyjęła protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad. 3. a

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że zgodnie z ustawą z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw gmina ma obowiązek wydać zaświadczenie o dochodach dla osób ubiegających się z programu Czyste powietrze. W związku z powyższym zaszła potrzeba zmiany statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie - w jednostkę budżetową - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Zambrowie. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

(projekt uchwały dołączono do protokołu)

Ad. 3. b

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Oznajmił, że zgodnie z ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zobowiązana jest przedłożyć Wysokiej Radzie Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na kolejny rok. Poinformował, że Komisja Kultury i Oświaty zgłosiła wniosek formalny o podwyższenie stawki godzinowej dla nauczycieli pracujących na popołudniowych świetlicach profilaktyczno – wychowawczych. Burmistrz wyjaśnił, że obecnie stawka godzinowa wynosi 20 zł, zgodnie z ww. wnioskiem została zwiększona do 60 zł. Ponadto dyrektorzy szkół wnioskowali o zwiększenie kwoty na dożywianie z 3 zł na osobę na 5 zł. Burmistrz wskazał, że Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych p. Krzysztof Radomski wnioskował o zakup alkomatu dla Komendy Powiatowej Policji w Zambrowie. Powyższe wnioski zostały uwzględnione w przedłożonym projekcie uchwały.

W związku z brakiem uwag, Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Zambrowskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2021 rok. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

(projekt uchwały dołączono do protokołu)

Ad. 3. c, d

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku stwierdziła nieważność uchwały Nr 106/XX/2020 w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz uchwały Nr 107/XX/2020 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik. Następnie Burmistrz Miasta zwrócił się z prośbą do Radcy Prawnego p. Krzysztofa Kapitana oraz Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej
p. Haliny Brulińskiej o przedstawienie poprawionych projektów uchwał.

Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku uchwałą z dnia 26 października 2020 r. stwierdziła nieważność uchwały Nr 106/XX/2020 w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz uchwały Nr 107/XX/2020 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik. W uchwale w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik zarzucono, że uregulowania zawarte w § 1 ust. 2 i 3 uchwały nie odpowiadają żadnej z metod ustalenia opłaty przewidzianych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przy ustalaniu stawki miesięcznej za gospodarowanie odpadami intencją było wskazanie stawki za mieszkańca w zależności od ilości osób zamieszkałych w danym lokalu. W lokalach zamieszkałych przez jedną osobę ustalono miesięczną stawkę w wysokości 30 złotych. Opłata dla nieruchomości zamieszkałych przez 2 osoby wynosi 50 złotych, co w przeliczeniu na mieszkańca wynosi 25 zł na osobę. Taka sama stawka, po przeliczeniu na osobę, obowiązuje na nieruchomościach zamieszkałych przez co najmniej 3 osoby, z zastrzeżeniem, że nie pobiera się jej za czwartą i kolejne osoby zamieszkujące nieruchomość. Skutkuje to tym, iż opłata za gospodarowanie odpadami nie przekroczy 75 zł za nieruchomość. Wątpliwości RIO budzi ustalenie stawek opłaty od lokali niezamieszkałych w budownictwie wielorodzinnym. Ponadto, RIO wskazała, że Rada Miasta Zambrów powinna określić stawki opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi „jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny”. RIO zakwestionowała również, wysokość stawki za pojemnik określoną w § 2 pkt 2 uchwały, która przekracza wysokość maksymalną wynikającą z art. 6k ust. 2a pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustalenie zawarte w § 2 pkt 3 uchwały, która zawiera jedynie zapis o „wysokości stawek proporcjonalnej do wielkości pojemnika i stawek ustalonych”, w pkt 1 i 2. Radca Prawny wyjaśnił, że powyższe uwagi pośrednio odnoszą się do uchwały w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ponieważ uchwała ta musi odzwierciedlać przyjętą przez Radę Miasta Zambrów metodę ustalania opłaty. Zdaniem RIO wzór deklaracji sugeruje również, że opłatę należy zaokrąglić do pełnych złotych, co nie odpowiada dyspozycji zawartej w art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska poinformowała, że przy ustalaniu stawki opłaty od lokali niezamieszkałych w budownictwie wielorodzinnym spodziewano się, że Regionalna Izba Obrachunkowa może to zakwestionować. Jednak sugerowano się zapisami wcześniej obowiązującym, gdzie były pobierane opłaty. Przygotowując obecne projekty uchwał wybrano dwie metody ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: od jednego mieszkańca, tj. iloczyn stawki opłaty i ilości osób zamieszkujących oraz od gospodarstwa domowego w którym zamieszkuje czterech i więcej osób, gdzie ustalona jest jedna stawka. Stawka od jednej osoby ustalona została w wysokości 30 zł, zaś od gospodarstwa domowego 100 zł. W związku z uwagami RIO wynikła potrzeba ponownego przeanalizowania ustalonych uprzednio rozwiązań, zostały zmienione stawki opłat. Na wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wpłynęło: nienaliczanie opłaty za lokale niezamieszkałe, zwiększanie się ilości odpadów, zmiana opłaty za pojemnik i worek oraz zaległości w opłatach z lat poprzednich.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zwróciła się z pytaniem, czy istnieje możliwość zapoznania się z wyliczeniami związanymi z ustaleniem stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że z ww. informacjami można zapoznać się w Wydziale Gospodarki Komunalnej p. 235.

Radna p. Grażyna Wyszyńska powiedziała, że poprzednie stawki były dość wysokie, ale obecne stawki są jeszcze bardziej wyższe.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska odpowiedziała, że na wzrost stawek nałożyło się wiele czynników. Poinformowała, że Urząd Miasta wychodzi naprzeciw mieszkańcom zwiększono częstotliwość odbioru odpadów wielkogabarytowych co również wpływa na stawkę opłaty.

Radna p. Grażyna Wyszyńska powiedziała, że wzór deklaracji powinien być jasny i czytelny. Radna zaproponowała, zmiany w załączniku do uchwały.

Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej p. Halina Brulińska wyjaśniła, że wzór deklaracji nie ulega zmianie. Taki wzór deklaracji dotychczas obowiązywał i jest znany mieszkańcom.

Radca Prawny p. Krzysztof Kapitan dodał, że dla pracownika zajmującego się system bardziej przejrzysta będzie jedna deklaracja, na której będą wszystkie dane, a nie kilka.

W związku z brakiem dalszych uwag, Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysokości stawki opłaty oraz stawki za pojemnik. Komisja w głosowaniu jawnym 1 głosem za, bez głosów przeciwnych oraz przy 4 głosach wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Komisja w głosowaniu jawnym 4 głosami za, bez głosów przeciwnych oraz przy 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

(projekty uchwał dołączono do protokołu)

Ad. 3. e

Wprowadzenia do tematu dokonała Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka. Poinformowała, że Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Zambrów została sporządzona na lata 2021 - 2024, ponieważ planowane jest zaciągnięcie kredytu długoterminowego, który będzie spłacany do 2024 r. Prognoza na 2021 r. została sporządzona na podstawie danych zawartych w projekcie budżetu Miasta Zambrów na 2021r. Prognozę na trzy kolejne lata sporządzono przy założeniu, że dochody bieżące i wydatki bieżące będą rosły o 2,0% każdego roku. Dochody zaplanowane na 2021 r. w kwocie 13 052 193,00 zł składają się m.in. z: dotacji Funduszu Dróg Samorządowych na budowę czterech dróg w kwocie 2 921 596,00 zł, dotacji ze środków europejskich na tereny inwestycyjne przy ul. Białostockiej w kwocie 2 100 597,00 zł i dotacji na projekt „Rewitalizacja Koszar AWP 54 i 58” w kwocie 1 700 000,00 zł. Ponadto planowane są wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności w kwocie 130 000,00 zł. Według szacunków dochody ze sprzedaży mienia komunalnego wyniosą 6 200 000,00 zł. Składać się one będą ze sprzedaży gruntów na terenach przemysłowych znajdujących się przy ul. Białostockiej w kwocie 5 600 000,00zł, trzech działek w rejonie ulic: Sadowej, Pileckiego i działki przy ul. Spacerowej oraz lokali mieszkalnych. Zaciągnięty w 2018 r. kredyt długoterminowy w rachunku bieżącym budżetu miasta w kwocie 5 000 000,00 zł zostanie spłacony w 2020 r. W 2021r. planowane jest zaciągniecie nowego kredytu w kwocie 5 000 000,00 zł w rachunku bieżącym budżetu miasta. Skarbnik Miasta Zambrów poinformowała, że wystąpiła ujemna nadwyżka budżetowa. W 2021 r. będą mniejsze dochody bieżące niż wydatki bieżące. W załączniku Nr 2 zaplanowane zostały dwa przedsięwzięcia: projekt „Dobry start w przyszłość dla szkół podstawowych w Zambrowie” oraz budowa drogi pomiędzy ul. Pileckiego, a ul. Białostocką. Inwestycja ta będzie realizowana pod warunkiem podpisania umowy o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych w wysokości 60 %.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zwróciła się z pytaniem, z czego wynika potrzeba zaciągnięcia kredytu.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka wyjaśniła, że zaciągniecie kredytu konieczne jest z uwagi na planowane inwestycje.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zapytał o sytuację finansową Miasta Zambrów.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka odpowiedziała, że na chwilę obecną nie ma tragedii. Jednocześnie wskazała, że są mniejsze wpływy do budżetu.

W związku z brakiem dalszych uwag, Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Zambrów na lata 2021 - 2024. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

 (projekt uchwały do protokołu)

Ad. 3. f

Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski. Poinformował, że budżet Miasta Zambrów na 2021 r. został przygotowany w oparciu o uchwałę nr 21/V/19 Rady Miasta Zambrów z dnia 19.02.2019 r. w sprawie określenia zadań inwestycyjnych Gminy Miasto Zambrów przewidzianych do realizacji w czasie VIII kadencji organów gminy. Podczas prac nad budżetem brano pod uwagę: planowane kwoty subwencji, wykonanie budżetu za trzy kwartały, utrzymanie stawek podatku od nieruchomości i środków transportowych na obecnym poziomie. Projekt uchwały budżetowej przewiduje po stronie dochodów kwotę 113 766 088,00 zł, a po stronie wydatków kwotę 118 766 088,00 zł. Deficyt budżetu w kwocie 5 000 000,00 zł pokryty zostanie kredytem długoterminowym zaciągniętym w Banku Spółdzielczym w Zambrowie w rachunku bieżącym budżetu miasta. Planowane przychody budżetu wyniosą 5 000 000,00 zł. Projekt budżetu zakłada, że dochody będą wyższe od przewidywanego wykonania 2020 r. o 6,6%, a wydatki będą wyższe o 5,0%. Dochody majątkowe w przyszłym roku wyniosą 13 052 193,00 zł, a wydatki majątkowe 17 023 341,00 zł. Burmistrz Miasta Zambrów podkreślił, że pierwszy raz w historii samorządu nie będzie nadwyżki operacyjnej. Następnie przedstawił planowane wydatki majątkowe, które wyniosą 17 023 341,00 zł i stanowić będą 14,3% wydatków ogółem.

Radny p. Michał Klimowicz zapytał, czy w przyszłym roku zostanie zamontowany próg zwalniający na ul. Pułaskiego, o który wnioskowali mieszkańcy tego osiedla.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że w przyszłorocznym budżecie nie zaplanowano montażu żadnego progu zwalniającego. Burmistrz dodał, że wykonanie progu to koszt ok 30 000,00 zł.

Radny p. Michał Klimowicz zgłosił wniosek formalny o dofinansowanie Komendy Powiatowej Policji w kwocie 20 000,00 zł na zakup urządzeń do badań trzeźwości oraz sprzętu komputerowego.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka poinformowała, że Komenda Powiatowa Policji w Zambrowie nie wykorzystała w pełni dofinansowania na patrole ponadnormatywne. Z kwoty 20 000,00 zł wykorzystano jedynie 8 000,00 zł.

Radny p. Michał Klimowicz wyjaśnił, że środki na patrole ponadnormatywne nie zostały wykorzystane w całości m.in. z uwagi na panującą pandemie oraz urlopy.

Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że Komendant Powiatowej Policji w Zambrowie p. Artur Żebrowski zwrócił się z prośbą o dofinansowanie zakupu samochodu. Zaproponował, aby niewykorzystane środki ze służb ponadnormatywnych przekazać na doposażenie ww. jednostki.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie wniosek formalny zgłoszony przez Radnego p. Michała Klimowicza o doposażenie Komendy Powiatowej Policji w Zambrowie. Komisja w głosowaniu jawnym 2 głosami za, przy 1 głosie przeciwnym oraz przy 2 głosach wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała ww. wniosek.

Radna p. Grażyna Wyszyńska zgłosiła wniosek formalny o wsparcie finansowe szkół podstawowych w kwocie 90 000,00 zł na zakup wyposażenia do pracowni komputerowych.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka poinformowała, że Miasto Zambrów planuje przystąpić do projektu „Dobry start w przyszłość dla szkół podstawowych w Zambrowie.  W ramach którego szkoły otrzymają środki finansowe na zakup sprzętu komputerowego, pomoce dydaktyczne, szkolenia dla nauczycieli oraz dodatkowe zajęcia dla uczniów. Skarbnik wskazała, że jeżeli w ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt komputerowy nie ma potrzeby przekazywania dodatkowych środków finansowych dla szkół. Skarbnik zobowiązała się, że sprawdzi w założeniach projektu na co dokładnie można wydatkować środki finansowe.

Radna p. Grażyna Wyszyńska poinformowała, że jeżeli w ramach ww. projektu zostanie zakupiony sprzęt komputerowy wycofa swój wniosek.

Skarbnik Miasta Zambrów p. Barbara Gardocka zobowiązała się, że sprawdzi w założeniach projektu, na co dokładnie można wydatkować otrzymane środki finansowe.

Radny p. Kamil Kowalczyk zawnioskował o zwiększenie dofinansowania wypoczynku letniego oraz zimowego dla dzieci z terenu miasta.

Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak zawnioskował, aby w miarę możliwości zostały przekazane środki finansowe na doposażenie oraz utworzenie oddziału neurologii w Szpitalu Powiatowym w Zambrowie.

Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że zostaną zaplanowane środki na wypoczynek dla dzieci i młodzieży w ramach Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Burmistrz przypomniał, że co roku przekazywane są środki finansowe dla Szpitala Powiatowego w Zambrowie.

W związku z brakiem dalszych uwag, Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Zambrów na 2021 r. Komisja w głosowaniu jawnym 3 głosami za, przy 1 głosie przeciwny oraz przy 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.

 (projekt uchwały dołączono do protokołu)

Ad. 4.

W związku z wyczerpaniem wszystkich tematów objętych porządkiem posiedzenia Przewodniczący Komisji p. Łukasz Miszak podziękował za udział, zamknął posiedzenie Komisji.

Protokołowała: Karolina Kulesza

Przewodniczący Komisji: Łukasz Miszak    
 


Lista obecności: 

  1. Łukasz Miszak
  2. Kamil Kowalczyk
  3. Ryszard Kaźmierczak
  4. Michał Klimowicz
  5. Grażyna Wyszyńska

  


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Karolina Kulesza

Data wytworzenia:
06 sty 2021

Osoba dodająca informacje

Karolina Kulesza

Data publikacji:
06 sty 2021, godz. 17:59

Osoba aktualizująca informacje

Karolina Kulesza

Data aktualizacji:
06 sty 2021, godz. 17:59