Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Miasta Zambrów

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół Nr 10/22

P r o t o k ó ł  Nr 10/22

posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta Zambrów odbytego w dniu 21.11.2022 r. w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Zambrów pokój 214

w godzinach 13:15 – 13:55.

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli:

  1. 5 - ciu członków Komisji                                                - wg załączonej listy obecności
  2. Burmistrz Miasta Zambrów                                            - p. Kazimierz Dąbrowski
  3. Radca Prawny                                                                 -p. Krzysztof Kapitan
  4. Dyrektor MOPSu                                                            -p. Janina Komorowska
  5. Kierownik Klubu Seniora                                               -p. Marlena Kowalczyk
  6. Radca Prawny                                                                 -p. Rafał Dyszkiewicz

    

Porządek posiedzenia:

  1. Przyjęcie porządku posiedzenia.
  2. Przyjęcie protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.
  3. Rozpatrzenie skargi na niezgodne z prawem funkcjonowanie Klubu Seniora w Zambrowie.
  4. Sprawy różne.

 

Posiedzenie otworzyła i prowadziła Przewodnicząca Komisji  p. Anna Truchel. Powitała członków Komisji oraz zaproszonych gości wymienionych na wstępie protokołu. Stwierdziła prawomocność posiedzenia i poinformowała, że uczestniczą w nim wszyscy członkowie  Komisji.

Ad. 1.

Przewodnicząca Komisji  p. Anna Truchel odczytała proponowany porządek posiedzenia Komisji. W związku z brakiem uwag, Przewodnicząca Komisji uznała proponowany porządek posiedzenia Komisji za przyjęty.

Ad. 2.

Przewodnicząca Komisji p. Anna Truchel zapytała, czy są uwagi do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem uwag, Przewodnicząca Komisji p. Anna Truchel poddała pod głosowanie protokół poprzedniego posiedzenia Komisji. Komisja w głosowaniu jawnym jednogłośnie, bez głosów przeciwnych oraz wstrzymujących przyjęła protokół poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad.3.

Wprowadzenia do tematu dokonała Przewodnicząca Komisji p. Anna Truchel. Poinformowała, że skarga jak i odpowiedź na nią dostępna była w materiałach komisji. Oddała głos Radcy Prawnemu p. Rafałowi Dyszkiewicz.

Radny Prawny p. Rafał Dyszkiewicz poinformował, że zabierze głos na końcu dyskusji.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski oznajmił, że na końcu dyskusji wypowie się komisja.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz poinformował, że nie widzi konieczności przedstawiania ponownie treści skargi.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski zapytał, czy Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz jest zapoznamy z treścią odpowiedzi.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz odpowiedział, że nie otrzymał odpowiedzi.

Przewodnicząca Komisji p. Anna Truchel odczytała odpowiedź na złożona skargę.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz stwierdził, że w udzielonej odpowiedzi większość zarzutów została przyznana. Zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy odpowiedzi udzieliła Dyrektor MOPSu.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski odpowiedział, że tak.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz poinformował, że udzielona odpowiedź przyznaje m.in., że nie było informacji na piśmie oraz to, że były inne kryteria niż te określone w regulaminie. Radca Prawny zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego nie została udzielona jego klientce odpowiedź na piśmie wyjaśniająca jakich wymogów nie spełniła. Poinformował, że nie było możliwości wszczęcia żadnego trybu odwoławczego. Radca Prawny oznajmił, że należałoby przede wszystkim zmienić regulamin, ponieważ jest zła wykładnia przepisów. Nie może być takiej sytuacji, że są środki z budżetu, które są wydatkowane w sposób dowolny. Osoby przychodzą i nie ma żadnej weryfikacji, kto może uczestniczyć, a kto nie. Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz poinformował, że jego klientka nie dostała żadnej pisemnej odpowiedzi i nie mogła w żaden sposób się odwołać. Kiedy poprosiła o to, żeby na piśmie wyjaśniono jakie są kryteria to nie dostała ich. Otrzymała jednak rzeczy obraźliwe, że nie jest osobą samodzielnej egzystencji, że ma problemy z samodzielnym oddawaniem moczu i wypróżnianiem się, co faktycznie jest niezgodne z prawdą. Fakt, że Pani skarżąca posiada orzeczenie o niepełnosprawności, nie stwierdza tego, że Pani nie może uczestniczyć w kilku godzinach w Klubie Seniora. Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie niepowiadomienia jego klientki o potrzebie osoby do pomocy.

Przewodnicząca Komisji p. Anna Truchel poinformowała, że w odpowiedzi nie było sformułowania mówiącego,  że wspomniana Pani nie może oddawać moczu, czy innych potrzeb, są to słowa Radcy Prawnego p. Rafała Dyszkiewicza. W odpowiedzi jest sformułowanie, że Pani nie mogła załatwić samodzielnie potrzeb fizjologicznych.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska oznajmiła, że nie prawdą jest fakt iż Pani skarżąca nie znała kryteriów, ponieważ była zapoznana z regulaminem. Kierownik Klubu Seniora przedstawiała uczestnikom regulamin. Trzeba również pamiętać, że Pani była na trzech turnusach, więc trzykrotnie słyszała regulamin klubu. Natomiast o zakwalifikowaniu się do klubu lub nie, również wiedziała, ponieważ po napisaniu protokołu wszyscy są informowani telefonicznie.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy informacja udzielana jest w formie pisemnej.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że tak. Poinformowała, że skarżąca Pani otrzymała takie pismo.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz poinformował, że jego klientka otrzymała pismo dopiero na swój wniosek.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że Pani została poinformowana. Oznajmiła, że zgodnie z art. 106 ustawy o pomocy społecznej nie wydaje się, jeśli chodzi o placówki wsparcia decyzji i regulamin też tego nie określa, w jakim czasie taka osoba ma zostać powiadomiona. Skarżąca nie była po raz pierwszy na turnusie i wiedziała, że wszystkie powiadomienia odbywają się głównie telefonicznie, natomiast pisma seniorzy odbierają w klubie.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz zapytał co zmieniło się, jeśli jego klientka przez trzy turnusy kwalifikowała się do klubu, a teraz została odrzucona.

Kierownik Klubu Seniora p. Marlena Kowalczyk poinformowała, że w Klubie Seniora co pół roku jest wymiana seniorów i osoby które były członkami już kilkukrotnie, opadają w pierwszej kolejności. Pani wnosząca skargę była uczestnikiem od początku działalności klubu, także była wysoko narażona na odpadnięcie. Dostała punkt za niepełnosprawność, do tego doszły również skargi od Pani animator. Przy zejściu do toalety są schody i kilkukrotnie osoby poruszające się o lasce, spadały z nich. Animatorka prowadząca zajęcia ma stopień niepełnosprawności i nie miała siły, aby podnosić seniorów po upadku. Doszło do sytuacji kiedy animatorka powiedziała, że jeśli nadal wszystko będzie wyglądało w formie domu opieki, a nie Klubu Seniora, w którym miała animować czas uczestnikom, to będzie zmuszona zrezygnować z pracy. Dochodziły również informację od Pana z usług transportowych, odnośnie m.in. Pani składającej skargę, że również nie podejmie się on dalszego funkcjonowania, ponieważ Pani nie jest w stanie samodzielnie wsiąść do autobusu, gdzie kierowca jest osoba starszą i nie pozwala mu zdrowie na „wciąganie” Pani do autobusu. Kierownik Klubu Seniora p. Marlena Kowalczyk poinformowała, że skarżąca Pani, nie brała udziału w żadnych zajęciach, mimo tego, że notorycznie była upominana w tej sprawie. Przychodziła na zajęcia wyłącznie wtedy, kiedy była umówiona na masaż lub jeśli był fryzjer. Na zajęciach, na których trzeba było dać cos z siebie niestety się nie pojawiała. Osoby prowadzące zajęcia również oczekiwały aktywności wśród seniorów, ponieważ są z tego rozliczane. Jest to projekt i minimum 50% uczestników musi brać udział w zajęciach, ponieważ nie będzie to uznane do wypłaty świadczeń tym osobom. Pani skarżąca była na trzech turnusach, podczas których motywowana była do działania, animatorka pomagała jej podczas ubierania się oraz nosiła jej herbatę. Skargi wpływały również od innych uczestników klubu. Posiłki podawane w klubie są w pojemnikach wielokrotnego użytku i na początku były dyżury trzech osób, które opróżniały pojemniki z resztek jedzenia, płukały i wkładały do zmywarki, natomiast Pani wnosząca skargę przez 1,5 roku ani razu nie zmyła naczyń. Następstwem tego, był bunt i poczucie niesprawiedliwości wśród reszty seniorów. Córka Pani skarżącej twierdziła, że w domu Pani robi wszystko, niestety w klubie nie robiła nic.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz zwrócił się prośbą o umożliwienie przeczytania skarg.

Kierownik Klubu Seniora p. Marlena Kowalczyk poinformowała, że ma również do wglądu dzienniki zajęć.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska poinformowała, że listy nie mogą być udostępnione do wglądu.

Burmistrz Miasta p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że dane osobowe innych uczestników nie mogą zostać udostępnione.

Radny p. Cezary Witkowski poinformował, że nie widzi zasadności złożonej skargi, ponieważ Pani trzykrotnie była uczestnikiem. Oznajmił, że jeśli Pani skarżąca ma orzeczenie z ZUSu, to żaden z członków komisji nie ma kompetencji, aby je podważać.

Radna p. Wioletta Walasek poinformowała, że jest to zaświadczenie lekarskie, które nie podlega żadnym wątpliwościom.

Radny p. Cezary Witkowski poinformował, że regulamin jasno mówi iż przyznaje się 2 punkty osobom, które nigdy nie były w klubie. Dodatkowo zależy wszystkim na tym, aby była rotacja, biorąc to pod uwagę trzeba pogodzić się z niezakwalifikowaniem i czekać ewentualnie na kolejne turnusy. Radny poinformował, że rozumie chęć uczestnictwa w takim projekcie, ale trzeba dać też szanse nowym osobom.

Radna p. Wioletta Walasek oznajmiła, że trzeba również być aktywnym w zajęciach. Poinformowała, że w maju ubiegłego roku część radnych była goszczona w Klubie Seniora przez Kierownik Klubu. Seniorzy obecni na spotkaniu byli bardzo dobrze zapoznani z panującymi zasadami funkcjonowania w klubie, ponieważ już wtedy mówili, że są to ostatnie turnusy, bo we wrześniu będzie nabór na nowych uczestników. Radni pytali Kierownik Klubu co będzie w przypadku kiedy nowych osób będzie za mało. Kierownik oznajmiła, że w takim przypadku nastąpi rozpatrywanie według regulaminu następnych podań, jednak pierwszeństwo mają osoby składające wnioski po raz pierwszy. Radna p. Wioletta Walasek poinformowała, że nie rozumie tak dużego rozżalenia Pani wnoszącej skargę, ponieważ miała ona okazję uczestniczyć aż w trzech turnusach. Nasuwa się wniosek, że Pani nie rozumie faktu, że przed nią na liście mogą być seniorzy, którzy także chcieliby skorzystać z dóbr klubu i będą uczestniczyć po raz pierwszy lub drugi, a Pani skarżąca była uczestnikiem już trzy razy.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz poinformował, że w przekazanych dokumentach przez Kierownik Klubu nie dostrzegł żadnej skargi, a wyłącznie notatki sporządzone przez pracowników. Dodał, że nie ma w dokumentach również żadnej skargi złożonej przez uczestników.

Kierownik Klubu Seniora p. Marlena Kowalczyk odpowiedziała, że seniorzy kilkukrotnie składali skargi.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz zaznaczył, że żadna skarga nie została złożona na piśmie.

Kierownik Klubu Seniora p. Marlena Kowalczyk poinformowała, że są na to świadkowie.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska poinformowała, że została sporządzona notatka.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz oznajmił, że nie ma żadnej skargi jako dokumentu.

Kierownik Klubu Seniora p. Marlena Kowalczyk odpowiedziała, że klub opiera się na zasadzie notatek.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz odnosząc się do rozżalenia swojej klientki poinformował, że główne rozżalenia dotyczy całej formy, tego że nie otrzymała odpowiedzi na piśmie oraz za to, że jak już ją otrzymała to odpowiedź ja obraziła.

Radna p. Wioletta Walasek poinformowała, że za pierwszym razem Pani skarżąca nie przyjęła w sposób normalny informacji mówiącej, że nie została przyjęta.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz odpowiedział, że jeżeli człowiek spełnia jakieś wymogi formalne trzy razy, to logicznym jest że podchodzi po raz czwarty.

Radna p. Wioletta Walasek zapytała, czy Pani wnosząca skargę porównywała listę osób, które zostały przyjęte.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz odpowiedział że nie, ponieważ  nie jest to zrobione w sposób jawny. Oznajmił, że jego klientka do dnia dzisiejszego w swojej indywidualnej sprawie nie dostała informacji jakie konkretnie i ile kryteriów spełniła, to tym bardziej nie dowie się tego o innych uczestnikach stąd też wynika taka forma obrony, poprzez złożenie skargi.

Kierownik Klubu Seniora p. Marlena Kowalczyk odnosząc się do słów Radcy Prawnego p. Rafała Dyszkiewicza dot. niepoinformowania na piśmie Pani skarżącej, że potrzebuje opieki oznajmiła, że jest zapis mówiący, że jest to opieka dla osób niesamodzielnych chcących brać udział w zajęciach. Natomiast wspomniana Pani nie brała udziału w zajęciach, więc nie było podstawy, aby miała przyprowadzać osobę do pomocy, skoro i tak nie wyrażała chęci udziału. Kierownik Klubu Seniora poinformowała, że nie mogłaby odrzucić osoby, która czynnie korzysta z projektu i czerpie z tego korzyści, na poczet Pani skarżącej.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz oznajmił, że w skardze  nie było roszczenia, aby kogokolwiek wyrzucać z klubu.

Kierownik Klubu Seniora p. Marlena Kowalczyk odpowiedziała, że jeśli wspomniana Pani miałaby zostać, to trzeba kogoś wyrzucić. Poinformowała, że z poprzednich turnusów odpadło 14 seniorów, także Pani wnosząca skargę nie była jedyna.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska poinformowała, że było jasne kryterium wyeliminowania z rekrutacji.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz odpowiedział, że kryterium w praktyce było inne.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska poinformowała, że osoby które wymagały na zajęciach indywidualnej opieki były z rekrutacji odrzucane. Na turnus zgłosiły się 43 osoby i 26 z nich miało dodatkowe punkty od 1 do 3. Osoby mające po 1 punkcie odpadały ze względu na stan zdrowia wymagający wzmożonej opieki, której klub nie jest w stanie zapewnić, ponieważ czasami są wyjścia na zewnątrz i wtedy z seniorami zostaje jedna osoba. Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska poinformowała, że w może w przyszłości trzeba będzie przekazać pod rozwagę Rady Miasta stworzenia czegoś dla seniorów, którzy wymagają dodatkowej pielęgnacji. Utworzona jest lista osób u których w trakcie trwania turnusu wystąpiły rożne dolegliwości, tak samo było w przypadku wspomnianej wcześniej Pani. Na pierwszym i drugim turnusie wszystko było dobrze, natomiast w trakcie trzeciego turnusu po pobycie w szpitalu wystąpiły u Pani problemy zdrowotne.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz poinformował, że regulamin jest niejasny. Oznajmił, że lepiej byłoby, gdyby były jasne warunki kto może uczestniczyć w turnusach.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że Klub Seniora jest nowa placówką i z różnymi doświadczeniami pracownicy spotykają się po raz pierwszy.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz poinformował, że jego klientka uczestniczyła w trzech turnusach, więc klub nie jest nowy.

Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska odpowiedziała, że po raz pierwszy zgłosiło się tak dużo osób. Poinformowała, że być może należałoby dodać zapis do regulaminu mówiący o tym, że osoby wymagające pielęgnacji w podstawowym funkcjonowaniu nie będą przyjmowane do klubu.

Radca Prawny p. Rafał Dyszkiewicz stwierdził, że czas pokaże.

W związku z brakiem dalszych uwag Przewodnicząca Komisji p. Anna Truchel poddała pod głosowanie skargę na niezgodne z prawem funkcjonowanie Klubu Seniora w Zambrowie. Komisja w głosowaniu jawnym 4 głosami za uznała powyższą skargę za bezzasadną.

Przewodnicząca Komisji p. Anna Truchel poinformowała, że opinia w formie uchwały zostanie wydana na najbliższej sesji Rady Miasta. Oznajmiła, że komisja rozważa skargę pod kątem Dyrektor MOPSu. Natomiast jeśli chodzi o Kierownika, to Dyrektor MOPSu musi ustosunkować się i przedstawić uzasadnienie na piśmie do wiadomości Rady Miasta. Skarga jest niezasadna, ale zaleca się rozważenie zmiany regulaminu oraz udzielenie bardziej szczegółowej odpowiedzi na pytania Pani skarżącej. Przewodnicząca Komisji p. Anna Truchel zwróciła się z prośbą o pisemne poinformowanie o krokach podjętych wobec Kierownik Klubu Seniora. Dodatkowo poinformowała, że Dyrektor MOPSu p. Janina Komorowska osobiście pozyskiwała środki unijne na klub. Przewodnicząca Komisji zaznaczyła, że każda osoba starsza wymaga poszanowania i godności, dlatego też zwróciła uwagę, aby wszyscy członkowie klubu byli dobrze traktowani.

Burmistrz Miasta Zambrów p. Kazimierz Dąbrowski poinformował, że jeśli wystąpi wniosek o zmianę regulaminu, to trzeba będzie go przedstawić na Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej, aby komisja mogła go zaopiniować.

W związku z wyczerpaniem wszystkich punktów objętych porządkiem posiedzenia Przewodnicząca Komisji p. Anna Truchel podziękowała za udział i zamknęła posiedzenie komisji.

      Protokołowała                                          Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

   Aleksandra Zaleska                                                                Anna Truchel


Lista obecności:

1. Anna Truchel

2. Cezary Witkowski

3. Bogdan Andrzejczuk

4. Henryk Rykaczewski

5. Wioletta Walasek

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Anna Skarzyńska

Data wytworzenia:
27 lip 2023

Osoba dodająca informacje

Anna Skarzyńska

Data publikacji:
27 lip 2023, godz. 15:13

Osoba aktualizująca informacje

Anna Skarzyńska

Data aktualizacji:
27 lip 2023, godz. 15:13